خبرگزاری آمریکایی در تحلیل مناظره نخست رئیس جمهوری ایران, قالیباف و روحانی و جهانگیری را دو وجه اصلی مباحث جنجالی دانست و افزود کاندیدای دیگر وارد این مباحث نشدند...

روایت رسانه آمریکایی از مناظره نخست؛ حمله شهردار به رئیس جمهور/ دوری کاندیدای دیگر از مباحث جنجالی

 

اسوشیتدپرس در گزارشی از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: قالیباف شهردار تهران، در نخستین مناظره، رئیس جمهور ایران را به بی‌صداقتی، ناکارآمدی و حمایت از طبقات مرفه متهم کرد. این رسانه آمریکایی از سویی دیگر, قالیباف را حامی حمله به سفارت عربستان و حادثه پلاسکو را در حوزه مسئولیت شهردار تهران دانست.

 

منبع یادشده افزود: «در طول مناظره اول، بحث اصلی میان قالیباف و روحانی بود و شهردار تهران رفع نشدن بسیاری از معضلات اجتماعی ایران را حاصل مدیریت ضعیف رئیس جمهور کنونی توصیف کرد.

 

وی همچنین با استناد به آمار بالای بیکاری به روحانی حمله کرد. روحانی و معاون اولش اسحاق جهانگیری نیز در مقابل، سخنان قالیباف را نادرست خواندند.

 

اما دیگر نامزدها وارد مباحث جنجالی نشده و تنها بر حمایت از فقرا و طبقات پایین درآمدی تأکید کردند.»

 

این خبرگزاری امریکایی در پایان خاطرنشان ساخت: «قالیباف که در طول سال‌های فعالیت سیاسی خود سه بار برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده، تا کنون موفق به پیروزی نشده است. وی از حامیان حمله به سفارت عربستان در سال ۲۰۱۶ بود؛ اقدامی که روابط تهران-ریاض را تیره‌تر از قبل کرد.

 

حادثه آتش سوزی برج پلاسکو نیز -که به کشته شدن افراد زیادی منجر شد- سال گذشته در حوزه مسئولیت او رخ داد.»

 

 

 

 

 

جام نیور