دکتر برزگر رئیس مرکز بهداشت ساری در افتتاحیه مراسم افتتاح نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت گفت: میانگین سن جمعیت ایران بالاست و جمعیت کشور و استان رو به پیری است.

زنگ خطر پیری جمعیت مازندران به صدا درآمده است

 

 

به گزارش شرق پرس عقیل برزگر پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت که همزمان با سراسر کشور افتتاح شد اظهار داشت: جمعیت ایران در حال پیر شدن است.

 

 

 

وی با بیان این که میانگین سن جمعیت ایران بالا است افزود: امسال مطابق با منویات رهبری مبنی بر افزایش جمعیت جوان ایران وزارت بهداشت نیز متناسب با  این سیاست راهکارهایی ارائه داده است.

 

 

رئیس مرکز بهداشت ساری تصریح کرد: سیاست بهداشت بر ازدیاد نسل و فرزند آوری حرکت می کند و در این زمینه آموزشهای لازم را ارائه می دهد.

 

 

وی جامعه هدف برای ارائه راهکار را سربازان، دانشجویان و جوانان به صورت عام برشمرد و افزود:نیروی انسانی یکی از منابع و سرمایه های جامعه است.

 

 

وی برگزاری این نمایشگاه را ابزاری برای اطلاع رسانی به مردم برشمرد و گفت: در این نمایشگاه واحدهای مختلفی در نظر گرفته شده است که در هر واحد از مشاوره های روانی، آموزشهای قبل از ازدواج وتمام مواردی که به زندگی سالم مربوط است را شامل می شود.

 

 

برزگر با تاکید براین که افزایش جمعیت جوان به هر قیمتی را خواستار نیستیم افزود: برای فرزند آوریهای سالم برنامه ریزی و راهکارهایی در این نمایشگاه ارائه شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه ازدیاد جمعیت در سطح کلان کشوری توسط مقام رهبری وبه صورت یک سیاست کلی بیان شده، گفت:واحدهای مختلف بهداشت سعی دارند تا جوانان را به بلوغ فکری برسانند.

 

 

معاون فنی مرکز بهداشت استان در افتتاح این نمایشگاه گفت:  دفتر آموزش و ارتقای سلامت و دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با توجه به بندهایی از سیاست های کلی سلامت کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که بر ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت و افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی تأکید کرده اند،   نمایشگاه “پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت” را در سطح ۱۱۳ شهرستان و ۵۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور برنامه ریزی شده است.

 

 

نادر آهنگری موضوعات نمایشگاه راتحت عناوین «آمادگی برای ازدواج، ازدواج، تندرستی خانواده، بارداری و فرزند آوری، زایمان و مراقبت های پس از آن، فرزند پروری، مدیریت منابع خانواده، مدیریت استرس و بحران، ناسازگاری و مدیریت آن، شیوه زندگی و اختلالات ناباروری» برشمرد.

 

 

وی با بیان این که  این نمایشگاه به بررسی، اطلاع رسانی و آموزش موضوعات ازدواج و چالشهای پیش روی کشور خواهد پرداخت گفت: در این راستا مرکز بهداشت استان مازندران همزمان با دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با هدف تداوم فعالیت های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی سیاستهای کلی جمعیتی اقدام به برگزاری این نمایشگاهها کرده است.

 

 

آهنگری تصریح کرد: ترویج ازدواج سالم، شاد و پایدار که در کمپین فرزند آوری در مازندران هم بر آن تاکید شده، برگزاری چهار نمایشگاه به طور همزمان در سطح استان واقع در شهرستانهای ساری، گلوگاه، چالوس و رامسرانجام شده است

 

.

 معاون مرکز بهداشت استان برنامه های این نمایشگاه را، ارائه بسته های آموزشی در خصوص موضوعات نمایشگاه، غربالگری فشار خون، مشاوره تغذیه، مشاوره روانشناسی، مشاوره ترک دخانیات(بمناسبت هفته بدون دخانیات ۳ الی ۱۰ خرداد) و … برشمرد.

 

 

شایان  ذکر است این نمایشگاه ها به مدت ۹ روزاز ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعذاظهر  آماده ارائه خدمات به بازدید کنندگان  است وروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ساعت ۹.۳۰ تا ۱۲.۳۰ همراه با برنامه های متنوع در حال اجرا است.