گرچه در اطلاعیه صدا وسیما نامی از دو نماینده متشاکی برده نشده است اما اگر شکایت از شجاعی نماینده ساری و میاندورود صحت داشته باشد باید دید شکایت سازمان صداوسیما از نماینده شورای نظارت که کارمند رسمی و از مدیران سابق سازمان مطبوع خود نیز هست در نهایت به کجا خواهد رسید.

sarafraz-shojae-50

 

 

به گزارش شرق پرس سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری و میاندورود شهریورماه سال جاری به دنبال بررسی برجام و پخش آن از صدا و سیما انتقاداتی را از نحوه پوشش اخبار بررسی برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای و آنچه که آنرا “پوشش گزینشی صدا وسیما” خواند، مطرح کرد که این مساله ظاهرا به دستگاه قضایی کشیده شده است.

 

شجاعی کیاسری رئیس اسبق صدا وسیمای مرکز مازندران و عضو شورای نظارت بر صدا وسیما است و در سوابق وی موضع گیری در مساله اختلاف‎نظر دولت و صدا و سیما در مورد انتخاب مجری گفتگوهای رئیس جمهور با رسانه ملی وجود دارد که به نقل از مجموعه شورای نظارت این حق را به صدا وسیما داد.

 

نحوه پوشش این جلسات توسط رسانه ملی درست نبود
اما اواخر شهریورماه این عضو شورای نظارت بر صدا و سیما با طرح نقد به رویه صدا و سیما نسبت به پوشش جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام در خبری که سایت خانه ملت آنرا منتشر کرد گفت: “از ابتدا نباید ضبط و پخش این جلسات صورت می گرفت، اما وقتی چنین پروژه ای کلید خود رسانه ملی موظف بود تمام جلسات را پخش می کرد، شخصا نسبت به نوع پرداخت و نحوه پوشش جانبدارانه صدا و سیما تذکر داده‎ام، اعتقاد دارم که پوشش این جلسات توسط رسانه ملی درست نبود.

پخش جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام با سیاست‌های سازمان صدا وسیما همخوانی نداشت، این کار باعث شد این رسانه ملی درگیر حاشیه شود و شایعه رفتارهای جناحی در خصوص صدا و سیما قوت یابد.

رفتار جناحی رسانه ملی باعث از بین رفتن اعتماد مردم به این رسانه همه گیر میشود، نباید در جریان رسیدگی به برجام، منتقدان و مخالفان آن این اندازه برجسته می شد. متاسفانه به تیم مذاکره کننده قبلی این فرصت داده شد تا دستاوردهای تیم مذاکره کننده کشور را زیر سوال ببرد.

این کار باعث شد این فکر در مردم عام به وجود آید که کل مذاکرات بی فایده بوده است. از ابتدا نباید جلسات برجام پخش می شد، اما وقتی تصمیم گرفته‌اند چنین کاری صورت گیرد باید تمام جلسات ضبط و پخش می شد. این درست نبود که وقتی آقای نهاوندیان درکمیسیون ویژه حاضر می شود بگویند دیگر پخش نمی‌کنند.

پخش کامل جلسات بررسی برجام شبهه سیاسی بودن صدا وسیما را از بین می برد. در خصوص طرح شکایت در این موضوع باید دولت یا یکی از اعضای تیم مذاکره کننده نسبت به این رفتار صدا و سیما طرح شکایت کند تا شورای نظارت بر صدا و سیما بتواند رسمی آن را پیگیری کند. با این حال بنده به عنوان عضو تذکری در این باره مطرح کرده ام.”

 

رسانه ملی رویکردی تاسف‌آور داشته است
این در حالی است که اخیرا یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی که در نطق امروز خود از شکایت رئیس سازمان صداوسیما از سه نماینده مجلس خبر داده بود، گفت که احتمالاً این شکایت بخاطر انتقادات آنها در مورد عملکرد صداوسیما در رابطه با برجام بوده است.

