معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران وجود شپش مهمان ناخوانده پاییزی را در برخی مدارس این خطه شمال کشور مورد تایید قرار داد...

" شپش " دردسر جدید آموزش و پرورش مازندران

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) اگرچه آلودگی حشره شپش در تعداد اندکی از مدارس درسطح شهرها و روستاهای مازندران گزارش شده است، ولی بی اطلاعی خانواده ها ازچگونگی مبارزه با این حشره وکاربرد لفظ شپشو برای فرد مبتلا درجامعه به همسن و سالان دانش آموزان موجب شده تا پیگیری درمان بیشتر به صورت مخفی دنبال شود.

 

این درحالیست که با نبود نگاه منفی در جامعه نسبت به این آلودگی و فرد آلوده از راه انتقال به دیگران نیز جلوگیری می شود و درمان بر روی سر و پوست فرد مبتلا با دقت بیشتری از سوی مراکز بهداشتی و درمانی انجام می شود.

 

براساس آمار مرکز بهداشت مازندران در سال گذشته ۱۴ درصد از دختران مدارس ابتدایی و ۵ درصد پسران این مدارس مبتلا به شپش سر شدند و این آمار کم و بیش در سایر مقاطع تحصیلی در بین دختران و پسران وجود داشت.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران وجود شپش مهمان ناخوانده پاییزی را در برخی مدارس این خطه شمال کشور مورد تایید قرار داد.

 

سیدعلی ساداتی در گفت و گو با ایرنا گفت که هم اکنون با اجرای طرح غربالگری از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مراقبین بهداشت مدارس، دانش آموزان آلوده شناسایی و شامپو شپش کش رایگان برای درمان دریافت می کنند.

 

به گفته وی همچنین از بهورزان در مناطق روستایی و مدیران و معلمان مدارس که پیشتر آموزش های لازم را در این زمینه فرا گرفتن نیز استفاده می شود تا با اطلاع رسانی خانواده ها نسبت به حذف این آلودگی در مدارس کمک کنند.

 

رئیس مرکز بهداشت مازندران با تایید شیوع شپش در برخی مدارس این استان وجود این حشره را در مدارس و حتی برخی خانواده ها امر عادی دانست.

 

دکتر محسن اعرابی دلیل اصلی شیوع این حشره را ناشی از رعایت نکردن بهداشت فردی از سوی دانش آموزان و برخی خانواده ها اعلام کرد و گفت که در سال های گذشته آموزش های لازم برای چگونگی از بین بردن این حشره به مدارس داده شد و در سال جاری هم این کار تکرار می شود.

 

وی به اولیای دانش آموزان مبتلا توصیه کرد تا با مراجعه به پزشک خانواده با دریافت دارو و شامپو ضد شپش بدون کمترین نگرانی در اسرع وقت نسبت به از بین بردن این حشره اقدام کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهارداشت : امروزه شپش درمدارس کشورهای توسعه یافته نیز به وفور مشاهده می شود، ولی به دلیل نبود نگاه منفی نسبت به شیوع این حشره، درمان از سوی خانواده ها با توصیه پزشکان در کمترین زمان انجام می شود.

 

دکتر اعرابی افزود : در سال گذشته آلودگی شپش در ۱۴ درصد از مدارس ابتدایی دخترانه، حدود ۵ درصد مدارس ابتدایی پسرانه و حدود ۶ درصد از مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم مازندران مشاهده شد.

 

به گفته وی این آلودگی برای مدارس پسرانه ابتدایی به بالا در حد کمتر از ۵ درصد بود.

 

 علایم آلودگی شپش

 

شایع‌ترین علایم آلودگی به شپش خارش سر و وجود برجستگی‌های قرمز در پوست سر است.

 

 درمان رایج خانوادگی برای از بین بردن شپش

 

 سیر

–هشت تا ۱۰ حبه سیررا له کنید وخمیر حاصل را با دو تا سه قاشق چایخوری آب آهک مخلوط کنید و ترکیب به طور کامل روی پوست سربمالید و پس از ۱.۵ ساعت سرتان را با آب گرم شتشو دهید.

 

روغن بچه

 

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی آسان جهت از بین بردن شپش سر، به روغن بچه، مواد شوینده و کمی سرکه سفید را مخلوط کنید و با مالیدن این عصاره به موی سر و مالیدن آن به سر فرد مبتلا این کار نیز حشره شپش را خفه می کند.

 

 

 مالیدن موی سر با سرکه سفید

 

– قبل از خواب، کمی سرکه سفید روی موهای‌تان بمالید و سرتان را با یک کلاه دوش یا حوله پوشش دهید. اجازه بدهید به مدت یک شب بماند و پس از آن سر را با شامپو تمیز کنید و با ادامه این کار حداقل در ۳ تا ۴ روز شپش را از بین ببرید.

 

 روغن زیتون

 

– قبل از رفتن به رختخواب، هر نوع روغن زیتون را که دوست دارید به میزان فراوان روی موهای‌تان بمالید با یک کلاه دوش یا حوله روی سرتان ببندید که روغن در تمام طول شب روی موهای‌تان بماند. صبح، موهای‌تان را شانه کنید تا شپش‌ها از روی موهای‌تان زدوده شوند و بعد آن را با یک شامپوی گیاهی حاوی روغن درخت چای بشویید.

 

نمک

 

یک چهارم فنجان نمک و یک چهارم فنجان سرکه را به طور کامل و به آرامی محلول را روی موهای‌تان اسپری کنید به طوری که کمی مرطوب شوند و پس از آن موها را با یک کلاه دوش بپوشانید و اجازه بدهید به مدت حدود ۲ساعت بماند.

 

این درمان را هر سه روز یک بار تکرار کنید تا به نتایج مثبتی برسید.

 

سس مایونز

 

سس مایونز حاوی مقدار زیادی روغن است؛ روغنی که دارای خواص ویسکوزیته (گرانروی) است که شپش‌های زنده را خفه می‌کند و با مالیدن سس مایونز پر چرب بر روی سر و باقی ماندن آن حداقل یک شب بر روی سرتان می تواند شپش ها را از بین ببرید.

 

برای از بین بردن کامل شپش باید این کار را حداقل به مدت یک هفته ادامه دهید.