داده های سازمان های اطلاعاتی نشان می دهد تروریست ها داعش قصد دارند در صورت نزدیک شدن سربازان به آنها در موصل، کارخانه مواد شیمیایی را منفجر کنند

 

 

شرق پرس:  روزنامۀ تلگراف انگلیس از هشدار کارشناسان نظامی دربارۀ احتمال استفاده از مواد شیمیایی توسط داعش در مواجهه با عملیات آزادسازی موصل خبر داد.

پایگاه خبری العالم نوشت: روزنامۀ تلگراف نوشت داعش نقشۀ انفجار یک کارخانۀ مواد شیمیایی را هنگام آغاز نبرد بازپس گیری موصل در سر می پرورد. ارتش عراق و نیروهای پشتیبانی، یک مبارزۀ سرسختانه از سوی عناصر داعش در دفاع از مواضعشان در شهر ۱.۲ میلیون نفری موصل را پیش بینی می کنند.
 
تلگراف به نقل از کلنل گوردن، یکی از فرماندهان پیشین “گردان مشترک شیمیایی – بیولوژی – پرتوی” در ارتش انگلیس می نویسد: «داده های سازمان های اطلاعاتی نشان می دهد تروریست ها قصد دارند در صورت نزدیک شدن سربازان به آنها، کارخانه را منفجر کنند».
گفتنی است کارخانۀ مواد شیمیایی المشراق و معدن گوگرد در ۴۸ کیلومتری جنوب موصل و در فاصلۀ حدود ۱۰ کیلومتری شمال پایگاه هوایی القیاره قرار دارند که در آن غیر از نیروهای ارتش عراقی، صدها نفر تن از سربازان آمریکایی حضور دارند.
 
انفجار کارخانۀ المشراق که حاوی صدها تن گوگرد و سولفید هیدروژن است، باعث نگرانی شدید نیروهای حاضر در میدان نبرد شده است؛ زیرا بر اساس محاسبات کلنل گوردن، این انفجار تا شعاع ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری را تحت تأثیر قرار خواهد داد و نیروهای عراقی و آمریکایی در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
 
پیش از این در سال ۲۰۰۳ نیز در این کارخانه حریقی رخ داد که یک ماه طول کشید و نیم میلیون تُن دی اکسید گوگرد را در هوا منتشر کرد. این حادثه علاوه بر آسیب به لایۀ اوزون، صدها نفر را به دلیل بروز مشکلات تنفسی راهی بیمارستان کرد و تا شعاع دو کیلومتری مکان آتش سوزی، گیاهان نابود شدند. این یکی از بدترین فاجعه هایی بود که در طول تاریخ به دست انسان رقم خورد.