علی محمد شاعری نماینده منتخب مردم شرق مازندران گفت:ر حال حاضر هشت درصد منابع آبی استان توسط سدهای ساخته شده مهار می‌شود و بقیه مهار و مدیریت نمی‌شود و شرق استان هم دچار بحران کم‌آبی شده است.

علی محمد شاعری: شرق مازندران با بحران آب روبروست

 

 

به گزارش شرق پرس علی‌محمد شاعری در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه مازندران در بسیاری از محصولات کشاورزی شامل برنج، مرکبات، دانه‌های روغنی، محصولات جنگلی، آبزیان، گوشت سفید و قرمز دارای رتبه نخست تا چهارم است، اظهار کرد: سهم کشاورزی مازندران در تولید ناخالص ملی و سهمی که در توسعه استان دارد زیاد مشهود نیست.

 

 

وی افزود: علت اصلی مشهود نبودن کشاورزی استان در تولید ناخالص ملی به دلیل مشکلاتی است که در بخش کشاورزی وجود دارد و این مشکلات باید رفع شود تا کشاورزی مازندران هم اقتصادی شود و هم نقش خود را در اشتغال بارزتر به نمایش بگذارد.

 

 

شاعری با اشاره به اینکه تامین منابع آب کشاورزی مازندران در دستور کار جدی  قرار دارد و منابع آب پایدار کلید توسعه در کشاورزی است، ادامه داد: در حال حاضر هشت درصد منابع آبی استان توسط سدهای ساخته شده مهار می‌شود و بقیه مهار و مدیریت نمی‌شود و شرق استان هم دچار بحران کم‌آبی شده است.

 

 

منتخب مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در دستور کار قرار دارد، گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی مانند برنج، مرکبات، دانه‌های روغنی، فرآورده‌های شیلاتی و محصولات دامی خام‌فروشی می‌شود و از استان خارج شده و در سایر نقاط بسته‌بندی می‌شود.

 

 

وی بیان کرد: احیاء زمین‌های شور و آبگیر منطقه به‌طور جدی پیگیری می‌شود که بخشی از این زمین‌ها در اختیار بانک زمین قرار دارد که زمین‌هایی که شور و دچار آب‌گرفتگی است احیاء شده و در قالب تعاونی‌های محلی به فارغ‌التحصیلان بیکار واگذار می‌شود و بخشی هم که شرایط واگذاری به شهرک صنعتی دارد برای توسعه صنعتی اختصاص می‌یابد.

 

 

شاعری با اعلام اینکه باید با تنظیم بازار بتوانیم نقش مناسبی را برای حمایت از کشاورزان در مجلس شورای اسلامی و دولت داشته باشیم، ادامه داد: بسیاری از محصولات کشاورزی را که در زمان برداشت به علت واردات بی‌رویه دچار افت قیمت می‌شود تنظیم شده تا به نفع تولید‌کننده باشد و به تولید داخل صدمه نزند چراکه این امر مغایر با سیاست اقتصاد مقاومتی است.

 

 

منتخب مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم با بیان اینکه اگر واردات با وضع تعرفه‌های مناسب تنظیم شود می‌تواند به نفع تولید‌کننده باشد، خاطرنشان کرد: تولیدات استان باید صادرات‌محور شود و اگر محصولات استان صادرات‌محور باشد هم کیفیت محصولات بالا می‌رود و هم قیمت‌ها رقابتی می‌شود و باید اقتصاد کشاورزی را در این حوزه با هدف افزایش صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار قرار دهیم.

 

 

وی بر یکپارچه‌سازی شالیزارها، توسعه آبیاری تحت‌فشار، حمایت از ذخایر دریایی و کنترل آلاینده‌های دریای خزر، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور، توسعه فعالیت‌های آبخیزداری و حفاظت از گونه‌های زیستی تاکید کرد و بیان کرد: با حمایت‌های جدی از زیربخش‌های کشاورزی بتوانیم مدافع کشاورزان محروم استان باشیم.

 

 

منتخب مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که درباره یکی از مشکلات مازندران که انباشت تولید محصولات کشاورزی است چه برنامه‌ای دارید، افزود: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و مجلس شورای اسلامی بتوانیم صادرات را توسعه دهیم و زمانی‌که صادرات توسعه یابد قیمت تولید و کیفیت محصولات رقابتی می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه در حال‌ حاضر ساختار صادراتی مازندران مناسب نیست، اظهار کرد: با توجه به بازار جدیدی که در روسیه ایجاد شد یقینا این کشور به دنبال کشوری مانند ایران است تا بتواند نیازهای کشاورزی خود را تامین کند و باید با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب در بازرگانی و حمایت از تجار ساماندهی انجام شود تا این بازار جدید را از دست ندهیم.

 

 

شاعری گفت: تا زمانی‌که تولید کشاورزی فقط برای بازار محدود داخلی باشد گرفتاری‌هایی که اکنون وجود دارد رفع نخواهد شد بلکه باید به دنبال تولیداتی باشیم که مطابق با ذائقه گروه‌های هدف باشد.