حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی درنخستین هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان با بیان این که ما نیاز به فناوری نرم داریم، توضیح داد: حتی در یک مذاکره هم مانند یک بازیکن قوی شطرنج با سیاست‌مدار روبرو می‌توان نشست و به هدف رسید که این همان فناوری نرم در سیاست و اقتصاد است.

زبان اعتراض و درشت گویی به معنای فرهنگ انقلاب نیست

 

 

به گزارش شرق پرس حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی درنخستین هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان ونوآوری با بیان اینکه ما نه تنها اقتصاد دانش بنیان، بلکه جامعه و کشور دانش بنیان می‌خواهیم اظهار کرد: جامعه‌ی دانش بنیان جامعه ای است که به علم و دانشمند احترام می‌گذارد و سخن گفتن در آن جامعه با پشتوانه علمی است.

 

 

وی با بیان اینکه حتی در ترویج دین هر جا از علم و دانش استفاده کردیم و سخن محکم و استوار و پایدار گفتیم، موفق و پیروز بوده‌ایم تصریح کرد: هیچ ملتی با قدرت و ثروت به پیشرفت نرسیده است مگر در سایه‌ی علم و دانش و فن آوری.

 

 

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز پایه اصلی قدرت ملی و ثروت ملی ما دانش است، افزود: حتی اگر می‌خواهیم امنیت ملی را حفظ کنیم پایه‌ی آن دانش خواهد بود و اگر می‌خواهیم با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم باید بر پایه‌ی دانش باشد.

 

 

وی در ادامه به مذاکره سرنوشت ساز تاریخی و موفقیت به دست آمده در زمینه هسته‌ای برای کشورمان اشاره کرد و گفت: اگر بهترین و دانشمندترین مذاکره کنندگان در بخش سیاسی ، فنی و اقتصادی را به کار نمی‌گرفتیم در مذاکرات موفق نمی‌شدیم. البته در کنار آن ایستادگی و مقاومت و شهامت نیز که برگرفته از فرهنگ اسلامی – ایرانی و انقلابی است وجود داشته است.

 

 

روحانی با تاکید بر اینکه فرهنگ انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ، گفت: کسی اشتباه نکند ؛ فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض ، درشت گویی و شعار نیست.

وی تاکید کرد: کسی که امروز می‌خواهد در مسیر درست به اهداف برسد نیازمند علم و دانش ، فرهنگ دینی و ملی و هویت ایرانی و انقلابی است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به این که از روز نخست دولت تیم سیاسی را صدا زدم و اولین تاکیدم در مورد مذاکرات هسته‌ای ،این بود که پایان مذاکرات لغو ۶ قطعنامه ظالمانه تحریمی علیه ملت ما باشد، گفت: تاکید من در مذاکرات پایان مذاکره به عنوان راه خروجی برای ایران از فصل ۷ شورای امنیت بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به این که باور این مساله که پای میز مذاکره می‌توان قطعنامه فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرد، برای همه سخت بود افزود: در تاریخ سازمان ملل بعد از ۷۰ سال برای اولین بار ۶ قطعنامه فصل هفتم بدون این که یک لحظه اجرا شود، لغو شد.

وی با بیان این که ما نیاز به فناوری نرم داریم، توضیح داد: حتی در یک مذاکره هم مانند یک بازیکن قوی شطرنج با سیاست‌مدار روبرو می‌توان نشست و به هدف رسید که این همان فناوری نرم در سیاست و اقتصاد است.

روحانی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای در زمینه‌ی فناوری هسته‌ای و مسائل علمی و حقوقی و در ارتباط با آژانس، مقررات بین المللی و در حوزه‌ی اقتصادی و سیاسی و رفع تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بهترین، متخصصان را پای میز مذاکره بردیم، خاطرنشان کرد: امروز اگر از همه مذاکره کنندگان سوال کنیم می‌بینیم که همه آنها از فضای منطقی جلسات و قدرت تیم مذاکره کننده سخن خواهند گفت، که برای کشور و ملت افتخار بوده است.

