پس از برگزاری مناظره دوم, به نظر می آید جایگاه کاندیدا در نظرسنجی ها مختلف, تغییرات زیادی داشت. برخی بر خلاف انتظار و با تغییر استراتژی های مناظره رشد قابل ملاحظه ای داشتند و برخی دیگر نیز آنگونه که در مناظره اول نظرها را جلب کردند نبودند و کاهش رای زیادی در نظرسنجی ها داشتند

مناظره دوم؛ پاسخ به سئولات سیاسی و فرهنگی و تغییرات قابل توجه در استراتژی ها

 

شرق پرس: پس از برگزاری مناظره دوم, به نظر می آید جایگاه کاندیدا در نظرسنجی ها مختلف, تغییرات زیادی داشت. برخی بر خلاف انتظار و با تغییر استراتژی های مناظره رشد قابل ملاحظه ای داشتند و برخی دیگر نیز آنگونه که در مناظره اول نظرها را جلب کردند نبودند و کاهش رای زیادی در نظرسنجی ها داشتند.

 

با توجه باینکه به نظر می آمد ضعیف تر ظاهر شدن جهانگیری و بهتر دیده شدن روحانی اتفاقی نیست, دیگر خبری از آن دو قطبی پرچالش قالیباف و جهانگیری در مناظره اول نبود و حتی میرسلیم و هاشمی طباء نیز گاهی میدان داری می کردند. رئیسی نیز نسبت به مناظره اول پویایی بیشتری داشت و توانست نقش پر رنگی بعنوان یک کاندیدای منتقد دولت در مناظره داشته باشد.

 

مناظره دوم انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی- فرهنگی روز جمعه ساعت ۱۶:۳۰ برگزار شد.

 شش نامزد انتخابات «سیدمصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، سیدابراهیم رئیسی ساداتی، محمدباقر قالیباف و سیدمصطفی هاشمی طبا» پس از آنکه در صندلی های تعیین شده مستقر شدند به سئولاتی که بصورت قرعه انتخاب میشد پاسخ گفتند. 

 

** سوال از قالیباف درباره رشد علمی در کشور

محمدباقر قالیباف دردور اول سخنان کاندیداها در پاسخ به سوال مجری در خصوص برنامه اش برای رشد علمی کشور و ارتقای کیفیت آموزش در آموزش و پروش و آموزش عالی، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از معدن چیان گفت: موضوع فرهنگ یکی از مهمترین موضوعات همه جوامع است که در حوزه فرهنگ می توان گفت دو نگاه کلی وجود دارد.

وی افزود: نگاه اول نگاه بدبینانه و نگاه دوم خوشبینانه است؛ در نگاه بدبینانه یک نگاه غیب مآبانه و کنترل شده و در نگاه خوشبینانه اصل را بر آگاهی بخشی برای مردم درنظر می گیرند تا مردم با توانمندی و حضور خود ایفای نقش کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آموزش و پرورش می تواند مهمترین وزارتخانه تأثیرگذار در کشور باشد اگر درست عمل کند آثار بسیاری دارید و اگر منفی عمل کند آثار بیشتری خواهد داشت در حقیقت ریشه مشکلات در مسئله آموزش و پرورش است.

قالیباف گفت: از سوی قوه قضاییه در چند روز اخیر مطرح شد که چند تن پوشاک متعلق به فرزند یکی از وزرای آموزشی در یک ویلا پیدا شده، سوال اینجاست در وزارت خانه آموزش و پرورش این واردات غیرقانونی انجام می شود؛ یا قانونی یا غیرقانونی ولی این واردات غیرضروری است. آن هم توسط وزیر آموزش و پرورش، آیا این باعث نگرانی مردم نمی شود؟ که رأس یکی از وزارتخانه ها آن هم آموزش و پرورش این کار را انجام دهد. چگونه بازنشستگان آموزش و پرورش و حق التدریسان اعتماد کنند؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر در حوزه اقتصاد ۵ میلیون شغل ایجاد کنیم و یارانه طبقه محروم را تقویت کنیم نیازمند اصلاحات در حوزه پولی، مالی و گمرکی هستیم. این یک نمونه بود که در این هفته اتفاق افتاد. ما روزها و ماه ها و سالها موارد متعددی در این خصوص داریم.

