رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه از ارائه خدمات به دانشگاه‌ها متناسب با رنکینگ آنها خبر داد و گفت: وام اشتغال تا سقف 10 میلیون به دانشجویان پرداخت می شود.

 

 

شرق پرس: رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از ارائه وام اشتغال به دانشجویان خبر داد و گفت: سقف این وام ۱۰ میلیون تومان بوده و دانشجویان دارای شرایط خاص و همچنین فارغ التحصیلان می‌توانند از آن بهره ببرند. البته دانشجویانی که طرح و کار آنها منجر به تولید شود در اولویت هستند.
 
 
 
مهندس ذوالفقار یزدان‌مهر در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به آغاز فعالیت خود در صندوق رفاه دانشجویان گفت:‌از زمانی که به عنوان رئیس صندوق رفاه دانشجویان منصوب شدم به آسیب شناسی وضع صندوق پرداختم و در راستای همین آسیب شناسی،تصمیمی مبنی بر تدوین سند راهبردی صندوق رفاه دانشجویان گرفته شد که نگاه آن افق بیست ساله آینده وزارت علوم و دانشگاه‌ها است. برای تدوین این سند ابتدا به بررسی وضعیت کشورهایی مانند آلمان، مالزی، ترکیه و … که در حوزه رفاهی موفق بودند، پرداخته شد و سپس سعی شد در سرمایه گذاری و ارائه خدمات رفاهی تمرکز ویژه ای صورت گیرد.
 
 
 
وی با بیان اینکه در اداره صندوق دو هدف مدنظر است، اظهار کرد: هدف اول این است که صندوق رفاه دانشجویان به خودکفایی برسد و هدف دوم ارتقای خدمات رفاهی به صورتی است که دانشجو فقط دغدغه آموزشی داشته باشد نه دغدغه صنفی و رفاهی.
 
 
 
ارائه خدمات به دانشگاه‌ها متناسب با رنکینگ آنها
 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه از ارائه خدمات به دانشگاه‌ها متناسب با رنکینگ آنها خبر داد و گفت: این طرح مشابه طرحی است که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود و برای این منظور تیمی قوی متشکل از معاون اقتصادی شستا(شرکت تعاونی سازمان تامین اجتماعی) که به عنوان مشاور اقتصادی صندوق به کار گرفته شده است،یک تیم اقتصادی که زمینه‌های بانک و بیمه دارای تجربه بسیاری هستند و تعدادی از دبیران منطقه که دارای تجربه کارهای دانشجویی هستند تشکیل شده است. در این تیم نمایندگانی از انجمن‌های صنفی دانشجویان نیز حضور دارند و جلسات منظمی برگزار می‌شود.
 
انعقاد تفاهم نامه صندوق رفاه دانشجویان با صندوق کارآفرینی امید
 
مهندس یزدان مهر از انعقاد تفاهم نامه صندوق رفاه دانشجویان با صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که صندوق رفاه دارای سهام بانک و بیمه شود، به طوری که هم امورات دانشجویان را انجام دهد و هم منبع درآمد داشته باشد. طبق آمار به دست آمده هزینه هر دانشجوی دولتی هفت میلیون تومان است که چهار میلیون آن توسط دولت تامین شده و سه میلیون دیگر باری بر دوش دانشگاه‌ها است. به همین دلیل با تاکید وزیر علوم به دنبال ایجاد منابع درآمدزا و اقتصادی برای صندوق هستیم.
 
وی با اشاره به ارتباط صندوق رفاه با بیمه‌ها، ضمن بیان اینکه همه دانشجویان تحت پوشش بیمه حوادث هستند،اظهار کرد: هزینه بیمه حوادث برای هر دانشجو ۲۴۰۰ الی ۲۵۰۰ تومان بود که در این زمینه بررسی‌های لازم انجام شد و سرانجام در قالب یک پکیج با پنج بیمه برتر وارد مذاکره شدیم،این اقدام هم امتیاز خوبی برای صندوق و هم شرایط مناسبی را برای خدمات دهی به دانشجویان فراهم کرد. برای مثال بیمه ۲۴۰۰ تومانی با مبلغ ۱۳۹۰ تومان ارائه شد.
 
