قطعنامه پیشنهادی عربستان که به گمان بسیاری از دیپلمات های سازمان ملل بدون نام بردن صریح از روسیه و ایران علیه این دو کشور تنظیم شده است، در شرایطی به کمیته سوم مجمع عمومی ارایه شده که قرار است شنبه هفته آتی دومین دور از نشست صلح سوریه در شهر وین برگزار شود

shora-amniat54

 

 

 

به گزارش شرق پرس در پیش نویس این قطعنامه که حمایت برخی کشورهای عربی از جمله قطر، ایالات متحده آمریکا ، بریتانیا ، فرانسه و دیگر کشورهای غربی را دارد، بدون نام بردن از حمله نظامی روسیه به سوریه، حمله نظامی به مخالفان مسلح (میانه رو) دولت سوریه به شدت محکوم شده است.

 

در این قطعنامه غیر الزام آور ادعا شده است حملات به نیروهای میانه روی مخالف حکومت سوریه باعث تقویت گروه های تروریستی چون داعش و جبهه النصره شده است و به همین خاطر درخواست توقف هر چه سریع تر این حملات ارایه شده است.

 

عصر ایران به نقل از رویترز نوشت: کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد هفته آینده برگزار خواهد شد و تمرکز آن بر مساله حقوق بشر خواهد بود. قرار است در نشست کمیته، این قطعنامه پیشنهادی عربستان درباره سوریه و نیز وضعیت حقوق بشر در ایران، کره شمالی و میانمار به رای گیری گذاشته شود.

 

قطعنامه پیشنهادی عربستان که به گمان بسیاری از دیپلمات های سازمان ملل بدون نام بردن صریح از روسیه و ایران علیه این دو کشور تنظیم شده است، در شرایطی به کمیته سوم مجمع عمومی ارایه شده که قرار است شنبه هفته آتی دومین دور از نشست صلح سوریه در شهر وین برگزار شود و ایران و عربستان نیز در این نشست حضور دارند.

 

در نشست پیشین که  ۱۲ روز پیش برگزار شد و هفت ساعت به طول انجامید تنش دیپلماتیک زیادی بین هیات ایرانی و هیات سعودی روی داده است و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این نشست با عادل الجبیر همتای سعودی خود درگیری لفظی داشته است.

 

در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی عربستان از شبه نظامیان مسلح خارجی در سوریه خواسته شده هر چه سریع تر این کشور را ترک کنند. در این پیش نویس از گروه های مسلح مخالف دولت سوریه و نیز گروه های خارجی حامی دولت بشار اسد از جمله حزب الله لبنان خواسته شده هر چه زودتر خاک سوریه را ترک کنند.

 

 این خواسته در حالی است که دولت سعودی خود متهم به حمایت و گسیل داشتن گروه های تروریستی به سوریه به منظور جنگ با حکومت این کشور است.

 

به نوشته رویترز یک دیپلمات سوری در سازمان ملل در واکنش به پیش نویس این قطعنامه سعودی ها با رد کردن مفاد آن گفته است دولت سعودی صلاحیت ارایه پیش نویس قطعنامه به کمیته حقوق بشر مجمع عمومی را ندارد. این دیپلمات سوری ، دولت سعودی را به استفاده سیاسی از موضوع حقوق بشر در سوریه متهم کرده است.

 

بر اساس این گزارش یک دیپلمات عضو هیات ایران در سازمان ملل نیز واکنشی مشابه داشته است.