نوبخت سخنگوی دولت گفت: کسانی که می‌توانستند در این زمینه تأثیرگذار باشند به صورت غیررسمی رایزنی‌هایی انجام داده‌اند. ما به عدالت شورای نگهبان امیدواریم و مطمئنیم که این مشکل را در حد قانون حل می‌کند

سخنگوی دولت: به عدالت شورای نگهبان امیدواریم

 

 

شرق پرس: محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره مسأله بررسی صلاحیت‌های نمایندگان مجلس و همچنین رایزنی‌های صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد: آقای رئیس جمهور جلسات منظمی با مقام معظم رهبری دارند که قطعاً در آن جلسات مسائل مهمی بررسی می‌شود و این مسأله هم می‌تواند مطرح شده باشد، ولی من قطعاً نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر کنم چون دقیقاً نمی‌دانم چه مسائلی در این جلسات مطرح می‌شود.

 

 

 وی ادامه داد: کسانی که می‌توانستند در این زمینه تأثیرگذار باشند به صورت غیررسمی رایزنی‌هایی انجام داده‌اند. ما به عدالت شورای نگهبان امیدواریم و مطمئنیم که این مشکل را در حد قانون حل می‌کند. هیچ کس از کسانی که صلاحیت ندارند دفاع نمی‌کند، اما انتظار این است که کسانی را که مراجع چهارگانه تأیید کرده‌اند و می‌توانند خدمت کنند به جمع خدمت‌گزاران نظام بازگردانند تا بتوانند خدمت کنند.

 

نوبخت همچنین درباره دستور رئیس جمهور به وزرای کشور و اطلاعات و همچنین معاون اول رئیس جمهور برای رایزنی دراین زمینه، بیان کرد‌: در این‌باره فعالیت‌هایی صورت گرفته و می‌گیرد. این مأموریت آقای رئیس جمهور اجرایی شد و پیگیری می‌شود. من هم در جریان هستم که آقای جهانگیری و وزرای کشور و اطلاعات فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌اند.

 

وی در واکنش به صحبت‌های مشاور فرهنگی رئیس جمهور که گفته بود اظهارات روحانی به شورای نگهبان باز نمی‌گردد بلکه مربوط به هیأت‌های نظارت است، تأکید کرد: این مسأله درست است چون در آن مقطعی که رئیس جمهور سخنرانی کردند هنوز شورای نگهبان به مسأله صلاحیت‌ها ورود پیدا نکرده بود. مساوی کردن هیأت‌های نظارت با شورای نگهبان قیاس مع‌الفارق است.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه رفع حصر و اینکه فاطمه کروبی در مصاحبه‌ای اظهار کرده دولت تاکنون در این زمینه کار خاصی انجام نداده است، خاطرنشان کرد: اگر منظور از پیگیری این است که آثارش به رفع حصر منتهی شود ما هم قبول داریم که اتفاقی نیفتاده است ، ولی ما تلاشمان را به اندازه وسعمان انجام داده ایم و در پاره‌ای از موارد بیش از وسعمان هم تلاش کرده‌ایم اما به هر حال در این زمینه تصمیم‌ گیرنده نهایی نیستیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف برگزاری انتخابات الکترونیک چه می‌شود، عنوان کرد: اینکه انتخابات باید مثل همه دنیا الکترونیکی برگزار شود بحثی نیست، دولت هم همین تصمیم را داشت و اعتبارات مالی را هم در نظر گرفتیم اما در بحث نرم‌افزار اختلافاتی پیش آمد و تشکیک شورای نگهبان در این بخش این بود که ممکن است انتخابات به این صورت، صحیح و ایمن انجام نشود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ در مجلس، اظهار کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار بررسی بودجه را آغاز کرده‌اند و تا الان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دو جلسه با حضور خود من برگزار شده است که در جلسه اول کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ با آرای خوبی به تصویب رسید. در جلسه دوم هم بحث درآمدها بود. به هر حال کمیسیون‌ها کار را پیش می‌برند و امیدواریم که به گونه‌ای پیش رود که بتوانیم در آغاز سال آینده بودجه داشته باشیم.

 

وی همچنین در واکنش به خبری مبنی بر رد شدن کلیات برنامه ششم در کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: من در کمیسیون اقتصادی حضور نداشتم ضمن اینکه هنوز اسناد برنامه ششم به کمیسیون داده نشده است. من در روز تقدیم بودجه نامه‌ای به همه نمایندگان نوشتم و همه پیبوست‌ها را هم تقدیمشان کردم. دیروز هم با آقای ابوترابی صحبت کردم که اگر لازم است این چند هزار صفحه پیوست را تکثیر کنیم و به نمایندگان بدهیم و در نهایت توافق شد به کمیسیون تلفیق داده شود.

 

نوبخت اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در این رابطه تشکیل خواهد شد. برنامه ششم توسعه چندهزار صفحه است و به یک باره در یک جلسه نمی‌توان آن را بررسی کرد. این یک برنامه متقن و قابل دفاع است و دوستان در کمیسون اقتصادی احتمالاً تنها همان ۳۱ ماده به دستشان رسیده و روی آن تصمیم گرفته‌اند اما در این زمینه کمیسیون تلفیق قطعاً تشکیل خواهد شد و سندها هم اگر به دستشان نرسیده به دستشان خواهد رسید.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت پرداخت یارانه‌ها را مصیبت عظمی می‌داند یا خیر، تأکید کرد: تمهید مقدمات برای پرداخت ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در ماه کار آسانی نیست. ضمن اینکه پرداخت‌های عمرانی و حقوق‌ها هم با توجه به محدودیت منابع کار دشواری است. اما ما از اینکه به مردم پول بدهیم و مردم خوشحال شوند غصه نمی‌خوریم ولی به هر حال کار سختی است.

 

نوبخت با بیان اینکه در هیأت دولت هیچ تصمیمی مبنی بر پرواز مستقیم به آمریکا گرفته نشده است،‌ یادآور شد: این مسأله در حوزه کار دولت نیست. بلکه شرکت هوایی بر اساس برنامه‌هایش می‌تواند هر پروازی را تنظیم کند. ما قبل از اجرای برجام امکان سوخت‌گیری در اغلب کشورها را نداشتیم اما با اجرایی شدن برجام این مسائل حل شده است و به همین دلیل هم هر از گاهی صحبت‌هایی درباره پرواز مستقیم مطرح می‌شود./ایسنا