قاسمی با بیان اینکه در سال 94 بیش از 70 هزار بازدید و سرکشی از اماکن مختلف استان انجام شد، افزود: در همین ارتباط 54 باند غیرمجاز حفاری با تعامل و همکاری نیروی انتظامی و دادگستری استان متلاشی شدند.

دستگیری 242 نفر از اعضای باند حفاری غیرمجاز در مازندران

 

 

 

به گزارش شرق پرس نعمت قاسمی  در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران درباره اقدامات انجام‌شده برای حفظ آثار میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: یگان حفاظت میراث فرهنگی از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر ثبتی حفاظت می‎کند و برای حفاظت این امکان ۱۴ پایگاه در اختیار دارد.

 

 

وی تصریح کرد: اقدامات گشت و بازرسی میراث به صورت دائمی انجام می‌شود که برای جلوگیری از تخریب امکان به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت می‌کند.

 

 

فرمانده یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: بیشتر وظیفه این یگان جلوگیری از تخریب آثار باستانی استان است، این ستاد ۱۰ سال در مازندران ایجاد شد.

 

 

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ بیش از ۷۰ هزار بازدید و سرکشی از اماکن مختلف استان انجام شد، افزود: در همین ارتباط ۵۴ باند غیرمجاز حفاری با تعامل و همکاری نیروی انتظامی و دادگستری استان متلاشی شدند.

 

 

قاسمی اضافه کرد: در این باند ۲۴۲ نفر فعالیت می‎کردند که همه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و بیشتر افراد دستگیرشده بومی بودند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در بازرسی‌های انجام‌شده ۳۹ دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شد و ۵۵۰ قطعه اشیای تاریخی نیز به دست آمد که برخی از این اشیا تقلبی و تعدادی دیگر نیز تاریخی بود که به مسئولان مربوط در میراث برای انتقال به موزه‌ها تحویل شد.

 

 

فرمانده یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته از زمان تأسیس این یگان در میراث فرهنگی بیش از ۷۰ هزار سرکشی به عمل آمد و در این مدت ۴۰۵ باند حفاری غیرمجاز نیز منهدم شدند، از این افراد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه تاریخی کشف شد که برخی از قطعات کشف‌شده تقلبی بود.

 

 

وی بیشتر فعالیت حفاران در مازندران را مربوط به فصل سرد سال عنوان کرد و گفت: در یکی از موارد افراد دستگیرشده به مدت چهار ماه برای پیدا کردن اشیای عتیقه اقدام به حفر ۲۰ متر تونل در یکی از مناطق ییلاقی استان می‎کردند.

 

 

 

 

 

 

فارس