ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه گفت: واضح است که خدا تصمیم گرفته عقل و خرد هیأت حاکمه ترکیه را از آن ها بگیرد و به این ترتیب، آن ها را مجازات کند

potin-997

 

شرق پرس: تنش به وجود آمده میان آنکارا و مسکو بر سر ساقط کردن هواپیمای جنگنده روسیه توسط ترکیه، نه تنها طی روزهای اخیر فروکش نکرده، بلکه موضع گیری های طرفین، نشان از شدت یافتن آن دارد. در تازه ترین مورد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اظهاراتی تند و کم سابقه، هیأت حاکمه ترکیه را به بی خردی متهم کرده است.

 

تابناک به نقل از راشا تودی نوشت: ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه، انتقاداتی شدید علیه «بخشی از هیأت حاکمه ترکیه» مطرح کرده و گفته، دولت آنکارا، با گروه های تروریستی در سوریه و عراق تبادلات تجاری دارد. وی همچنین وعده داده به دلیل سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه، تحریم های بیشتری علیه این کشور وضع خواهد کرد.

 

پوتین با بیان اینکه هنوز نمی تواند درک کند، چرا ترکیه اقدام به سرنگون کردن جنگنده کشورش کرده، اظهار داشته: «ما آماده بودیم تا در حساس ترین موضوعات با ترکیه همکاری کرده و از متحدان این کشور نیز پیشی بگیریم. فقط خدا می داند، چرا آن ها این کار را کردند. واضح است که خدا تصمیم گرفته عقل و خرد هیأت حاکمه ترکیه را از آن ها بگیرد و به این ترتیب، آن ها را مجازات کند».

 

در عین حال، رئیس جمهور روسیه تأکید کرده که خشم کشورش از واقعه مذکور، تنها متوجه افراد مشخصی است، نه همه مردم ترکیه: «ما دوستان زیادی در ترکیه داریم. آن ها باید بدانند که ما آنان را با بخشی از هیأت حاکمه کنونی ترکیه ـ که مسئولیت مستقیم کشته شدن نیروهای ما در سوریه را بر عهده دارند ـ یکسان در نظر نمی گیریم».

 

پوتین تأکید کرده که کشتن افسران روس، پیامدهای بلندمدتی برای مسئولین و مسببین این کار دارد و افزوده: «ما این کمک به تروریست ها را فراموش نخواهیم کرد. ما همواره خیانت را بدترین و شرم آورترین اقدام دانسته ایم. بگذارید آن ها که در ترکیه هستند و اقدام به هدف قرار دادن خلبان های ما کرده و تلاش دارند ضمن توجیه خود و اقداماتشان، بر جنایات تروریست ها سرپوش بگذارند، این را بدانند».

 

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفته، روسیه خود را درگیر ادبیات جنگ افروزانه نخواهد کرد؛ اما در عین حال، اقدامات خود علیه ترکیه را نیز صرفاً به تحریم های اقتصادی که تاکنون علیه ترکیه وضع کرده، محدود نمی کند: «ما قصد نداریم درگیر ادبیات جنگ افروزانه شویم و این کار را هم نخواهیم کرد. اما اگر کسی فکر می کند که می تواند یک جنایت جنگی احمقانه مرتکب شود، مردم ما را به قتل برساند و بعد فقط با چند عدد گوجه فرنگی یا محدودیت فعالیت های ساخت و ساز و دیگر حوزه ها سر و ته قضیه را هم بیاورد، عمیقاً در اشتباه است».

 

گفتنی است، سخنرانی پوتین در پارلمان، با یک دقیقه سکوت به احترام خلبان های کشته شده روسی آغاز شد و خانواده این خلبان ها نیز در جلسه حضور داشتند. رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود از اقدامات کشورش علیه تروریست ها در سوریه نیز دفاع کرد.