قالیباف پس از نقد پنج کاندیدای دیگر گفت: قبول دارم که پژوهش دچار مشکلات بسیاری است، تجهیزات، وسایل کمک آموزشی، مدارس، معیشت معلمان، وضع بازنشستگان معلم و حق‌التدریس‌ها دچار مشکل هستند.

وی افزود: در مدرسه ما اتفاقی می‌افتد که بچه‌ها در آن می‌سوزند، ولی آقای روحانی من متعجم که چطور درد مردم را می‌گویم و متهم می‌شویم به اینکه اخلاق را رعایت نمی‌کنم، شما کسی را می‌گویید که پاسخگوی این مشکلات است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این مشکلات وجود دارد که وضع مدارس ما و معیشت معلمانمان این‌گونه است؛ این مشکلات است که در صندوق ذخیره فرهنگیان، آن وضعیت به وجود می‌آید. وقتی می‌گویم دولت چهار درصدی‌ها، ویژه‌خوارها برای همین است؛ دلال‌چی‌ها مشکل گرانی را ایجاد می‌کنند، قاچاق کالا و ارز بیشترین مشکل را در کشور ایجاد کرده، ما دست واردکنندگان و تجاری که مواد اولیه و پژوهش را به کشور بیاورند، می‌بوسیم.

قالیباف گفت: وزیر آموزش و پرورش لباس بچه از ایتالیا می‌آورد، این‌گونه هرگز اقتصاد ما درست نمی‌شود، آقای جهانگیری می‌گویید دختر وزیر چون بیکار است و مظلومانه این کار را می‌کند؛ آیا مردم دیگر هم همین کار را می‌کنند؟ مردم در راهروی دادگاه‌ها گرفتار هستند. ما می‌گوییم اصل این کار خطاست، این برای جامعه فرهنگی شرم‌آور است که وضع اساتید و معلمانش این‌گونه باشد، وضع دانش‌آموزانش این گونه باشد که خانواده‌ای بگوید شیفت فرزند من را از صبح به بعدازظهر عوض کنید، چون ما چادر نداریم، باید چادرمان را به هم بدهیم.

وی افزود: علت اینکه در صندوق ذخیره فرهنگیان این اتفاقات می‌افتد، همین است؛ ما حقوق‌بگیر ۵۷ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی را ذخیره انقلاب می‌دانید و وارداتچی را مظلوم می‌خوانیم. اما اگر درد اینها را می‌گوییم، شما از اخلاق‌مداری حرف می‌زنید و می‌گویید اخلاق‌مدار باشید.

این کاندیدا تصریح کرد: امیدوارم مردم به گونه‌ای عمل کنند که همه رویه‌ها به آرمان‌های بلند امام (ره) برگردد تا مردم تصمیم بگیرند؛ نه چهار درصد در دولت.

روحانی در نقد سخنان قالیباف

روحانی گفت: ما اگر می‌خواهیم مسئله فرهنگ جامعه و آموزش را بالا ببریم، باید به زیربناهای آن توجه کنیم؛ اولین زیربنا اخلاق است. باید حق‌الناس را مراعات کنیم، نباید حقوق مردم را زیر پا بگذاریم.   فرض می‌گیریم فردی تخلف کرده، آن فردی که باید بگوید تخلف صورت گرفته یا خیر، کیست؟ آیا در نهایت محکمه است یا نه؛ اگر بناست محکمه بگوید، چطور آقای قالیباف در مصاحبه تلویزیونی قبل از اینکه موضوع معلوم شود که چیست، به یک وزیر اتهام ناروا می‌زند؟

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در کشور علم و تحقیق جلو برود، باید در جامعه آزادی باشد. اگر آزادی نباشد، چطور جوانان ما می‌توانند به پیشرفت‌های اساسی برسند. وقتی یک دانشگاه در شیراز یک نماینده مجلس را دعوت می‌کند و دوستان شما در شیراز مانع می‌شوند و با آجر به ماشینش حمله می‌کنند، کسی که فرزند شهید بزرگوار علامه مطهری است، آیا در چنین جامعه‌ای با چنین رفتاری ما می‌توانیم دانشگاه آزاد داشته باشیم؟ باید در جامعه شرایطی را فراهم کنیم که شکوفایی فراهم آید.

