ترکی الفیصل شاهزاده سعودی گفت: امیدوارم ایران در پی جنگ با عربستان نباشد زیرا این به نفع هیچ‌کس نیست

fisall

 

شرق پرس: ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان و از اعضای متنفذ خاندان سلطنتی آل سعود در مصاحبه با فرانس ۲۴ در خصوص موضع عربستان در خصوص مذاکرات صلح سوریه و روابط با ایران سخن گفت.

 

 

فیصل که اصرار داشت مواضع‌اش شخصی است و ارتباطی به دولت عربستان ندارد، ابتدا در خصوص سوریه گفت: « جهان ابزار نظامی، مالی و سیاسی لازم برای پایان دادن به دشمنی‌ها در سوریه را دارد. چرا کسانی که می‌خواهند هفته آینده دور میز با هم گفت‌وگو کنند، ابتدا دشمنی میان خودشان را تمام نمی‌کنند که اگر چنین شود، مذاکرات می‌تواند راه‌حلی همیشگی برای این بحران پیدا کند.»

 

 

مقام سابق سعودی به حضور ایران و روسیه در اجلاس آتی ژنو هم اشاره کرد و این حضور را نشانه موفقیت آمریکایی‌ها در مسیر حل بحران سوریه ارزیابی کرد.

 

ترکی فیصل از آمریکا البت انتقاد هم داشت؛ وی گفت: «من در اخبار می بینم که آنها (معارضان سوری) از دخالت در کارشان شکایت دارند؛ آنها نمایندگان واقعی مردم سوریه هستند، گروه‌های مخالف، تروریست نیستند.»

 

مجری پرسید: «آیا آمریکا به آنها خیانت کرده؟» فیصل پاسخ داد: «من از لغت خیانت استفاده نکردم.»

 

مقام امنیتی سابق عربستان پیشنهاد حذف رئیس‌جمهور سوریه را از مذاکرات صلح مطرح کرد و گفت: «امیدوارم بشار اسد در قدرت نماند، از نظر من، وی بزرگ‌ترین تروریست است. داعش و دیگر گروه‌های تروریست از مذاکرات حذف شده‌اند و بشار اسد هم باید از مذاکرات کنار گذاشته شود.»

 

فیصل برای اروپایی‌ها پیشنهادی داشت؛ وی گفت: «اروپا که با بحران مهاجرین روبرو است بهتر است به جای تلاش برای حل این بحران، یک نفر پناهجو یعنی بشار اسد را قبول کنند و دیگری پناهجویی به سمت اروپا نخواهد رفت.»

 

در ادامه گفت‌وگو به ایران و حمله به سفارت عربستان در تهران کشید.

 

ترکی فیصل گفت: «بعد از اعدام نمر النمر، تظاهرات نشد بلکه به سفارت و  کنسول‌گری عربستان حمله شد. دولت هم پس از اینکه پلیس کنار کشید و هر کسی توانست به سفارت  کنسول‌گری در مشهد حمله کرد.»

 

وی افزود: «این اولین بار نبود. اوایل دهه هشتاد که زائران ایرانی قصد داشتند در شهر مکه، مسجد را تصرف کنند. با پلیس زد و خورد شد و از هر دو طرف عده‌ای کشته شدند. آن هنگام هم گروه‌هایی در ایران به سفارت عربستان حمله کردند و یک کارمند سعودی کشته شد. آن دفعه هم روابط قطع شد و چند سال طول کشید تا روابط برقرار شود.»

 

مجری پرسید که آیا این بار هم، ازسرگیری روابط چندین سال طول می‌کشد؟

 

فیصل پاسخ داد: «امیدوارم چند سال طول نکشد که روابط دوباره برقرار شود ولی این باید مسیرش را عوض کند.»

 

مجری برنامه در واکنش به ادعاهای ترکی فیصل در خصوص حضور نظامی ایران در گوشه و کنار خاورمیانه از وی پرسید که آیا ایران در پی جنگ با عربستان است. فیصل پاسخ داد: «امیدوارم ایران در پی جنگ با عربستان نباشد زیرا این به نفع هیچ‌کس نیست.»/فارس