بواسطه قمه زنی عده‌ای در برخی شهرهای ایران به نام امام حسین، چهره شیعه خشن نشان داده می‌شود. در برخی کشورهای غربی تا می‌گویی"شیعه" می‌گویند خون، قمه، بچه!

 

شرق پرس : در روز تاسوعا و عاشورا اکثر شیعیان جهان به مناسبت شهادت اباعبدالله الحسین و یارانش عزاداری می‌کنند. عزاداری برای امام حسین از قدیمی‌ترین سنت‌های عزاداری در کشورهای اسلامی به ویژه شیعیان است. معمولا مردم در این روزها با حضور در مراسم عزاداری، غم خود را نشان می‌دهند.
 

مراسم عزاداری برای امام حسین معمولا به صورت مجالس روضه، دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی و تعزیه برگزار می‌شود. تعزیه البته سال‌هاست که دیگر در حاشیه قرار گرفته است و مردم کمتر از این هنر نمایشی در خدمت عزای اباعبدالله استقبال می‌کنند. در کنار این سنت‌ها اما هستند عده‌ای که برای نشان دادن وفاداری خود به امام حسین دست به قمه زنی‌می‌زنند. آنها بر این باور هستند که با این کار آمادگی خود برای خون دادن و سر باختن در راه امام حسین نشان می‌دهند.

 

این مراسم معمولا صبح زودِ روز عاشورا، با پوشیدن لباس سفید و بلندی همچون کفن، بصورت دسته جمعی برگزار می‌شود. با مراجعه با کتب تاریخی و تصاویر ثبت شده از عزاداری ایرانی‌ها در زمان قاجار ما شاهد حرکت دسته‌های قمه زنی در شهرهای مختلف ایران بودیم . حرکتی که این سال‌ها در روز عاشورا در عراق به ویژه در شهر کربلا شاهده آن هستیم.

 

بنجامن، سفیر کبیرآمریکا در ایرانِ عهد ناصرالدین شاه، در توصیف مراسم قمه زنی در سفرنامه اش چنین می نویسد:

 

“سال ۱۸۸۴ میلادی من در تهران اقامت داشتم. دسته هایی در خیابان ها حرکت می کردند و احساسات تند و شدید بی سابقه ای از خود نشان می دادند … در این میان ناگهان جمعی سفید پوش که کاردهایی در دست داشتند، پدیدار شدند که با هیجان زیاد کاردها را بالا برده و به سر خود می زدند و خون از سر آنها و از کاردهایی که در دست داشتند، فواره می زد و سر تا پایشان را سرخ کرده بود. واقعاً که منظره دلخراش و بسیار تأثرآوری بود که هرگز نمی توانم آن را از یاد ببرم. کسانی که دراین دسته ها قمه می زنند، گاهی اوقات آنقدر به هیجان آمده و یا خونی که از آنها می رود [آن قدر زیاد است] که بی حال شده و روی زمین می افتند و حتی ممکن است اگر فوراً مداوا نشوند، جان خود را از دست بدهند.”

 

 قمه زدن پاشیدن خون به چهره شیعه

 

سال‌هاست که در ایران قمه زنی ممنوع است. مقام معظم رهبری  قمه زنی را جایز ندانستد و آن را موجب وهن شیعه اعلام کردند. در این میان حتی آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرد که قمه زنی قطعا حرام است.

 

قمه زنی باعث شده است تا شیعه در جهان به این عنوان شناخته شود. شما وقتی به زبان انگلیسی “شیعه” را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنید با صحنه‌های قمه زنی روبرو می‌شوید. صحنه‌هایی که معمولا با خون و خشونت روبرو است. حتی گاهی تصویر تیغ زدن بر سر کودکان نیز مشاهده می‌شود.

 

خودتان را جای یک مسیحی، یهودی و یا یک زرتشتی بگذارید وقتی در حال تحقیق در مورد شیعه هستید و با این تصاویر روبرو می‌شوید. این درحالی است که شیعه نماد صلح و آرامش است. این روزها در حالی که داعش در حال ترور و قتل است، شیعیان در کنار اهل تسنن و دیگر ادیان جهان از صلح دفاع می‌کنند.

 

حالا به واسطه قمه زنی عده‌ای در برخی شهرهای ایران به نام امام حسین، چهره شیعه خشن نشان داده می‌شود. در برخی کشورهای غربی تا می‌گویی”شیعه” می‌گویند خون، قمه، بچه!

 

به راستی رواست به واسطه قمه زنی تمام تلاش ائمه برای حفظ اسلام و صلح را نابود کنیم. در جهان امروز به واسطه شبکه‌های اجتماعی به سرعت اخبار و فیلم‌های قمه زنی پخش می‌شود. شک نکنید که شبکه‌های خبری جهان اولین تصویری که مراسم عزاداری اباعبدالله نشان می‌دهد این قمه زنی‌هاست.

 

راز بقای امام حسین مظلومیت، تن ندادن به ظلم، دفاع از حقانیت و ارزش‌های انسانی است که  محدود به زمان و یا مکان خاص نیست و به همین سبب حتی گاندی هندو نیز مجذوب او می‌شود. حال آنکه رفتارهایی چون قمه‌زنی جهان شمولی عاشورا را از آن می‌ستاند و چهره آن را مخدوش می‌سازد.

 

سال‌هاست که بزرگان تلاش کردند اسلام را دین رحمت و مهربانی معرفی کنند و حالا برخی با قمه زنی و لطمه زدن به بدن خود چهره اسلام و تشیع را به خون آلوده می‌کنند.

 

با شانتاژهای خبری شبکه‌های ارتباطی جهان، داعش نماد اهل سنت و قمه زنان نماد اهل تشیع معرفی می‌شوند و این در حالی است که این دو هیچکدام نماد اسلام نیستند. اسلام دین مهربانی است.

 

مصطفی داننده

 

 

 

عصرایران