روحانی گفت: آیا ما می‌گذاریم افرادی که صاحب فرهنگ هستند، از استعدادشان به درستی استفاده شود؟ یک هنرمند داریم از اینکه دعای ماه رمضان وی را پخش کنیم، اِبا می‌کنیم؛ یک ربنایی که مردم علاقه‌مند هستند را پخش نمی‌کنیم، آن‌وقت چطور می‌خواهیم به دنبال تعالیم آموزش و پرورش و آموزش عالی باشیم؟

هاشمی طبا در نقد سخنان قالیباف

سیدمصطفی هاشمی طبا در نقد صحبت های قالیباف نامزد دیگر انتخابات پیرامون درباره بحث آموزش و پرورش، گفت: ما باید به همان سوالی در این جا پاسخ دهیم که از ما پرسیده می شود و از حاشیه رفتن در پاسخگویی خویشتن داری کنیم.

هاشمی طبا افزود: ما باید اهداف ۱۴۰۴ را در آموزش و پرورش و آموزش عالی به خوبی مدنظر داشته باشیم تا در این زمینه پیشرفت کنیم اما نکته ای که وجود دارد این است که ما باید روند تربیت که می باید ملکه وجودی انسان شود توجه کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نقص بزرگ آموزش و پروش این است که عمل به جوارح و توجه به پرورش هنوز در آن به طور جدی وجود ندارد، گفت: اعضای علمی دانشگاه ها باید فقط به امر دانش و پژوهش دانشجویان مشغول باشند و به کار دومی نپردازند.

هاشمی طبا خاطرنشان کرد: چطور ممکن است با نمره ۱۲ پزشک یا مهندس شود که چنین چیز قابل قبول نیست چراکه دانشجویان ما کادرهای آینده ما را می سازند و باید به این مسئله بیشتر توجه کنیم.

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف

اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در بخش اول برنامه مناظره امروز و در نقد دیدگاه محمدباقر قالیباف درباره رشد علمی کشور اظهار داشت: توجه به معیشت فرهنگیان یکی از مسائل مهم برای توسعه علمی کشور است.

وی افزود: در این دولت متوسط دریافتی فرهنگیان را از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رساندیم، اما اقرار می‌کنیم که هنوز معیشت فرهنگیان خوب نیست و باید کار جدی شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به موضوع توسعه علمی کشور گفت: زیربنای توسعه کشور از دانشگاه‌ها است و باید در دانشگاه و در میان اساتید و دانشجویان نشاط حاکم شود.

این نامزد انتخابات عنوان کرد: ما در این دولت تلاش کردیم که دانشگاه‌ها به مراکز صنعتی کشور وصل کردیم.

وی در پاسخ به بخشی از سخنان قالیباف درباره کشف کالای مشکوک به قاچاق در منزل وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: مظلومیت دولت را ببینید! دختر وزیر که کارشناسی ارشد دارد و بیکار بوده، برای کار شرافتمندانه اقدام به واردات کرده و کل ارزش اقلام آن که از طریق گمرک هم وارد شده، بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان نبوده است.

میرسلیم در نقد سخنان قالیباف

سید مصطفی میرسلیم درخصوص سخنان قالیباف گفت: کیفیت آموزش به جایگاه معلمان بر می‌گردد. معلمان در شرایط بسیار ناهنجاری به سر می‌برند.

