علی بابایی‌کارنامی در جمع خبرنگاران استان گفت: مازندران از استان‌هایی است که نقش اثرگذاری در شاخص‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور دارد و با این وجود 150 هزار نفر نیروی بیکار در مازندران وجود دارد که 35 درصد از آنها تحصیلکرده های دانشگاهی هستند.

babae-karnami54

 
 

 

به گزارش شرق پرس  علی بابایی‌کارنامی گفت: ۱۵۰ هزار نفر نیروی بیکار در مازندران وجود دارد که ۳۵ درصد از آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

 

 

 

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مازندران از استان‌هایی است که نقش اثرگذاری در شاخص‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور دارد.

 

 

وی تصریح کرد: استان مازندران آمادگی دارد از طریق کارورزی و کارآموزی نیروی کار دانشگاهیان با ظرفیت‌هایی که وجود دارد در حمایت از اشتغالزایی تا سقف ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد کند.

 

 

بابایی کارنامی با اشاره به رشد اقتصادی منفی در سال‌های اخیر منفی اظهار کرد: نباید انتظار داشت در فضای اقتصادی که منفی است اشتغالزایی هم ایجاد شود؛ از سوی دیگر خروجی بیش از اندازه دانشگاه‌ها در سطح کشور مسئله اساسی است.

 

 

وی با اشاره به اینکه اشتغال به ۴۴ ساعت در هفته و کسب حداقل حقوق ۷۰۱ هزارتومان تعریف می‌شود، افزود: قانون کار سخت و زیان‌آور مشمول کارگران و کارکنانی می‌شود که کارفرما داشته باشند بر این اساس در مازندران ۸۶ هزار پرونده مشمول قانون کار سخت و زیان‌آور هستند.

 

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به عدم پرداخت بیمه بیکاری در برخی از دستگاه‌ها، عنوان کرد: برخی از دستگاه‌ها طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و تشخیص مصلحت نظام  مشمول قانون کار نیستند و چون مصوبه است باید به این مصوبه عمل کنیم.

 

 

وی درباره برگزاری المپیاد کارگری در استان گفت: هرکاری که در کشور انجام دهیم و بتوانیم کلمه کارگر ارزشمند شود اقدامی پسندیده است.

 

 

بابایی عنوان کرد: از ۳۵ هزار نفر کارگر ساختمانی در مازندران ۲۶ هزار نفر بیمه شدند و تا پایان سال امیدواریم همه این افراد بیمه شوند.

 

 

وی تعامل سه جانبه تشکل کارگری و کارفرمایی با اداره کل در راستای هم‌افزایی را اقدامی اثر گذار دانست و با اشاره به  اقدامات حوزه  پیشگیری از حوادث ناشی از کار افزود: ۱۰۰ هزار نفر ساعت آموزش در مازندران برگزار شد و این میزان توانست تا ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار را کاهش دهد.

 

 

این مسئول ادامه داد: در سال‌جاری بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای ساماندهی کارگران ساختمانی، این آموزش‌ها را به ۱۵۰ هزار ساعت می‌رسانیم.

 

 

بابایی کارنامی در موضوع مشاغل خانگی گفت: در سال ۹۳ مازندران رتبه نخست مدیریت عملکردی در مشاغل خانگی را کسب کرد.

 

 

وی با اشاره به فعالیت‌های سخت و زیان‌آور افزود: برای حفظ و صیانت از شاغلین فعالیت‌های سخت و زیان‌آور با قانون ۲۰ سال کار باز نشسته می‌شوند تا کمتر آسیب ببینند ولی من شخصا با این موضوع مخالف هستم چرا که وقتی کارگر ۲۰ سال فعالیت می‌کند یک سرمایه برای کارفرما می‌شود و خروج  آن علاوه بر اینکه معضلات دیگر اجتماعی مانند وارد شدن در مشاغل غیر مربوط را در پی دارد، مشکلات دیگر ایجاد می‌کند.

 

 

بابایی با اشاره به نقش تعاون در اقتصاد گفت: بخش تعاون اشتغالزایی مستقیم  ۷۹ هزار و ۱۴۲ نفر، ۲۱ میلیون دلار صادرات و با سهم‌بری از توسعه ملی ۴۹ میلیاردتومان بوده و در زنجیره بین تولید و مصرف نقش تعیین‌کننده ای داشته است.

 

 

 

خبرآنلاین