دو طرف مناظره شهید آوینی مسعود فراستی منتقد سینمایی و صادق زیباکلام کارشناس و تحلیلگر سینمایی بودند. مناظره داغی که گاهی چنان از کنترل خارج می‌شد که در پایان ان عده‌ای از دانشجویان خطاب به دو طرف گفتند که شان دانشگاه را در مناظره‌شان حفظ نکردند.

ziabakalam-ferasati4

 

شرق پرس: در حالی که بیش از بیست روز از ایام بزرگداشت شهید آوینی گذشته است؛ دانشگاه تهران، شاهد مناظره داغی با موضوع سینمای شهید آوینی بود.
 
 
 
 
 
 
دو طرف این مناظره مسعود فراستی منتقد سینمایی و صادق زیباکلام کارشناس و تحلیلگر سینمایی بودند. مناظره داغی که گاهی چنان از کنترل خارج می‌شد که در پایان ان عده‌ای از دانشجویان خطاب به دو طرف گفتند که شان دانشگاه را در مناظره‌شان حفظ نکردند.
 
 
زیباکلام در این مناظره آوینی را نظریه پرداز سینمای حکومتی معرفی کرد و اعلام کرد که با تمام وجود مخالف هنر در خدمت حکومت است و فراستی هم به دفاع از دوست قدیمی خود برخواست.در ادامه بخش‌هایی از اظهار نظرهای دو طرف را می‌خوانید. 
 
 
زیباکلام: من آوینی را بخشی از  مجموعه ای می دانم که به آنها سینماگران حکومتی می‌گویم.  ما می توانیم در مورد مسائل فنی و قالب و محتوا صحبت کنیم ولی علت اهمیتی که به مفهوم آوینی داده می شود این است که ایشان را برای هنردولتی و هنر ایدئولوژیک زده مصادره کنند.
 
 
از نظر تاریخی فقط جمهوری اسلامی ایران نیست که به سینمای متعهد پایبند است، تمام نظامهایی که بر اساس ایدئولوژی شکل گرفتند  به سینمای متعهد معتقدند.
 
 
سینما شوروی هم داعیه هنر متعهد است. سینمای چین و سینما آلمان نازی هم این نگاه را به هنر داشتند. در مورد جنگ باید خیلی حرفهای دیگری هم زده شود. شما به صادق زیبا کلام نگو میهن پرست نیستی.
 
 
زیبا کلام هر آشغالی که هست خودش را به کسانی نمی چسباند تا بالا بیاید. شما و کسانی که مبلغشان هستید، هیچ جراتی ندارید که فیلمهای دیگری هم در مورد جنگ بسازید ولی بدانید کسان دیگری می آیند و برای جنگ فیلم خواهند ساخت. 
 
 
 
فراستی: حتی در جایی که دکترا گرفتید (خطاب به زیباکلام) هم بی سواد هستید. به شدت مبتذل و به شدت تقلیل‌گرا هستید از بحث مذاکرات هسته ای تا بحث اعتدال. ادعای قلابی که من اپوزیسیون روشنفکر هستم واقعا برای یک استاد دانشگاه مبتذل است. 
 
 
آن‌چیزی که در مورد مرتضی آوینی و حکومتی بودن او است کذب محض است. تمام نوشته های اواخر سال ۶۹ تا لحظه‌ی‌شهادتش علیه سینمای دولتی و حکومت است.
 
 
این گونه ادعای تفکر می‌کنی و بعد می‌گویی که فراستی از قلاده های طلا دفاع کرد. قلاده های طلا شرف دارد به آن چیزی که تو دوست داری مرد./تابناک