وی افزود: با این معلمان چطور می‌توانیم آموزش و پرورش را ارتقا دهیم. با یک مقالاتی که در روزنامه‌ها و مجلات خارجی پخش می‌شود؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور ما در شرایطی که متاسفانه بحران رکود تورمی هست جز با تقویت پژوهش نمی‌توان به مسائل پرداخت، و راه حل‌ها باید راه حل علمی باشد.

وی ادامه داد: در دولت قبل نزدیک ۵۰ طرح پژوهشی پیش‌بینی شده بود که یکی از آنها طرح هواپیمای ملی بود.

میرسلیم اظهار داشت: متاسفانه در دولت یازدهم همه تعطیل شدند و خوشحال می‌شویم که هواپیما وارد می‌کنیم و جشن می‌گیریم؟ جشن گرفتن برای واردات هواپیما یعنی شادی برای کارگران بقیه کشورها.

رئیسی در نقد سخنان قالیباف

سید ابراهیم رئیسی درخصوص سخنان قالیباف گفت: شش کاندیدایی که اینجا حضور پیدا کرده ایم برای ارائه برنامه ها آمده ایم تا مردم به نتیجه مشخص برای تصمیم گیری برسند و بحث های دیگری که حق مردم را ضایع کند نمی پسندیم.

وی ادامه داد: رشد علمی کشور در این چند سال کم شده و برنامه ریزی برای جذب دانشجو، استاد و برنامه درسی که متناسب با نیازهای کشور باشد صورت نمی گیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه یک ملیون فارغ التحصیل دانشگاهی بی کار وجود دارد اظهار داشت: امروز بیکاری دانشجویان بزرگترین مشکل ماست و در کنار این مشکل تحریم علمی کشور نیز یکی از مشکلاتی است که امروز گریبان گیر کشور است به طوریکه امروز مواد آزمایشگاهی وجود ندارد.

وی افزود: صندوق  ذخیره فرهنگیان به یغما برده شده به طوری که از ۸۰۰۰ میلیارد اختلاس صورت گرفته هر فرد فرهنگی ۸ تا ۱۰ میلیون تومان سهم می برد.

رئیسی در پایان نقد خود به سخنان قالیباف گفت: آقای روحانی بعنوان رئیس جمهور مستقر باید پاسخگوی مسائلی از این قبیل باشند.

** سوال از میرسلیم درباره ضرورت حفظ وحدت ملی

سید مصطفی میرسلیم در پاسخ به سوالی مجری درخصوص اینکه با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی چه نوع تعاملی با احزاب و مخالفان خود در دولت تان خواهید داشت گفت: همه دولت ها بعد از انقلاب برای خدمت کردن به کشور تلاش و در حد توان خود موفقیت هایی را به دست آوردند. نامزدهایی هم که امروز اینجا تشریف دارند هرکدام در چهارچوب مسئولیت‌هایشان موفقیت‌هایی داشته‌اند.

وی افزود: در خصوص پذیرش انتقاد دیگران باید گفت هیچ کشوری نمی تواند پیشرفت کند مگر انتقاد احزاب، تشکل ها و دانشمندان را بپذیرد که این انتقادپذیری در دولت یازدهم بسیار کم بود و نمونه اش صحبت هایی است که در مقابله با مخالفان گفت شد مانند صفت‌های غیر انسانی، تخریب‌گر، به جهنم، ترسو، عصر حجری، متوهم، هوچی‌باز، بی‌شناسنامه، کم‌سواد! با این اوصاف منتقد دیگر جرات نمی کند جلو بیاید، باید شرایطی به وجود بیاید که راه انتقاد باز شود.

میرسلیم ادامه داد: من بارها به آقای روحانی و جهانگیری مسائل گوشزد کردم اما آنها به این مسائل توجه نکردند تنها در زمان دولت آقای خاتمی پیشنهادهای علمی از طرف دانشگاه امیرکبیر ارائه شد که ایشان پذیرفت و این تنها باری بود که انتقادات پذیرفته و به صورت علمی به آن برخورد شد. دولت نباید درب انتقاد را ببندد، زیرا به ضرر اوست.