پرداخت ۵۰ درصد بیمه حوادث خوابگاه‌ها توسط صندوق رفاه
 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان از امضای تفاهم نامه‌ای با مدیر عامل بیمه ایران خبر داد و افزود: پیش از این بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل هزینه بالای بیمه خوابگاه‌ها رغبتی برای بیمه کردن خوابگاه ها نداشتند. این در حالی بود که در سال گذشته چند مورد حادثه و آتش سوزی در خوابگاه‌ها رخ داده بود. در همین راستا وزیر طی بخش‌نامه‌ای اعلام کرد بیمه خوابگاه‌ها با محوریت صندوق رفاه انجام شود تا تصدی گری هم صورت نگیرد. طبق این تفاهم نامه بیمه خوابگاه‌ها ۵۰ درصد زیر قیمت صورت می‌گیرد. در واقع ۵۰ درصد بیمه حوادث خوابگاه‌ها توسط صندوق پرداخت می‌شود. همچنین ۵۰ درصد بیمه تکمیلی دانشجویان را صندوق رفاه از طریق درآمدها پرداخت می‌کند.
 
مهندس یزدان مهر ادامه داد: از طرف دیگر صندوقی ایجاد کردیم که اگر اتفاق خاصی برای دانشجویان پیش بیاید، در واقع هزینه‌ای که فراتر از امورات پیش‌بینی شده در بیمه است از طریق این صندوق پرداخت شود. برای مثال از مبلغ ۱۳۹۰ تومان بیمه حوادث ۱۰۰ تومان به این صندوق تعلق دارد و در اختیار رئیس صندوق قرار می‌گیرد که این گونه حوادث را بتواند صد درصد پوشش دهد.
 
افزایش ۵۰ درصدی درآمد‌های صندوق رفاه
 
وی در ادامه با اشاره به مطالبات صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد:‌صندوق رفاه ۴۴۰ میلیارد تومان مطالبات سنواتی داشت که سعی کرد با اعمال سیاست‌های تشویقی مقداری از آن را اخذ کند. به طور کلی درآمد صندوق امسال نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد افزایش داشته که این مبلغ هم از طریق درآمدهای اختصاصی و هم از طریق اخذ مطالبات حاصل شده است. امسال در صندوق حداقل ۸۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش درآمد خواهیم داشت که این امر به ارتقای خدمات رسانی منجر می‌شود.
 
ارائه وام ازدواج و اشتغال به دانشجویان
 
مهندس یزدان مهر در ادامه با تاکید بر اینکه سعی بر این است که از نهادهای غیر دولتی و خیرین برای کمک به صندوق دعوت شود افزود: تفاهم نامه‌ای بین صندوق رفاه دانشجویان و صندوق کار آفرینی امید (صندوق مهر امام رضا (ع)) امضا شده است که طبق آن به هر دانشجو ۱.۵ میلیون تومان وام ازدواج داده می‌شود. همچنین افرادی که توسط صندوق رفاه دانشجویان به صندوق کارآفرینی معرفی می‌شوند می‌توانند دو میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. این وام بدون سود بوده و بازپرداخت آن به صندوق رفاه دانشجویان ۳۶ ماهه است.
 
وی از ارائه وام اشتغال به دانشجویان خبر داد و افزود:وام دیگری که از طرف صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان ارائه می‌شود وام اشتغال بوده که سقف آن ۱۰ میلیون تومان و ۶۰ ماهه است. از این وام دانشجویان دارای شرایط خاص و همچنین فارغ التحصیلان می‌توانند بهره ببرند.
 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به فعالیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دارای کارگاه‌های مهارتی هستند،اظهار کرد: دانشجویان این دانشگاه نیمی از وقت خود را صرف درس خواندن می‌کنند و نیمی دیگر را در کارگاه می‌گذرانند. هدف ما این است که وام اشتغال را به سمت دانشگاه فنی و حرفه‌ای که یک دانشگاه مهارت محور است جهت دهیم. از طرف دیگر در دانشگاه الزهرا (س) تعدادی از دانشجویان در زمینه هنر تولیدات خوبی انجام می‌دهند. از این دانشجویان نیز حمایت می‌کنیم و وام اشتغال را بدون هیچ سودی در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
 
