روحانی گفت: توافق هسته ای ایران و 1+5 این پیام را داشت که به‌جای تقابل , تعامل را برگزینیم. البته آن پیام زیبا را هم داشت که دیگر یک ایرانی را تهدید نکنید.

رئیس جمهور: توافق وین این پیام زیبا را داشت که دیگر ایرانی را تهدید نکنید

 

 

به گزارش شرق پرس حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز پنج شنبه طی سخنانی در همایش نقش سازمانی مردم‌نهاد در نظام سلامت گفت: در علم و هنر باید شهامت ضمیمه شود، در جایی که جراح ابزار جراحی را در دست می‌گیرد در آنجا هم شهامت، هم علم و هم دانش و هم هنر است. همه با هم ضمیمه شده که یک کار بزرگ آفریده شود.

 

گزیده سخنان رییس جمهور را در ادامه می خوانید:

 

 

  • بنده این جمله را در روز توافق وین و برجام در سخنرانی‌ام گفتم که تاریخ با این توافق ورق خورد. بعضی‌ها فکر کردند که بنده فقط ۲۳ تیر ۱۳۹۴ را می‌گویم، نه تاریخ در ۲۴ خرداد سال ۹۲ ورق خورد.

 

  • مردم تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کردند، مردم این تصمیم را اتخاذ کردند که اگر سانتریفیوژ بچرخد و زندگی نچرخد، آن هم خواهد ایستاد و این اشتباه است که کسی تمام کشور و تمام زندگی مردم را در چرخش سانتریفیوژ فقط ببینند.

 

  • بنده هم در سفر سال‌های ۹۲ و ۹۳ به سازمان ملل متحد که در برخی موارد آن آقای ظریف هم حضور داشت، به روسای کشورهای غربی به صراحت گفتم که تحریم شما نسبت به ایران کار غیراخلاقی و غیرانسانی و ضدحقوق بشر بوده است. نه تنها آنها دارو و تجهیزات را تحریم کردند بلکه انتقال دارو از طریق سیستم بانکی نیز به کشور مشکلاتی داشت، البته اگر به آنها بگوییم می‌گویند که دارو را تحریم نکردیم. شما سیستم بانکی را به صورت کور قفل کردید و ما نمی‌توانستیم هیچ چیزی را بخریم و وارد کنیم. ما به سیستم عهد حجر رفته بودیم، با دلالی، با صرافی و دلالی نمی‌شود که زندگی کرد. همه جا را اینها قفل کرده بودند.

 

  • همه فکر می‌کنیم که در مذاکرات هسته‌ای توفیقی که ایران به دست آورده معنایش این است که حقوق هسته‌ای ما را دنیا به رسمیت شناخته است، بله این درست است. فکر می‌کنند توفیق ما در این است که سازمان ملل با قطعنامه ۲۲۳۱ ایران را از زیر یک تیتر خطرناک خارج کرد و آن حرکت علیه صلح و امنیت جهانی است، می‌گفتند فعالیت هسته‌ای ایران علیه صلح و امنیت جهانی است، ما را با این عنوان به شورای امنیت و به فصل ۷ بردند.

 

  • با قطعنامه ۲۲۳۱ ما از این تیتر خارج شدیم، حتی این هم نیست و از این بالاتر است. می‌گویند اثر این کار این بود که شش قطعنامه قبلی لغو شد، بله درست است اما تنها این نیست. می‌گویند با این توافق همه تحریم‌های مالی، بانکی، تجاری، اقتصادی، بیمه‌ای، کشتیرانی و حمل و نقل و همه اینها برطرف می‌شود، بله درست است ولی این هم نیست.

 

  • این توافق این پیام را برای دنیا داشت که مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل بین‌المللی راه حلش گفت‌وگو، مذاکره و مفاهمه است. این توافق این پیام را برای جهانیان داشت که به جای تقابل، همه تعامل را برگزینیم و انتخاب کنیم، البته آن پیام زیبا را هم داشت که “دیگر ایرانی را تهدید نکنید”.

 

  • رئیس جمهور با بیان اینکه آرامش، وحدت و همدلی در سراسر کشور به دلیل حضور رهبری در صحنه و حمایت ایشان است، گفت: نکته‌ای که ایشان در روز عید فطر تاکید کردند همه باید به آن توجه کنیم. ایشان فرمودند که مبادا این موضوع تبدیل به دو دستگی در کشور شود. ما ملت متحد و یکپارچه‌ای هستیم. ما در بازی ورزشی هم این کار را نمی‌کنیم که برای تیم خود کف بزنیم، مگر می‌شود برای تیم طرف مقابل کف زد؟! مگر می‌تواند بگوید که من ایرانی هستم، نمی‌شود. اگر ایرانی هست و اگر خون ایرانی در رگ‌های اوست برای تیم ایرانی کف می‌زند. در والیبال، کشتی، فوتبال و همه ورزش‌ها اینطور است که وقتی تیم ایران در برابر تیم مقابل و تیم رقیب پیروز می‌شود ایرانی برای او کف می‌زند، آن وقت می‌شود برای این تیم بزرگ با عظمت و با این کار باعظمت یک کسی ایرانی باشد و کف نزند؟!

 

 

 

 

 

 

فرارو