رئیس سازمان محیط زیست استان مازندران درباره مرگ این توله خرس در سمسکنده ساری گفت: با وقوع سیل اخیر آب به منطقه حفاظت شده، نفوذ کرد و توله خرس دچار آب‌زدگی شد و به دلیل پایین بودن ضریب ایمنی بدن طلا دچار عفونت ریوی شد.

khers-51

 

 

به گزارش شرق پرس مرگ توله خرس سمسکنده ساری این روزها کم حاشیه ساز نشده است و فعالان محیط زیست هرروز یادی از توله خرس بی مادر می‌کنند.

 

 

توله خرس ۲۵روزه سرگردان در روستای لاشک که برای حفاظت به سمسکنده منتقل شده بود ۲۱مهرماه  جان خود را از دست داد تا دوباره بی‌مسئولیتی‌ها همه نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند اما در این میان اظهارات ناصر مهردادی رئیس محیط زیست استان مازندران جالب بنظر می‌رسد.

 

 

رئیس سازمان محیط زیست استان مازندران در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایل مرگ طلا توله خرس آواره‌ای که برای محافظت به حیات وحش سمسکنده منتقل شده بود، ابراز کرد: نزدیک به سه ماه نیم گذشته بچه خرس ۲۰تا۲۵ روزه‌ای از منطقه غرب کلاردشت به وسیله یگان حفاظت به اداره کل محیط زیست فرستاده شد.

 

 

ناصر مهردادی افزود: این توله خرس به دلیل جدایی از مادرش وضعیت مطلوبی نداشت بنابراین تصمیم برآن شد که این توله خرس به منطقه حیات وحش سمسکنده منتقل شود.

 

 

رئیس سازمان محیط زیست استان عنوان کرد: ما توله خرس را به سمسکنده منتقل کردیم اما به دلیل در دسترس نبودن شیر مادر و خوردن شیر گاو؛ طلا با مشکلاتی روبرو شد که همین امر باعث شد تحت نظر تیم دامپزشکی ما قرار بگیرد.

 

 

مهردادی گفت: با تلاش تیم دامپزشکی وضعیت طلا روبه بهبود می‌رفت و رشدش نیز خوب بود اما کمبود شیر مادر ضریب ایمنی این توله خرس را پایین آورده بود.

 

 

وی در ادامه افزود: با وقوع سیل اخیر آب به منطقه حفاظت شده، نفوذ کرد و توله خرس دچار آب‌زدگی شد و به دلیل پایین بودن ضریب ایمنی بدن طلا دچار عفونت ریوی شد.

 

 

مهردادی در پاسخ به این سوال که چرا منطقه‌ای که تحت حفاظت است به راحتی آب نفوذ کرده ابراز کرد: منطقه سمسکنده از لحاظ وضعیت و رسیدگی بسیار منطقه مناسبی برای حیات وحش است و ما از تیم مجرب دامپزشکان برای نگهداری از حیوانات استفاده می‌کنیم؛ بحران سیل یک بحران طبیعی است و قطعا اگر به وقوع بپیوندد کسی جلودار قهر طبیعت نیست.

 

 

وی از مرگ طلا در ۲۱ مهرماه سال جاری به دلیل عفونت ریوی خبر داد و عنوان کرد: ما با وجود شرایط سخت توله خرس آواره چهارماهه را زنده نگه داشتیم و مرگ طلا به دلیل کم‌کاری مسئولان محیط زیست نبوده است./ایسنا