عربستان سعودی پس از تجاوز به کشور یمن و به خاک و خون کشیدن نزدیک به 3 هزار مسلمان و آوارگی صدها هزار نفر دیگر اعلام کرد که در جنگ یمن به اهداف خود دست یافت و به این جنگ پایان داد

yaman-16

 

شرق پرس: کمتر از یک ماه پس از آنکه ائتلافی متشکل از چند کشور منطقه به رهبری عربستان سعودی تجاوز به یمن را آغاز کردند، دقایقی پیش اعلام شد که عملیات این کشورها در یمن متوقف شده است. این در حالی است که سعودی ها نتوانستند در دستیابی به اهداف از پیش اعلام شده خود موفق عمل کنند.
 
 
 
تلویزیون دولتی عربستان سعودی دقایقی پیش اعلام کرد که عملیات موسوم به “طوفان قاطعیت” علیه یمن موقف شده است.عربستان مدعی شده که دلیل توقف این عملیات، دستیابی به اهداف تعیین شده است. این ادعا در حالی مطرح می شود که طی مدت تجاوز عربستان و متحدینش به یمن، پیشروی نیروهای مردمی وابسته به جنبش انصارالله در مناطق مختلف این کشور همچنان ادامه داشت.
 
 
 
پیش از اعلام این بیانیه که از تلویزیون دولتی عربستان منتشر شده است، وزارت دفاع عربستان سعودی برای فراهم ساختن زمینه جهت توقف تجاوزات هوایی به یمن و اعلام آتش‌بس تاکید کرد که تجاوزات جنگنده‌های سعودی منجر به از بین رفتن همه تهدیداتی شد که در مرز دو کشور وجود داشته است. وزارت دفاع عربستان سعودی همچنین مدعی شد که موشک های بالستیک که در اختیار حوثی‌ها در یمن قرار داشته است، منهدم شد.
 
 
 
فرماندهی ائتلاف متجاوز علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی برای مشروعیت بخشیدن به تجاوزات خود و کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردمی بی گناه یمن در عملیات متجاوزانه «طوفان قاطعیت» اعلام کرد که این عملیات به درخواست عبدربه منصور هادی رئیس‎جمهور مستعفی یمن پاسخ داده است.
 
 
 
همچنین سخنگوی ائتلاف سعودی در توضیح دلیل توقف عملیات علیه یمن گفت که طی ۲۷ روز، ۲۴۱۵ حمله علیه یمن انجام شده که بمباران های انجام شده حساب شده و در راستای دستیابی به اهداف خاصی بوده که این اهداف، محقق شده است.
 
 
 
گفتنی است ساعاتی پیش، حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت امور خارجه ایران گفته بود: «ما خوشبینیم که در ساعات آینده شاهد آن باشیم که گروه های مختلف یمنی بر سر میز مذاکره گرد آیند و برای تقویت روند سیاسی در این کشور تلاش کنند». امیرعبداللهیان همچنین ابراز امیدواری کرده بود خوش بینی در خصوص توقف حملات نظامی به یمن در ساعات آینده به نتایج روشن و مشخصی برسد.
 
 
 
به گزارش تابناک تجاوز جنگنده‌های ائتلاف عربستان به مناطق مختلف یمن که از ۲۶ مارس آغاز شده بود، شمار قابل توجهی کشته و مجروح برجا گذاشت. گزارشهای بین المللی حاکی است که در این حملات تجاوزکارانه حدود ۹۵۰ نفر کشته و سه هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده اند. این آمار شامل قربانیانی که اجساد آنان به بیمارستانها نرسیده است، نمی شود. از سوی دیگر منابع یمنی اعلام کردند که طی حملات ۲ روز گذشته جنگنده های ائتلاف عربستان به مناطق مختلف این کشور، ۹۸ نفر کشته و ۹۴۶ نفر مجروح شدند.