روحانی با بیان اینکه فضای بعد از توافق به نفع تحقیقات ، نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و پژوهش خواهد بود گفت: شرکت‌های دانش بنیان پیشتاز تحویل گرفتن فناوری برتر و نوتر هستند و ما باید یک همکاری فن‌آورانه را با دنیا شروع کنیم.

وی اضافه کرد:‌ در نوآوری و فناوری لازم نیست که از صفر شروع کنیم و می‌توانیم از علم و فناوری موجود در دنیا بهره بگیریم و آن را برای کشورمان بومی کنیم.

روحانی با بیان اینکه با فضای پسا تحریم فاصله زیادی نداریم تصریح کرد: ان‌شاء‌الله در سال ۲۰۱۵ روزهای پسا تحریم را خواهیم داشت و از تحریم عبور می‌کنیم که کار بزرگ ملت ایران و افتخار بزرگی برای آن است.

رئیس جمهور با بیان این که اساس شرکت‌های دانش بنیان آوردن علم به زندگی و جامعه است اظهار کرد:‌ شرکت‌های دانش بنیان فرهنگ را تبدیل به اقتصاد و سیاست و سلامت می‌کنند و ان‌شاء‌الله در فضای پسابرجام و پسا تحریم شرایط برای شرکت‌های دانش بنیان جهت رشد، صادرات و رقابت بیشتر در منطقه و جهان آماده خواهد شد.

روحانی با اشاره به اینکه دولت از روز اول حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را در برنامه داشته است، خاطر نشان کرد: باید شرکت‌های دانش بنیان را بشناسیم و از آنها حمایت کنیم که در این راستا هر ساله بودجه بیشتری برای صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص داده‌ایم.

وی تاکید کرد: مسیر شرکت‌های دانش بنیان باید برای حل بهتر و مفیدتر و ارزان‌تر مشکلات باشد.

رئیس جمهور با اشاره به این که در دفاع مقدس هم نخبگان در بخشهای مختلف کمک‌های بسیار ارزشمندی داشته‌اند افزود: در دفاع مقدس و تمام مراحل آن نخبگان واندیشمندان،جوانان واساتید دانشگاه‌ها حضور داشتند و امروز نیز همه توان خود را برای توسعه دانش بنیان کشور به کار خواهند گرفت.

روحانی با بیان اینکه ما از علم و دانش در دنیا استفاده خواهیم کرد افزود : علم و فناوری مرز ندارد، شرق و غرب و شمال و جنوب و دوست و دشمن نمی‌شناسد و مااز هر کجا علم و دانش را دنبال می‌کنیم. البته طبیعی است که بعضی چیزها را باید تمیز کرد و بعد از آن استفاده کرد و در مورد علم نیز همین طور است. یعنی نمی‌توانیم به اصل علم نه بگوییم.

روحانی با بیان اینکه باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و هر کجا علم باشد از آن بهره بگیریم تصریح کرد: البته اهدافمان، کشورمان و فرهنگ بلند دینی و اسلامی‌مان را فراموش نمی‌کنیم و همانطور که مفتون غرب نیستیم مرعوب غرب نیز نخواهیم بود.

رئیس جمهور همچنین در ابتدای صحبت های خود با درود و سلام به سالار شهیدان گفت: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت و به ما آموخت برای اهدافمان از چیزی نترسیم.

روحانی با اشاره به این که حادثه کربلا به ما می‌آموزد شایسته‌ها و شایستگی‌ها را تبلیغ کنیم و از بدی و زشتی فاصله بگیریم که این همان امر به معروف و نهی از منکر است گفت: نباید امر به معروف و نهی از منکر را بر چند مساله خلاصه کنیم چون از بدترین منکرها غرور نابجا، ریا و دروغ است و از بالاترین معروف‌ها دوستی، احترام‌کردن و عشق ورزیدن است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در حاشیه مراسم نخستین هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و فناوری، از نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان اقتصادی بازدید کرد و با توضیح مسوولان این شرکت ها در جریان روند فعالیت ها و خدمات آنان قرار گرفت.

 

 

 

 

ایسنا