عاشورا یک پدیده محبوس در تاریخ و کربلا و یک مکان محدود جغرافیایی نیست ، بلکه طبق قاعده کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا ، ما می توانیم با درک درست از عاشورا و کربلا بوجود آورنده عاشورایی دیگر در کربلایی دیگر باشیم.

صادقعلی رنجبر : در حسرت فهم درست

 

شرق پرس- صادقعلی رنجبر : نهضت عاشورا همانند آئینه ای است که به مرور زمان میان انبوهی از اضافات ، خرافات ، ظاهر گرایی ها ، مقبره پرستی ها و تحریف ها ، زنگار گرفته است و آن طوری که باید و شاید شفاف نبوده و فلسفه پیدایش آن نیمه پیداست ، زیرا کاملا واضح و مبرهن است که نهضت عاشورا ، نهضت ظلم ستیز ، فساد ستیز ، جهل ستیز و نفاق ستیز بوده و نمی توان هم حسین حسین گفت و هم یزیدی زیست.

 

اما در شرایط تحریف ، این اتفاق تلخ هم می افتد که عده ای هم پای روضه امام حسین(ع) نشسته و اشک های تاثر جاری می کنند و هم مروج تفکرات غیر حسینی و غیر زینبی اند.

درک عاشورا ، کار سختی نیست ، فقط کافی است که با بصیرت حسینی و زینبی به کربلا ورود کرده و با مرور خطبه ها و خدعه ها ، قدرت تشخیص سره از ناسره را یافت و به عناصر اصلی نهضت عاشورا همانند وفا ، فدا ، رضا و خدا توجه متمرکز داشته باشیم.

رها شدن از قید ظواهر و شکل ها و قالب های بی محتوا و ورود به عالم معنا ، رابطه ما را با عاشورا متحول خواهد کرد و ما به جای توجه به پوسته، به هسته دست خواهیم یافت.

محرم را به مشکی پوشی ، تزئین حسینیه و هیئت ها ، راه اندازی علم ها و کتل ها ، تمثال ها ، استفاده از ابزار موسیقی و سایر بزک ها محدود نکنیم و به جای این رویکرد ها که بعضی از آنها با اشکالات شرعی نیز مواجهند ، بیائید تصمیم بهتری بگیریم و آن اینکه اهتمام خویش را مصروف یک قدم نزدیک تر شدن به امام حسین(ع) با اعتلای سبک زندگی اسلامی و تصحیح اعمال فردی و اجتماعی خویش بکنیم.

فلسفه نهضت عاشورا ، تحقق فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است و در میان مصادیق فراوان این فریضه ، در این برهه از زمان می توان آمریکا و اسرائیل را یزیدهای زمان تلقی کرد و تا پای جان با آنها و اذناب آنها که همان ابن زیادها ، ابن سعدها ، شمرها و حرمله های زمان ما هستند ، مبارزه کرد.

فلسفه نهضت عاشورا ، شبیه مجالس تشریفا نیست ، تجلی عینی واقعیات است که از حقیقتی الهی نشأت می گیرد و آن چه که مهم تر از نگاه تاریخی ما به عاشوراست ، جاری کردن فرهنگ عاشورا در متن زندگی امروز است.

عاشورا یک پدیده محبوس در تاریخ و کربلا و یک مکان محدود جغرافیایی نیست ، بلکه طبق قاعده کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا ، ما می توانیم با درک درست از عاشورا و کربلا ، در هر برهه ای از تاریخ امروز و فردا ، به وجود آورنده عاشورایی دیگر در کربلایی دیگر باشیم.

مُردم اندر حسرت فهم درست     آنچه می گویم به قدر فهم توست

مولوی

 

 

نهضت شمال