رئیس جمهور در همایش اجرای برجام فصل نو در اقتصاد ایران گفت: خیلی‌ها خواستند روز 23 تیر 94 و 26 دی 94 در تاریخ نباشد. خیلی‌ها تلاش کردند وسوسه ناامیدی را در دل‌ها مستقر کنند. آنها گفتند مذاکرات با دشمن؟ خیلی‌ها گفتند هر وقت مذاکره کردیم ، کلاه سر ما رفت و مذاکره ما را به جایی نمی‌رساند.

رئیس جمهور در همایش اجرای برجام: خیلی‌ها خواستند روز 23 تیر و 26 دی 94 در تاریخ نباشد

 

 

 

شرق پرس: حجت‌الاسلام حسن روحانی  در همایش اجرای برجام فصل نو در اقتصاد ایران با اشاره به کارشکنی‌های انجام شده در مسیر مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: مخالفان توافق هسته‌ای با هواپیمای اختصاصی به وین و ژنو رفتند و گفتند قیمت نفت را پایین آورده و ایران را به زانو در می آوریم. این مخالفان در مجمع عمومی سازمان ملل حرف زدند و بمب را روی تابلو نشان داده و گفتند به ایران اعتماد نکنید.

 

 

وی گفت: مردم در انتخابات ۹۲ اعلام کردند خواهان تعامل سازنده با جهان هستند، تردید نداشته باشید هر چه امروز داریم مدیون یک ملت غیور و در صحنه ایران است.

اهم اظهارات رییس جمهور را در ادامه بخوانید:

 

**خیلی‌ها خواستند روز ۲۳ تیر ۹۴ و ۲۶ دی ۹۴ در تاریخ نباشد. خیلی‌ها تلاش کردند وسوسه ناامیدی را در دل‌ها مستقر کنند. آنها گفتند مذاکرات با دشمن؟ خیلی‌ها گفتند هر وقت مذاکره کردیم ، کلاه سر ما رفت و مذاکره ما را به جایی نمی‌رساند. برخی فلسفه بافتند و تاریخ را به استناد آوردند و گفتند مگر پرهیز از جنگ امکان‌پذیر است؟ ما راهی جز جنگ نداریم.اما ملت ما بر تمام این افکار و سخنان مهر باطل زد و اعلام کرد خواهان تعامل سازنده با جهان است.

 

 

** رقابت بین اروپایی‌ها آن قدر زیاد است که مذاکره را مشکل می‌کند چه برسد به اینکه آنها با قدرتی به نام آمریکا نیز رقابت می‌کنند. حالا به مجموع این کشورها چین و روسیه را هم اضافه کنید آن وقت چقدر حرف زدن با‌ آنها مشکل می‌شود.

 

 

**طرف‌های‌مان فکر می‌کردند که ما پشتوانه نداریم آنها پشتوانه خودشان را قطعنامه‌های سازمان ملل متحد می‌دانستند و آنچه که ما انتظارش را نداشتیم این بود که در این کارزار به بحران و جنگ همسایه و مسلمانی با نام برادر بیایند و پول خرج کنند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد.

 

** با همه مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها عده‌ای هم در داخل بذر ناامیدی را می‌افشاندند و کار بسیار سخت بود. اما آنجا که اراده ملت باشد لطف خدا هم خواهد بود که یدالله مع الجماعه که دست و لطف و فیض خدا با صبوری ما همراه شد و قدم به قدم راه موفقیت را طی کردیم.

 

** توافق ژنو آن را پیشرفت اول در جلوگیری از صدور تحریم‌های جدید و برداشتن برخی از تحریم‌ها بود. توافق ژنو راه را برای رسیدن به توافق نهایی باز کرد و پس از آن با توافق لوزان در فروردین ماه مردم ما به خوبی حس کردند که مذاکرات در سرازیری توفیق قرار گرفته است و این مذاکرات ادامه یافت تا ۲۳ تیر ماه روز توافق و چقدر سخت بود این ۶ ماه برای اجرا تا ۲۶ دی ماه.

 

 

**بر اساس آنچه که من خبر دارم قطعا اگر رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای غیر از آقای ظریف بود به اینجا نمی‌رسیدیم. بی‌شک قدیمی‌ترین فردی را که در این زمینه می‌توانست با مسئولیت را به مقصد برساند برای وزارت خارجه آقای ظریف را به عنوان وزیر خارجه برگزیدم و این یکی از توفیقات الهی بود.

 

** از رهبر معظم انقلاب در اعتماد کامل به وزیر خارجه تشکر می کنم. از ایشان تشکر می‌کنم که پیشنهاد من را قبول کردند تا امر مذاکره را از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه ببریم که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد کار ما سخت می‌شد همانجا به ایشان گفتم که با این کار یک پیام می‌دهم که موضوع هسته‌ای موضوع امنیتی نیست بلکه سیاسی است و این به ما بسیار کمک کرد.

 

** اینکه در طول مذاکرات چه اتفاقاتی افتاد، چه چیزهایی شنیدیم و چه چیزهایی گفتیم و چه شد بماند برای آینده که شاید یک کتاب خاطرات باشد.

 

** حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در کنار جواد ظریف وزیر خارجه یک قوت برای تیم مذاکره‌کننده بود. خداوند ما را یاری کرد و برادری را در کنار آقای ظریف قرار داد که از لحاظ فنی، انسان کاملی بودند. همان فردی که در خانه ملت عقده گشود و سخن‌ها گفت و حضورشان از لحاظ فنی بسیار کمک کرد.

