در طرح جدید سناتورهای آمریکایی از رییس جمهور اوباما می خواهد ظرف 5 روز پس از امضای توافق نهایی هسته ای با ایران ، آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند و کنگره 30 روز فرصت دارد تا درباره توافق نهایی تصمیم گیری کند.

US-IRAQ-POLITICS

 

 

شرق پرس: مخالفان توافق نهایی هسته ای با ایران در سنای امریکا با رییس جمهور این کشور به یک راه حل میانه رسیدند.

 

 

 عصر ایران به نقل از هافینگتون پست نوشت: در پی مصالحه کاخ سفید با جمهوریخواهان ارایه دهنده طرح بازبینی توافق نهایی هسته ای با ایران در کنگره رییس جمهور اوباما از تهدید وتوی این مصوبه عقب نشینی کرد و در مقابل جمهوریخواهان مخالف توافق نیز تعدیل هایی جدی در طرح انجام دادند.

 

در طرح جدید از رییس جمهور می خواهد ظرف ۵ روز پس از امضای توافق نهایی هسته ای با ایران ، آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند و کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره توافق نهایی تصمیم گیری کند.

 

این طرح روز گذشته در کمیته روابط خارجی سنا با اکثریت قاطع ۱۹ رای موافق بدون رای مخالف تصویب شد و پیش بینی می شود در صورت بررسی شدن در صحن سنا رای بالایی بیاورد.

 

 

در چارچوب این طرح تعدیل شده ، قرار است هر گونه توافق نهایی هسته ای با ایران ظرف مدت ۳۰ روز پس از امضا برای تصویب و تایید در کنگره بماند. در طرح  قبلی مدت زمان مورد تاکید جمهوریخواهان ۶۰ روز بود.
 
 

در این دوره یک ماهه رییس جمهور آمریکا می تواند اجرای تحریم هایی را که از طریق دولت آمریکا بر ایران اعمال شده است را لغو سازد اما این قدرت را نخواهد داشت تا اجرای تحریم های کنگره را معلق کند.

 

سخنگوی کاخ سفید از طرح جدید استقبال کرده و گفته است در طرح جدید اصلاحات جدی صورت گرفته است به گونه ای که از طرحی که به منظور تصمیم گیری درباره تایید یا رد توافق نهایی با ایران تهیه شده بود به طرحی برای تصمیم گیری درباره نحوه لغو تحریم های کنگره علیه ایران تقلیل داده شده است.

 

با این طرح ، کنگره هر گونه توافق نهایی هسته ای با ایران را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و رییس جمهور آمریکا این امتیاز را به کنگره داده است که در مورد تحریم های اعمالی خود علیه ایران در توافق نهایی هسته ای تصمیم گیری کند.

 

در مقابل جمهوریخواهان مخالف توافق نیز با تعدیل های جدی روی طرح قبلی از بسیاری از سخت گیری های گذشته خود در موضوع توافق نهایی هسته ای با ایران و محدود کردن کاخ سفید در این باره عقب نشسته اند و حالا می توان این انتظار را داشت دو حزب اصلی آمریکا رای بالایی به این  طرح جدید بدهند.

 

در طرح جدید به رییس جمهور آمریکا ۱۲ روز فرصت وتو در نظر گرفته شده است و در صورت وتوی رییس جمهور کنگره ۱۰ روز وقت دارد دوباره درباره طرح خود رای گیری کند و در صورت کسب ۶۷ رای اعضای سنا ، دولت ملزم به اجرای آن خواهد بود.

 

در طرح همچنین از اشاره به برخی موارد حاشیه ای از جمله ادعای حمایت ایران از تروریسم و گنجاندن این اتهامات در توافق نهایی با ایران عقب نشینی شده و این بخش از طرح از سوی جمهوریخواهان حذف شده است.