سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: تیم مذاکره کننده به ما گفت که ما هیچ محدودیتی را نمی‌پذیریم و طرف مقابل هم درباره محدودیت‌های نظامی ما گفته است که ما باید این حرف‌ها را بزنیم. ما با رهبر انقلاب جلسه داشتیم و خود من از ایشان درباره محدودیت‌های موشکی و نظامی سوال پرسیدم و جواب ایشان همه نگرانی‌های ما را از بین برد.

فرمانده سپاه: برجام باعث محدودیت موشکی و نظامی نخواهد شد

 

شرق پرس: سرلشکر محمد علی جعفری عصر امروز در برنامه «دوران بزن در رو تمام شده» در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما به هیچ وجه پس از برجام در زمینه موشکی و نظامی دچار مشکل یا محدودیتی نمی‌شویم، اظهار کرد: موضوع محدودیت نظامی در دوران مذاکرات ما را نگران کرد و ما این نگرانی را با رهبر انقلاب در میان گذاشتیم.
 
وی افزود: اما تیم مذاکره کننده به ما گفت که ما هیچ محدودیتی را نمی‌پذیریم و طرف مقابل هم درباره محدودیت‌های نظامی ما گفته است که ما باید این حرف‌ها را بزنیم. ما با رهبر انقلاب جلسه داشتیم و خود من از ایشان درباره محدودیت‌های موشکی و نظامی سوال پرسیدم و جواب ایشان همه نگرانی‌های ما را از بین برد. البته ما یک ممنوعیت در حوزه موشک‌های حامل کلاهک‌های هسته‌ای داریم که اصلا ما به این حوزه وارد نشده‌ایم.
 
فرمانده کل سپاه درباره موضع سپاه درباره مذاکرات وین درباره سوریه خاطرنشان کرد: موضع ما همان موضع رهبر انقلاب است. البته همه اقداماتی که انجام می‌شود قابل بیان نیست. به هر حال رهبری اشاره کرده‌اند که دخالت بیگانگان در سرنوشت سوریه اشتباه است. مخالفان اسد می‌خواهند وی همین هفته کنار رود، برخی مسئولان نیز متوجه نیستند و با این موضع همراهی می‌کنند در حالی که اسد به مقاومت باور دارد و ما کسی را سراغ نداریم که این گونه مقاومت داشته باشد.
 
سرلشگر جعفری با اشاره به اینکه آمریکا حاضر است که بشار اسد نباشد و در مقابل هرچه ما می‌گوییم همان شود خاطرنشان کرد: مقاومت سوریه به اسد وابسته است و اکثریت مردم سوریه هم طرفدار او هستند، البته رفیق شمالی ما هم به سوریه کمک نظامی می‌کند ولی او هم دل خوشی از مقاومت ندارد و نگاه دیگری را دنبال می‌کند. البته اگر فقط انتخابات آزاد برگزار شود و مردم سوریه کسی غیر از اسد را انتخاب کنند جمهوری اسلامی با نظر مردم همراهی می‌کند.
 
وی درباره تحولات یمن نیز گفت: ما هر کاری برای کمک به یمن لازم باشد انجام می‌دهیم. البته یمن کشور عقبه‌ای ندارد که ما از طریق آن کشور این کمک‌ها را به یمن برسانیم به همین دلیل کمک‌های ما محدودیت‌هایی دارد اما به هر طریقی که لازم باشد کمک‌های خود را به یمن خواهیم داشت.
 
جعفری با اشاره به تحولات میدانی یمن گفت: از ابتدا قرار نبود انصارالله به جنوب یمن وارد شود اما آن‌ها این اقدام را انجام دادند و سپس عقب نشینی کردند. به همین دلیل عربستان فکر می‌کند در یمن موفقیت‌هایی را به دست آورده است. اکنون وضعیت انصارالله در یمن خوب است.
 
فرمانده کل سپاه درباره تهدید جنگ‌های نیابتی نیز خاطرنشان کرد: آمریکا پس از مشاهده توان ایران در جنگ تحمیلی به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند با نیروهای مسلح کلاسیک ما مقابله کند. آن‌ها می دانند اگر به ما حمله کنند ما توان ضربه زدن به منافع آن‌ها را داریم. بنابراین بر سلفی‌ها و داعشی‌ها سرمایه گذاری کرده تا از این طریق به ما ضربه بزنند. این در حالی است که وجود گروه‌های تروریستی در سوریه موجب نزدیک شدن مردم سوریه و عراق به ایران شده زیرا آن‌ها متوجه شدند که ایران تنها حامی آن‌هاست. اکنون امت واحده اسلامی میان سوریه و عراق و ایران تشکیل شده و من معتقدم آمادگی مردم سوریه و عراق زمینه ساز ظهور می‌شود.
 
فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حمایت مردم از ولایت فقیه و مقاومت مردم در برابر دشمن و گرایش به دین و خداوند از ویژگی‌های جامعه ماست، اظهار کرد: خداوند فرموده به مردمی با این ویژگی‌ها کمک خواهد کرد. توفیقات ما هم به خاطر استقامت در راه خدا و ولایت است. البته خداوند می‌فرماید کسانی که ایمان آورده‌اند نباید از کفار اطاعت کنند. بنابراین اتکای ما باید به خدا باشد نه به کفار و دشمنان.
 
سرلشکر جعفری با اشاره به اینکه امنیت پایدار، اقتدار ملی، عزت اسلامی و نفوذ معنوی انقلاب در منطقه و جهان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، گفت: دشمن می‌خواهد این دستاوردهای ما را از بین ببرد. رهبری در بیانات اخیر خود تمام استراتژی انقلاب اسلامی را بیان کرده و ما را نسبت به توطئه‌های دشمن هوشیار کرده است. دشمن در هر مقطع زمانی نوع ترفند و سیاست خود را تغییر داده اما هدف آن‌ها این است که ما از شعارهای انقلاب دست برداریم. البته انتظار از دشمن هم همین است اما از کسانی که ادعای انقلابی می‌کنند چرا ما باید این رفتارها را ببینیم؟ عده‌ای هستند که مسیر انقلاب و مقاومت را قبول ندارند.
 
وی با بیان اینکه از اول انقلاب تاکنون ۳ فتنه جنگ تحمیلی، فتنه ۷۸ و ۸۸ را داشته‌ایم که دشمن هم از آن‌ها حمایت کرده و اکنون هم فتنه‌ هسته‌ای را به عنوان چهارمین فتنه داریم، خاطرنشان کرد: با مقاومت توانستیم فتنه اول را شکست بدهیم، اما فتنه دوم یک فتنه فرهنگی و سیاسی امنیتی بود. ما در دهه دوم انقلاب با این تفکر مواجه شدیم که دیگر نظام جمهوری اسلامی مستقر شده پس نیازی به ادامه انقلاب نیست. در واقع دشمن دنبال ایدئولوژی زدایی بود که امروز هم البته این تفکر ادامه دارد. در آن مقطع شعار توقف انقلاب اسلامی مطرح می‌شد. اما مردم با هوشیاری از فتنه دوم و سوم عبور کردند. البته فتنه ۸۸ بسیار خطرناک‌تر از جنگ تحمیلی بود زیرا هدف فتنه ۸۸ مقابله با مسیر انقلاب و تضعیف ولایت فقیه بود.
 
سرلشکر جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فتنه چهارم با بهانه هسته‌ای شروع شد و تحریم و فشار اقتصادی آغاز شد، خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند که موضوع هسته‌ای بهانه دشمن است اما با نرمش قهرمانانه اجازه آغاز مذاکرات را برای اینکه فشار اقتصادی از مردم برداشته شود، دادند و بالاخره این مذاکرات تمام شد و برجام که یک سند حداقلی برای ما بود مورد تایید قرار گرفت. این بحث‌ها تا اینجا مهم نیست اما رهبری پس از برجام اشاره کردند که باید برای مقابله با نفوذ در پسا برجام آماده بود زیرا فتنه چهارم، فتنه نفوذ است و آمریکا به پیامدهای بعد از برجام امید بسته است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون تلاش می‌شود این باور در میان مردم ایجاد شود که می‌توان در مباحث دیگر هم با آمریکا مذاکره کرد، افزود: خطر همین جاست که رهبری نسبت به آن هشدار داده‌اند. رهبری گفته‌اند که نفوذ دشمن یک تهدید برای ماست و بزرگترین تهدید ما هم نفوذ فرهنگی و سیاسی است، اما خیلی‌ها به این نفوذ توجه نمی‌کنند و بعضی هم با نفوذ همراهی می‌کنند. دشمن در حین مذاکرات دنبال نفوذ بود اما رهبر انقلاب با تعیین خطوط قرمز نظام اجازه این نفوذ را نداد. اکنون نیز رهبری مذاکره با آمریکا را با نفوذ برابر می‌داند.
 
فرمانده کل سپاه در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز عمق خطر نفوذ حس نشده است، دشمن اکنون اقدامات خود را آغاز کرده و ما هم باید جلوی برخی کارها که انجام می‌شود را بگیریم تا از نفوذ دشمن جلوگیری کنیم. در این بین از قشر دانشجو انتظار زیادی وجود دارد. آن‌ها باید مصادیق نفوذ را بشناسند و آن را افشاگری کنند. دانشجو باید دنبال توجیه سازی مساله نفوذ باشد. کار هم کار سختی است. ما درگیر جنگ نرم هستیم و اقدام فیزیکی در این مقطع جواب عکس می‌دهد.
 
سرلشکر جعفری در پایان با بیان اینکه باید با روش مناسب از فتنه چهارم عبور کرد، افزود: به نظر می‌رسد این فتنه طولانی باشد. به هر حال باید با شیوه‌های مناسب در جنگ نرم با دشمن خارجی و برخی عوامل داخلی مقابله کرد./ایسنا