میرسلیم در جمع بندی سخنانش گفت: آقای روحانی در خصوص حقوق شهروندی سخن می گویند وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می‌گیرد و وسیله ضبط صوت آن را می‌گیرد این یعنی احترام به حقوق شهروندی؟ و به مدیر دیگر بیشعور گفته می شود چه جایی برای انتقاد است! اصل هشتم قانون اساسی را چرا دولت اجرا نمی‌کند؟

میرسلیم افزود: امروز باید صادقانه پاسخگوی انتقادات باشیم. اگر می خواهیم مردم به ما اعتماد کنند نباید نعل وارونه بزنیم. مردم قول و قرار و عملکرد دولت را در سختی و معیشت و آثار تخلف، رشوه و فساد و زیرمیزی چشیده اند. نمی شود با لفاظی مردم را فریب داد. اگر اعتقاد دارید، عمل کنید اما پذیرش انتقاد سعه صدر می خواهد که در دولت یازدهم وجود ندارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به آقای جهانگیری گفت: قوانین در دولت تصویب شده، اما اجرایی نشده، بسیاری از افراد و وزراء در دولت یازدهم وجود دارند که کاسب هستند. استفاده از امکانات دولتی مجاز نیست. کارمندان دولت باید اطلاعات را در اختیار مردم بگذارند نه اینکه با مردم رقابت کنند. شما باید ایرادات و مشکلات را اصلاح می کردید که نکردید.

رئیسی در نقد سخنان میرسلیم

سید ابراهیم رئیسی در نقد سخنان سید مصطفی میرسلیم گفت:انتقاد رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت هاست و در احادیث نیز آمده است که بهترین دوست انسان کسی است که عیب انسان را بگوید.

وی ادامه داد: آقا روحانی در اوایل مسئولیت گفت به خدا پناه میبرم از بستن دهان کسانی که انتقاد می کند اما تا به امروز شاهد بیش از ۵۰ مورد نسبت ناروا به مخالفین از جانب ایشان بوده ایم.

رئیسی اظهار داشت: آیا انسان باید به منتقد خود توهین کند؟ این واقعا ثواب نیست برای کسی که میگیود به خدا پناه می برم از بستن دهان منتقدین.

وی با بیان اینکه حق شهروندی این است که پاسخگو باشیم گفت: بگذاریم که نشاط بین آحاد جامعه باشد چرا دهان دیگران را ببندیم؛ حقوق شهروندی رونمایی از سند نیست! حق معیشت و کار نیز برای کسانی که امروز با مدرک دانشگاهی بیکار هستند نیز بخشی از حقوق شهروندی است.

رئیس اظهار داشت: حقوق افراد نیز باید رعایت شود نه اینکه وزیر دولت با خبرنگاری که از او سوال می کرد برخورد تند کند.

وی در پایان سخنان خود در خصوص سخنان میرسلیم گفت: باید به ۸۰ میلیون ایرانی دارای کارت ملی فرصت دهیم تا نظرات خود را در مورد دولت بگویند.

جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم

جهانگیری در ادامه و در نقد دیدگاه‌های سید مصطفی آقامیرسلیم درباره نحوه تعامل با احزاب و جریان‌های سیاسی اظهار داشت: انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند به مسئولان است و هر کسی درب انتقاد را ببندد، یعنی خودش را از یک نعمت بزرگ برای اصلاح امور محروم کرده است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در این زمینه کارهای بزرگی انجام داده، افزود: ما خانه احزاب را که بسته شده بود، احیاء کردیم، هشت هزار سازمان مردم‌نهاد را مجوز دادیم که راه افتاد و از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما از فضای مجازی دفاع کردیم و جلوی کسانی که می‌خواستند از ابزار فیلتر استفاده کنند، ایستادیم؛ آئین‌نامه اجرایی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در این دولت تصویب و ابلاغ شد.

