با بهره برداری از سد گلورد ، علاوه بر آب کشاورزی شرق مازندران شامل شهرستان های نکا ، بهشهر و گلوگاه ، آب آشامیدنی این مناطق هم تامین می شود.

شمارش معکوس برای بهره برداری از سد گلورد در شرق مازندران

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) ساخت سد گلورد در شهرستان نکا از سال ۸۸ آغاز شد و وزارت نیرو از پائیز امسال برای رساندن آن به مرحله بهره برداری، نوبت کاری شبانه تعریف کرد.

 

فرماندار بهشهر در جمع خبرنگاران خبرنگاران گفت: کارهای عملیاتی برای آبگیری سد گلورد انجام شده و در آخرین جلسه ای که در وزارت نیرو برگزار شد تا پایان فروردین ماه سال ۹۶ این سد آبگیری می شود.

 

سید خالق سجادی افزود : ساخت پل رو گذر سد گلورد در حوزه شهرستان بهشهر از جمله کارهائی بود که باید برای تردد روستائیان منطقه بعد از آبگیری سد ساخته می شد که نهائی شده است .

 

وی گفت که ساخت این پل با ۲۰۰ متر طول از پایان ماه بهمن اجرایی می شود و وزارت نیرو برای آن ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.

 

فرماندار بهشهر افزود : مرحله سوم شبکه گذاری زیر سد هم که برای بهره برداری از آن ضروری بود ، تعیین تکلیف شد و ۶۰۰ میلیارد اعتبار دریافت کرده است .

 

وی گفت که این شبکه گذاری از امام ده تا گلوگاه را زیر پوشش سد قرار می دهد و کار اجرایی آن بزودی آغاز می شود.

 

ساخت و ساز در محدوده اجرای سد گلورد از پائیز امسال با تعریف نوبت کاری شبانه وارد مرحله جدیدی شد و به صورت شبانه روزی درآمد .

 

برای ساخت این سد تا کنون یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۵۰۰ میلیارد ریال هم بابت تکمیل آن به مرحله آبگیری اختصاص یافته است .

 

با بهره برداری از سد گلورد ، علاوه بر آب کشاورزی شرق مازندران شامل شهرستان های نکا ، بهشهر و گلوگاه ، آب آشامیدنی این مناطق هم تامین می شود.

 

شرق مازندران بر اساس گزارش های رسمی آب منطقه ای و هواشناسی بیشترین خشکسالی را در سال های اخیر تجربه کرده است .

 

سد گلورد دارای مخزن ۱۰۷ میلیون متر مکعبی است که در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد .

 

به گزارش ایرنا, این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا ، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن ، ساخت نیروگاه برق آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.