در ادامه این یادداشت با طرح ادعا‌های مضحک و بی‌اساس علیه کشورمان آمده است: نقطه مشترک ایران و قطر فقط میدان گازی نیست، بلکه دو طرف در دشمنی با عربستان و کشور‌های خلیج (فارس) اشتراک و تمایل دارند...

روزنامه سعودی: قطر, اسب تروای ایران برای یورش به کشورهای منطقه

 

 

 روزنامه الشرق الاوسط در مطلبی مدعی شد ایران و قطر با حمایت از طرحی «خطرناک»، برای سرنگون کردن دولت‌های کشورهای عربی تلاش می‌کنند.
 

 

روزنامه الشرق الاوسط سعودی در یادداشتی نوشت: بعد از اعلام تقویت روابط قطر و ایران، دوحه دیگر مجبور نیست به راه خود در شورای همکاری خلیج (فارس) ادامه دهد و دیگر مجبور نیست، آنگونه که پیشتر گفته بود، با «مزدوران» ایران در خلیج (فارس) مقابله کند. اکنون ایران و قطر آشکارا در یک خانه قرار گرفته‌اند و دوحه دیگر اجباری ندارد تا در تصمیم‌گیری‌های ما مشارکت کند!

 

ایران و قطر در حمایت مالی از «گروه‌های جنگجو» (طرف‌هایی مانند نظام سوریه و حزب‌الله که نویسنده آن‌ها را در کنار تروریست‌های القاعده و جبهه النصره جنگجو دانسته است) هماهنگ عمل کردند. ایران و قطر درباره سوریه یکپارچه عمل می‌کنند.

 

قطر از القاعده در یمن حمایت کرد و ایران از حوثی‌ها (جنبش انصارالله) که هر دو طرف با «دولت قانونی» (دولت مستعفی و فراری منصور هادی) مبارزه می‌کنند، پس دوحه و تهران در یمن نیز یکپارچه هستند.

 

نویسنده ادامه داده است: اعلام این مسئله که دوحه و تهران می‌خواهند روابط خود را تقویت کنند، طبیعی و با ساختار کلی وحدت اهداف دو طرف همسو است و نمی‌توان آن را واکنش به تحریم‌های اعمال شده چهار کشور عربی علیه قطر دانست. قطر در سال ۲۰۱۶ سفیر خود را از تهران فراخواند، [زیرا] این کشور مجبور شد این کار را بکند.

 

در ادامه این یادداشت با طرح ادعا‌های مضحک و بی‌اساس علیه کشورمان آمده است: نقطه مشترک ایران و قطر فقط میدان گازی نیست، بلکه دو طرف در دشمنی با عربستان و کشور‌های خلیج (فارس) اشتراک و تمایل دارند نظام‌های حکومتی آن‌ها را سرنگون کنند و شورای همکاری خلیج (فارس) را از بین ببرند. دو طرف، یعنی ایران و قطر، شریک هستند و روابط آن‌ها خیلی بیشتر از روابط قطر با کشور‌های خلیج (فارس) است. دوحه و تهران، تیم یکپارچه‌ای هستند که از خطرناک‌ترین طرح در تاریخ خاورمیانه حمایت مالی می‌کنند؛ طرحی که هدفش سرنگونی کشور‌های این منطقه است. قطر از گروه‌های تروریستی سنی حمایت می‌کند و ایران از گروه‌های «تروریستی» شیعه و هر دو طرف نیز این گروه‌ها را سوق داده‌اند تا در کشور‌های عربی جنگ راه بیندازند و این تلاشی است برای از بین بردن پایه حکومت‌های عربی.

 

در ادامه نویسنده این یادداشت با مطرح کردن این سوال که مردم قطر با این یکپارچگی دوحه و تهران چگونه برخورد خواهند کرد، آمده است: خلاصه، حتی اگر روابط نظام قطر، با ایران بسیار طبیعی باشد، اینکه مردم قطر به خاطر ایران روابط خود را با برادران خود در خلیج (فارس) از بین ببرند، به نظر بعید می‌رسد. این صحبت، میهن‌شیفتگی (شوونیسم) یا تعصب فرقه‌ای نیست بلکه ما از فطرت و روابط خونی صحبت می‌کنیم که سیاست و رابطه‌های اجباری در آن هیچ نقشی ندارد. دیگر اینکه اگر روابط قطر با ایران طبیعی باشد، ارتباط دوحه با شورای همکاری خلیج (فارس)، زیر سایه نظام کنونی قطر، غیر ممکن شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان, الشرق الاوسط در انتها این یادداشت مدعی شده است: قطر در دشمنی و خصومت، زیاده‌روی کرد و راضی شد ایران از آن سواری بگیرد و خودش هم به «اسب تروا» تبدیل شود که می‌خواهد به قلعه شورای همکاری خلیج (فارس) یورش ببرد، اما خلیجی‌هایی که واقعیت را می‌بینند این مسئله را نخواهند پذیرفت.