جهانگیری مدعی شد: مشکل این است که بخشی از جامعه با دولتی که با رأی مردم سرکار آمده، مخالفند و این مخالفت در فضای مجازی و مطبوعات به شکل تخریب نشان داده می‌شود و احدی هم معترض آنها نمی‌شود.

روحانی در نقد سخنان میرسلیم

روحانی در نقد سخنان میرسلیم گفت: باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم، وقتی در کشور ما برخی از افکار اساساً به رسمیت شناخته نمی‌شود و نمی‌گذاریم احزاب و گروه‌ها مساوی و با امکانات عادلانه فعالیت کنند، اشتباه است.

وی ادامه داد: در همین انتخابات ببینید چه کسانی در فضای مجازی آزادند و به آنها کاری ندارند و چه کسانی که هر روز به دلایل و بهانه‌های مختلف احضار می‌شوند؛ با این روش نمی‌توان در کشور عدالت‌گستری کرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در جامعه به شرایط مناسب سیاسی برسیم، باید همه احزاب و گروه‌ها از حقوق مساوی برخوردار باشند. آیا در کشور ما همه اقوام و اقلیت‌ها دارای حقوق مساوی هستند؟

روحانی اظهار داشت: زمانی که یک فرماندار خانم از اهل سنت در جایی منصوب می‌کنیم، از دو طرف مورد حمله قرار می‌گیریم؛ از یک طرف چرا یک خانم را منصوب کردیم و از طرف دیگر چرا یک نفر از اهل سنت مدیریت را به دست آورده است؟

وی گفت: حقوق شهروندی در دولت دوازدهم تبدیل به زنگ عمل می‌شود و از بخش‌های مختلفی حساب‌کِشی خواهیم کرد که چگونه نسبت به شهروندان کشور رفتار می‌کنند؛ ما یک ایران داریم و همه ایرانیان باید از حقوق مساوی شهروندی برخوردار باشند.

هاشمی طبا در نقد میرسلیم

سید مصطفی هاشمی طبا در نقد صحبت های میرسلیم نامزد دیگر انتخابات، اظهار داشت: بنده بدون کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم، پس از چهار سال آقای روحانی را اینجا زیارت کردم و با هیچ یک از وزراء هم در این چهار سال دیداری نداشته ام. اما گواهی می دهم که بیشترین تهدیدات و انتقادات در برخی از روزنامه ها و سایت ها علیه این دولت اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه بزرگ شدن هزینه های جاری دولت مشکلات مختلفی را برای پژوهشگاه ها ایجاد می کند، تصریح کرد: ما همه چیز را برای همه می خواهیم، چنین چیزی شدنی نیست.

هاشمی طبا گفت: برخی وعده هایی که امروز می دهیم از توان دولت خارج است، اگر امروز هزینه ها را مشخص کنیم این موارد قابل اجراء می شود.

قالیباف در نقد سخنان میرسلیم

قالیباف درخصوص سخنان میرسلیم گفت: نقد نعمتی است که خدا عطا کرده جوامعی می توانند پیروز باشند و پیشرفت کنند که با خرد جمعی و توسعه عمل کنند

وی افزود: ما به گونه ای صحبت نکنیم که فکر کنیم انقلاب مانع حقوق شهروندی است، احزاب و گروه ها حتما از حقوق شهروندی برخورداند نمی دانم منظور آقای روحانی چه بود وقتی من در نیروی انتظامی مسئولیت داشتم چندین فرمانده در کردستان از اهالی کرد و اهل سنت فرمانده بودند و تا سطح نیرو بالا آمدند؛ در شهرداری تعداد زیادی از اقوام و ادیان و اقوام مختلف حضور دارند و امروز بیش از ۱۳ درصد مدیران شهرداری زنان هستند.

قالیباف گفت: ما وظیفه داریم اختیارات را هم به اینها بدهیم، امروز دانشگاه های ما در دولت شما هم سیاسی نشدند، امروز دانشگاه ها سیاسی نیستند.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: باید تمرکز زدایی کرد و اختیارات را به هر قومیت و سلیقه ای واگذار کرد تا خودشان تصمیم بگیرند.