 

**آقای صالحی به لحاظ دانش هسته‌ای یکی از سرآمدهای کشور است و شاید هم در رشته خود بهترین باشد البته ما در این راه نیاز به یار سوم داشتیم که در ادامه راه دکتر دهقان وزیر دفاع پا به میدان گذاشتند و در پرونده PMD تلاش این ۳ بزرگوار بود که ما را به نقطه‌ای برساند که شورای حکام بعد از ۱۲ سال پرونده ایران را مختومه اعلام کرد و همه مسائل گذشته را پایان یافته اعلام کرد و صراحتا گفت که در طول ۱۲ سال دلیل و مدرکی که بتواند نشان دهد ایران از مواد هسته‌ای در مسیر نظامی استفاده کرده دست نیافتیم و حقیقتا کار مهم و بزرگی صورت گرفت.

 

** در تاریخ سازمان ملل متحد هیچ کشوری را شورای امنیت به فصل هفت و ماده ۴۱ و ۴۲ نبرده مگر آنکه یا حکومت آن کشور را سرنگون کرده یا جنگ علیه آن کشور تحمیل کرده یا ملت آن کشور را تسلیم کرده است و تنها نمونه استثنایی جمهوری اسلامی ایران بود.

 

** “شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا بر منتهای همت خود کامران شدم”. امروز یک آغاز است. آغازی است که یک انسان بی‌گناه را ۱۲ سال در زندان بر دست و پای او زنجیر زده‌اند و غل و زنجیری نابه‌حق و نابجا را بر دست و پای اقتصاد ایران افکنده بودند و جوانی که باید در آغاز فعالیت خود می‌بود را در زندان محبوس کردند اما امروز در زندان‌ها باز شده زنجیره‌ها باز شده و این جوان بیگناه به صحنه آمده ۱۲ سال او حرکت نداشته و زنجیر بر پاهای او بود الان می‌خواهد به سرعت آماده شود آن هم نه برای راه رفتن و دویدن بلکه می‌خواهند در میدان رقابت با آنهایی که هیچ وقت زندان و زنجیر ندیده‌اند تلاش کنند. آنها در طول زندگی‌شان مداوم ورزش کرده‌اند و انواع مکمل‌ها و مقوی‌ها را همراهشان داشته‌اند. کار سخت از امروز آغاز شده و اگر همه به وظیفه‌شان عمل کنند این زندان برای همیشه ویران شده و زنجیرها نیز به چاه عمیق رفته‌اند و دست کسی به آن نخواهد رسید و جوان غیور خیلی زود می‌تواند بدن خود را ترمیم کند. حتی خیلی زود داور هم به او اجازه حضور در میدان رقابت را خواهد داد و اقتصاد نوظهور ما امروز می‌تواند در جمع باشگاه و لیگ‌های معتبر اقتصادی حضور پیدا کند.

 

 

** مشکل اصلی امروز را بیکاری، رکود و نبود رونق است. دولت باید از بدهی‌های خود خارج شود. دولت بدحساب باید به دولت خوش‌حساب تبدیل شود. باید مسئله بدهکاری و طلبکاری دولت و بخش خصوصی پیمانکاران در این دولت تسویه شود و ما این هدف را در بودجه امسال پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

** شاهد آلودگی هوا هستیم. گفته بودند ۱۰ صبح سر کار بیایید هر چند ما تخلف کردیم. این معنایش این است که ما مشکل زیست محیطی داریم. با شعار مشکلات زیست محیطی حل نمی‌شود. با دعای تنها هم حل نخواهد شد که دعا آن وقت مستجاب می‌شود که همه تلاش کنیم و برای رفع آن کمک کنیم و تا مشکل صنعت ما سوخت استانداردمان حل نشود هوای پاک به شهرهای ما آیا بر می‌گردد؟ همه باید به صحنه بیایند. دولت وظایفی برعهده دارد و مردم هم همچنین. بنده در گذشته گفتم که اقتصاد تا زمانی که دست دولت باشد مشکلاتش حل نخواهد شد می‌دانم که چقدر سخت است وزرا بنگاه‌ها را ول کنند (خنده) اما باید تلاش و کوشش کنیم. باید بخش خصوصی به میدان بیاید و اقتصاد دست مردم سپرده شود.

 

** در دهه آخر ۸۰ ما بیشترین درآمد ارزی را داشتیم و بالاترین درآمد ارزی در تاریخ کشور به حساب می‌آمد اما متاسفانه اشتغال خالص ما در این دوران صفر است. قرار بود اشتغال را درست کنیم اما چرا صفر ماند. رقم‌های بیکاری مخصوصا در بین زنان خیلی تکاندهنده است. برای اشتغال نیاز به یک رشد اقتصادی ۸ درصدی داریم.

 

** باید تکنولوژی‌های جدید را به میدان بیاوریم تا تکنولوژ‌ی‌های قدیمی نمی‌توان در بازار رقابت کرد به جای تصدی‌گری خرید خدمت کنیم. مردم بهتر از ما می‌توانند مدرسه بسازند و بچه‌ها را آموزش دهند. دولت قدم به قدم باید از اقتصاد به نفع بخش غیردولتی عقب‌نشینی کند تا مسائل حل و فصل شود.

 

** من در گذشته و در همین مکان گفتم که اقتصاد به سیاست خارجه یارانه می‌دهد اما این دولت می‌خواهد سیاست خارجیش به اقتصاد یارانه دهد که امروز آن روزی است که وعده ما عملی شده است؛ شرایط را آماده‌ کرده‌ایم و بانک‌های ما امروز می‌تواند فعال شوند.

 

**امروز روزی است که کار سیاست خارجی تا حدی سبک شده و بار سنگین برای احیای کشور و اشتغال جوانان آغاز شده و دولت در این مسیر حامی بخش خصوصی خواهد بود./خبرانلاین