این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تمام کشورهای عضو سازمان ملل را به اجرای "برنامه جامع اقدام مشترک" یا متن توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ موظف می کند.

شورای امنیت قطعنامه توافق هسته ای ایران را تصویب کرد

 

 

 

به گزارش شرق پرس شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که توافق اتمی هفته گذشته میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ را مورد تأیید قرار می‌دهد و تحریم‌ها اعمال شده در قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران را رفع می‌کند.

 

 

 

 

بی بی سی گزارش داد:  این قطعنامه تمام کشورهای عضو سازمان ملل را به اجرای “برنامه جامع اقدام مشترک” یا متن توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ موظف می کند.

 

 

بر اساس این قطعنامه، هنگامی که ایران به تعهدات خود عمل کند، تمام قطعنامه های قبلی شورای امنیت در مورد برنامه اتمی ایران لغو می شود، اما محدودیت هایی از جمله در مورد خرید و فروش تسلیحات برای چند سال برای ایران باقی می ماند.

 

 

در این قطعنامه پیش بینی شده که اگر یکی از کشورهای طرف توافق تخلفی را گزارش کند و کمیته پیش بینی شده در توافق بروز چنین تخلفی را تأیید کند، تداوم لغو قطعنامه های پیشین باید در شورای امنیت به رأی گذاشته شود.

 

 

معنای این حرف این است که مخالفت هر یک از کشورهای صاحب حق وتو با تداوم لغو قطعنامه های پیشین، باعث باز گشتن تمام تحریم های پیشین شورای امنیت می شود و مثلا روسیه یا چین نمی توانند از برقراری دوباره تحریم ها جلوگیری کنند.

 

 

تصویب این قعطنامه در شورای امنیت سازمان ملل به منزله تصویب رسمی توافق به دست آمده بین ایران و گروه پنج به علاوه یک توسط سازمان ملل است.
 

نویسندگان قطعنامه «اجرای کامل توافقنامه در جدول زمانی تعیین شده» را خواستار شده است و از کشورهای عضو سازمان ملل نیز خواسته شده این روند را تسهیل کنند.

 

به محض اینکه شورای امنیت سازمان ملل گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را که مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران در حال حاضر کاملاً صلح آمیز است دریافت کند، مفاد معین هفت قطعنامه تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو خواهد شد.