**سوال از رئیسی درباره برجام

رئیسی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر سیاست های وی در اجرای برجام گفت: برجام توافقی است که بر اساس مذاکرات و بر اساس آنچه دولت طی فرآیندی پر اشکال به آن رسیده بعنوان یک سند ملی مطرح است و از جانب ما و طرف مقابل هر دو مکلف به رعایت آن هستند.

وی ادامه داد: آنچه در اصل مذاکرات و این سند مورد اشکال است این است که در حین مذاکرات مطالبی مطرح شد مانند این که خزانه خالی است و این یک پیام بد از طرف جمهوری اسلامی برای طرف مقابل است.

رئیسی با بیان اینکه در حین مذاکرات گفته شد اگر برجام نباشد طرف مقابل به تاسیسات ما حمله می کند اظهار داشت: اینها نکات بدی از طرف مسئولین دولت به طرف مقابل بود و در زمان اجرا نیز ما در اجرای برجام پیش قدم شدیم و به صورت تام کلیه اقدامات را بدون تضمین از جانب طرف مقابل اجرا کردیم.

وی افزود: با ضعف هایی که دولت در حین اجرای این قرارداد از خود نشان داد توانایی نقد کردن تعهدات طرف مقابل را نداریم چراکه آنها این پیام را گرفتند که تحریم ها اثرگذاری خود را داشته اند.

رئیسی با اشاره به دوران پسا برجام و تاثیرات آن در داخل گفت: آقای روحانی قول داد زمانی که توافق اجرا شود تحریم ها لغو می شود اما در سفره مردم هیچ اتفاقی نیفتاد و امروز این سوال مطرح است که آیا این توافق تاثیری در زندگی و کسب و کار مردم داشته است؟

سید ابراهیم رئیسی در جمع بندی سخنان خود با اشاره به سخنان روحانی در خصوص تجربه او در عرصه سیاست خارجی گ.فت: اطلاعاتم در خصوص برجام شاید شاید به میزان دیپلمات ها نباشد اما به سبب جلساتی که در آنها شرکت کرده ام و گزارشاتی که دریافت شده، کاملا در جریان این مذاکرات هستم

وی افزود: البته برای دیپلمات ها و افرادی که در این عرصه زحمت کشیدند ارزش قائلیم و زحمات آنها را ارج می نهیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بنا بود هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد، اما امروز آیا چرخ اقتصاد می چرخد؟ چرا زمانی که از آقای سیف می پرسند که برجام چه تاثیری در عرصه بانکی داشته است ایشان گفتند تقریبا هیچ.

وی ادامه داد: آقای ظریف در سخنان خود گفتند آمریکایی ها نه به متن برجام متعهد بود نه به روح آن و این در نتیجه ضعف نشان دادن دولت است.

رئیسی با اشاره به اینکه تحریم های بانکی کماکان باقی هستند گفت: تحریم های بانکی که اساس اقتصاد کشور است کماکان باقی است و طرف مقابل نیز گستاخانه می گوید که آنها را لغو و یا تعلیق نخواهد کرد.

وی افزود: ما معتقدیم در مقابل دشمن نباید ضعف نشان داد چراکه اگر آنها ببینند با یک دولت مقتدر مواجه هستند هرگز زیاده خواهی نخواهند کرد.

رئیسی با بیان اینکه سیاست دولت در زمان فاجعه منا ضعف خود را نشان داد تصریح کرد: در قضیه منا ۵۰۰ نفر عزیزانشان را از دست دادند، چند روز گذشت و جنازه ها را تحویل نمی دادند و اگر نبود صحبت های مقتدرانه رهبر انقلاب در دانشگاه افسری هرگز جنازه ها را تحویل نمی دادند.

وی در پایان گفت: همه دولت ها باید به تعهدات برجام پایبند باشند؛ اما باید بدانیم که نسبت به گره گشایی مشکلات مردم چه می خواهیم انجام دهیم.