مهندس یزدان مهر با تاکید بر اینکه برای اعطای وام اشتغال رشته‌های عملی و مهارتی در اولویت هستند توضیح داد: دانشجویانی که طرح و کار آنها منجر به تولید شود حمایت می‌شود.
 
اعطای وام تحصیلی در راستای تفاهم‌نامه صندوق با بنیاد علوی
 
وی از ایجاد ردیفی در صندوق رفاه به نام بنیاد علوی خبر داد و گفت: با بنیاد علوی تفاهم نامه‌ای امضا شده است که طبق آن به دانشجویان وام کمک تحصیلی ارائه می‌شود. در واقع ردیفی در صندوق رفاه به نام بنیاد علوی که زیر نظر بنیاد مستضعفین است ایجاد شده است که به دانشجویان مناطق محروم که معدل آنها بالای ۱۴ است وام اعطا می‌شود. مبلغ این وام برای مجردین ترمی ۲۵۰ هزار تومان و برای متاهلین ۴۰۰ هزار تومان است. این دانشجویان موظف می‌شوند دو سال بعد از فارغ التحصیلی قسط‌های وام خود را پرداخت کنند.
 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه ۹۵ هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد هستند افزود: برای این منظور مناطق را دسته بندی کرده و مناطقی که از نظر ریاست جمهوری کم برخوردار بودند بررسی شده و دانشجویان کم بضاعت مشخص شده‌اند.یکی از برنامه‌های صندوق رفاه اعطای سبد غذایی یا پوشاک به این دانشجویان به عنوان کمک بلاعوض است.
 
مهندس یزدان مهر با تاکید بر اینکه صندوق رفاه دانشجویان ۲۱ نوع وام مختلف ارائه می‌کند گفت: به عنوان مثال وام شهریه، وام ضروری، وام تغذیه، وام حج عمره و عتبات، وام بیماریهای خاص، وام تحصیلی، وام مسکن، وام ازدواج، وام استعدادهای درخشان، وام ویژه به دانشجویان دکتری غیر بورس پرداخت می‌شود و در این زمینه تا کنون هر درخواستی از سوی دانشجویان ارائه شده اجابت شده.همچنین در شش ماهه اول سال بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان وام در این زمینه پرداخت شده است، وام ودیعه مسکن که میزان آن در تهران ۷.۵ میلیون، در پنج شهر بزرگ کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی ۶ میلیون و سایر شهرها ۴.۵ میلیون تومان است. وام موارد خاص، وام دانشجویان مبتکر، وام دانشجویان شهریه پرداز که میزان آن برای دانشجویان کارشناسی و کاردانی ۳۰۰ هزار تومان، دانشجویان کارشناسی ارشد یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ودانشجویان دکتری ۲.۵ میلیون تومان است.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه‌ها مطلوب نیست افزود: در برنامه پنجم توسعه تاکید شده است که نباید خوابگاه سازی صورت بگیرد، از طرف دیگر از آنجایی که این امر برای بخش خصوصی جاذبه ندارد معمولا به سمت خوابگاه سازی سوق پیدا نمی‌کند.
 
در ادامه رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه ۵۱۵ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها بودجه نیاز است، گفت: امسال هم مجلس و هم دولت با این امر که ردیفی تحت عنوان تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها در نظر گرفته شود موافقت کرده‌اند.درواقع در بودجه سال ۹۵ که در مرحله بدوی قرار دارد با امر تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها،‌ارائه وام ویژه دانشجویی در مقطع دکتری و وام شهریه موافقت شده است.