در کنار دریاچه عباس‌آباد بهشهر، باغ بزرگ ۱۴۰ هکتاری عباس‌آباد با دارا بودن امکانات تفریحی همچون رستوران، چایخانه، نمازخانه، بازدید و اقامت از این دریاچه را راحت‌تر می‌کند.

 

به گزارش شرق پرس شهرستان بهشهر به لحاظ داشتن بیش از ۱۳۵ محوطه و بنای تاریخی ثبتی، و ۱۰ منطقه نمونه گردشگری، به نگین گردشگری مازندران مشهور بوده و دراین‌بین منطقه تاریخی عباس‌آباد بهشهر با دارا بودن جاذبه‌های منحصربه‌فرد تفریحی، میراثی و گردشگری در دل جنگل از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

مجموعه تاریخی عباس‌آباد بهشهر که به دستور شاه‌عباس اول صفوی در سال ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ قمری ساخته و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران محسوب می‌شود، شامل دریاچه، کاخ، برج و حمام و… است که دریاچه عباس‌آباد با دارا بودن عمارتی در وسط خود از زیبایی بی‌نظیری برخوردار است.

 

وسعت دریاچه عباس‌آباد بهشهر بالغ‌بر ۱۰ هکتار بوده که در مرکز آن عمارتی به ارتفاع ۱۸ متر قرارگرفته و در فصل آبگیری دریاچه به زیرآب می‌رود. گهگاه فقط سقف آن از آب بیرون می‌آید، اما در فصول کم‌آبی تمام عمارت از آب بیرون و نمایان است، اما شگفت‌انگیز آن است که این ساختمان بااینکه بیش از نیمی از سال را در زیرآب به سر می‌برد اما پس از سالهای متمادی همچنان پابرجا و استوار است.

 

عباس آباد بهشهر نگین گردشگری شرق مازندران

 

منطقه تاریخی عباس‌آباد بهشهر از مکانهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید و عمارت وسط آب در دریاچه عباس‌آباد این بنا که با مصالح آجر و ساروج در میانه آب واقع‌شده در اصل پایه‌ای برای کاخی بوده که اکنون اثری از آن موجود نیست.

در کنار دریاچه عباس‌آباد بهشهر، باغ بزرگ ۱۴۰ هکتاری عباس‌آباد با دارا بودن امکانات تفریحی همچون رستوران، چایخانه، نمازخانه، بازدید و اقامت از این دریاچه را راحت‌تر می‌کند. مکانیزم آبیاری که در دوره صفویه در این منطقه ایجادشده، بسیار بی‌نظیر است و یکی از شاخصه‌های ثبت این باغ در فهرست جهانی همین مکانیزم منحصربه‌فرد موجود در باغ در رابطه با چرخش آب است.

 

دو برج آجری نیز در قسمت جنوب غربی باغ تاریخی عباس‌آباد به فاصله ۱۶۹ متری از آن به سمت محوطه گلباغ؛ ایستگاه توزیع آب، با قطر ۷ متر و با ارتفاع ۱۴ متر و همچنین به فاصله تقریبی ۱۸۶ متری از یکدیگر احداث‌شده‌اند.

 

به تأکید برخی از گردشگران، منطقه گردشگری و تاریخی عباس‌آباد هنوز برای بسیاری از هم‌وطنان ناشناخته است که برای شناساندن آن باید تلاش جدی صورت گیرد.

 

به باور آنان تبلیغات مناسبی برای وجود مناطق تاریخی در ورودی‌های شهرستان انجام‌نشده است و وقتی وارد شهرهای توریستی و گردشگری کشورمان می‌شویم در ابتدای هر شهر، اطلاعات مربوط به گردشگری شهر مشخص است اما متأسفانه بهشهر فاقد چنین راهنمای شهری است که باید این اطلاعات به‌صورت بزرگ و در قالب بنر در ورودی‌ها نصب شود.

 

بهشهر با دارا بودن مناطق تاریخی و میراثی و گردشگری می‌تواند همچون اصفهان و کاشان در رأس انتخاب توریست‌ها و گردشگران باشد اما متأسفانه عدم معرفی درست این مناطق و جاذبه‌ها، صنعت توریسم را در بهشهر فعال نکرده است.

 

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با مهر افزود: فصل‌های مختلف کاوش باستان‌شناسی باغ عباس‌آباد بهشهر به همت میراث فرهنگی انجام‌شده است که در بخش‌های مختلف آن ورودی باغ عباس‌آباد، فضاهای معماری، مصالح و مواد بکار رفته، سیستم‌های آب‌رسانی  و… انجام شد.

 

وی، مساحت کل باغ را در حدود ۵۳۰ هکتار توصیف کرد و گفت: این مجموعه در تاریخ ۲۰ تا ۲۱ هجری قمری هم‌زمان با تأسیس شهر اشرف به دستور پادشاهان صفوی ساخته شد.

 

این مقام مسئول باغ عباس‌آباد را بر اساس شواهد به‌دست‌آمده یکی از بی‌نظیرترین باغ‌های ایرانی ازنظر تاریخی، فرهنگی و گردشگری معرفی کرد که بخش‌های مختلفی چون باغ، کاخ، سد، محورهای آب‌رسانی و حمام مجموعه تاریخی باغ را تشکیل می‌دهد.

 

وی ادامه داد: مجموعه تاریخی عباس‌آباد بهشهر یکی از تفرج‌گاه‌های شاه‌عباس صفوی در استان مازندران واقع‌شده است که از این مجموعه تاریخی به‌عنوان شکوه باغ سازی ایرانی یاد می‌شود.

 

مجموعه تاریخی عباس‌آباد بهشهر برخلاف سنت باغ‌های ایرانی که عموماً در مناطق کویری ساخته می‌شوند در میان جنگل‌های سرسبز شمال کشور واقع‌شده است این مجموعه با دارا بودن باغ‌های مختلف، کاخ وسط آب، دو برج آجری در عباس‌آباد بهشهر از مجموعه‌های دیدنی است.

 

به گزارش مهر، با توجه به میراثی بودن شهرستان بهشهر و وجود مناطق میراثی، گردشگری، طبیعی و مذهبی از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب این شهرستان، استفاده از گردشگری، ظرفیت خوبی برای توسعه این شهرستان و رونق بخشیدن به تولید و اشتغال آن است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از وضعیت رکود در این بخش جلوگیری و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش گردشگری به‌درستی استفاده شود چراکه حراست از میراث فرهنگی و طبیعی ضرورتی مهم برای توسعه پایدار و استفاده نسل‌های بعدی از این گنجینه‌های مهم طبیعی و تاریخی است.

 

 

 

مهر