 

کمال‌الدین پیرمؤذن گفته “آقای سرافراز رئیس سازمان صداوسیما از من، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و شجاعی کیاسری نماینده ساری، با ادعای تشویش اذهان عمومی شکایت کرده است، این شکایت احتمالاً مربوط به انتقادات این نمایندگان در مورد عملکرد صداوسیما در موضوع برجام بوده است.”

 

در این بین مصاحبه تند و تامل برانگیزی از پیرموذن در رسانه ها منتشر شده است که احتمالا دلیل شکایت صداوسیما را فراهم کرده است:

 

“کمال‌الدین پیرموذن در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در نحوه انعکاس بررسی‌های برجام در مجلس گفت: بعد از توفیقات دیپلماسی سیاسی و تعامل عزت‌خواه و سازنده دولت با غرب، مجلس یک فوریت و کلیات طرحی کارساز را به تصویب رساند که در این شرایط باز هم رسانه ملی رویکردی تاسف‌آور داشته است…

 

پاسخ صدا و سیما به ادعای کمال‌الدین پیرموذن
“در پی سخنان کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، مبنی بر شکایت دکتر محمد سرافراز از سه نماینده مجلس، اداره کل روابط عمومی صداوسیما ضروری می‌داند، به منظور روشنگری اذهان توضیحاتی را ارائه کند.

 

آقای پیرمؤذن مدعی شده است که جای شاکی و متشاکی عوض شده است و ما باید از رئیس صداوسیما برای توهین به اقوام شکایت کنیم، در حالی که ایشان از من، آقایان قاضی‌پور و شجاعی شکایت کرده است. در پاسخ باید گفت که اولاً، آقای پیرمؤذن تلاش دارند تا موضوع شکایت را شخصی جلوه دهند، در حالی که شکایت مذکور، شکایت رسانه ملی است و ثانیاً شکایت سازمان صداوسیما صرفاً از دو نماینده بوده که موضوع آن نیز هیچ ربطی به ادعاهای مطرح شده در‌خصوص “برنامه فیتیله” ندارد بلکه موضوع به جوسازی‌های ایشان نسبت به عملکرد رسانه ملی در پوشش خبری و برنامه‌ای بررسی “برجام” بوده است.

 

همچنین در این زمینه باید یادآور شد که سازمان صداوسیما پس از انتشار نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور محترم درباره الزامات اجرای برجام که در بخشی از آن از رسانه ملی و نویسندگان مطبوعات کشور که با همه اختلاف‌نظرها در مجموع تصویر کاملی از این موافقت‌نامه در برابر افکار عمومی نهادند، قدردانی خود را اعلام کردند، تلاش کرد که با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات رهبری معظم انقلاب و کمک به فرایند اجرایی شدن برجام، نقش رسانه‌ای خود را در این خصوص همانند گذشته به نحوی مطلوب به انجام رساند؛ اما شاهد بودیم در حالیکه صداوسیما توضیح داد، زمان در اختیار قرار داده شده به دولت و موافقان برجام حدود دو برابر زمان منتقدان بوده‌است، افراد ذکر شده با زیر سوال بردن تلاش‌های صداوسیما در این زمینه و ایجاد تشویش در اذهان عمومی، رسانه ملی را به عملکردی جناحی متهم کردند که بی‌شک این اظهارنظرها نه‌تنها مغایر با منافع ملی است بلکه موجب سوء‌استفاده جریانات انحرافی و معاند نظام که از هر فرصتی برای دستیابی به اهداف تفرقه‌افکنانه خود استفاده می‌کنند، خواهد شد.

 

لذا مجددا تاکید می‌شود که شکایت صداوسیما از دو تن از نمایندگان مجلس به‌خاطر اظهارات خلاف واقع و نسبت‌های ناروا به رسانه ملی ‌است.”

 

هرچند در اطلاعیه روابط عمومی صدا وسیما نامی از دو نماینده متشاکی برده نشده است اما اگر شکایت از شجاعی صحت داشته باشد باید دید شکایت سازمان صداوسیما از نماینده شورای نظارت که کارمند رسمی و از مدیران سابق سازمان مطبوع خود نیز هست در نهایت به کجا خواهد رسید.

 

 

 

 

تابناک