هاشمی طبا در نقد سخنان رئیسی

هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبت های رئیسی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری پیرامون مسئله برجام گفت: خوب است زمانی که می خواهیم مسئله ای را مورد بررسی قرار دهیم به سابقه تاریخی آن توجه کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ساختمان پلاسکو یکساعته فروریخت و ۲۰ روز زمان برد تا پاکسازی شود در حالی که ما سال ها تحریم شده بودیم و نیاز به گذر زمان داریم برای حل مشکلات، برخی مثل کبک سر را زیر برف کرده بودند و می گفتند تحریم بر ما اثری ندارد.

هاشمی طبا با بیان اینکه چنین میراثی به این دولت رسیده بود و این در حالی است که برجام ممکن است مشکلاتی داشته باشد اظهار کرد: ما باید در این وضعیت پایداری داشته باشیم، بهتر بود در  دوره تحریم ها ایستادگی می داشتیم مثل دوره ای که جنگ بود و دولت وقت ایستاد و کشور را اداره کرد ما هم می بایست در دوران تحریم چنین می کردیم نه اینکه با ولخرجی خزانه مملکت را خالی می کردیم.

روحانی در نقد سخنان رئیسی

روحانی در نقد سخنان رئیسی اظهار داشت: مردم ما باید توجه کنند که افرادی که امروز کاندیدا هستند، باید به طور صریح به مردم اعلام کنند که با برجام می‌خواهند چه کنند و با دنیا چگونه می‌خواهند تعامل کنند و برای اجرای برجام اگر آن را توافق مورد قبول می‌دانند، چه خواهند کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر برجام توافقی مورد قبول است، چرا در خیابان‌های تهران این همه بیلبورد زدید و به کسانی که در حال مذاکره بودند، این همه فحاشی کردید؟ اگر برجام و مذاکرات، میدان جنگ بود که بود، شما پشت پرده چه کردید، چه حرف‌های نامربوطی بعضی‌ها زدند؛ همانند مخالفین ملت ایران که صهیونیست‌ها، وهابی‌ها و تندروهای آمریکا بودند. عده‌ای در داخل همپای آنها شروع به مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: برجام با زحمات فراوان به دست آمد، برجام به این معناست که تمام تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است، اگر می‌گویید تحریمی باقی مانده است، اعلام کنید چه تحریم‌هایی مد نظر شماست؛ تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده، ما تحریم‌های متنوعی داریم.

روحانی اظهار داشت: اگر امروز برجام نبود، نفت ما به جای اینکه دو میلیون بشکه امروز صادر شود، ۲۰۰ بشکه صادر می‌شد. آن‌ وقت شما چطور می‌توانستید این وعده‌ها را به مردم بدهید که البته وعده‌های شما هیچ‌کدام حساب و کتاب ندارد.

وی تصریح کرد: شماها از روز اول با برجام مخالف بودید، وقتی ترامپ آمد خوشحالی کردید که وی برجام را پاره می‌کند. امروز مردم ما باید بدانند که دومرتبه تقابل و تحریم بازمی‌گردد یا نه و چقدر شما در سیاست خارجی اطلاعات دارید؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیسی شما در مسئله هسته‌ای چقدر اطلاعات دارید که قضاوت می‌کنید؟ آقای میرسلیم می‌گوید که در فناوری هر روز وضعیت ما بهتر از امروز بود؛ این در حالی است که هیچ‌کدام از دانشمندان ما بیکار نشده‌اند، اراک در بهترین شکل در حال بازسازی است، اراکی که در فناوری پایین بود، الان فناوری بالایی را تجربه می‌کند.

قالیباف در نقد سخنان رئیسی

قالیباف گفت: قرارداد برجام موجود، سند مورد احترام همه دولت‌ها خواهد بود و طرف مقابل متعهد نیز باید به عهد خود عمل کند.

وی با طرح این سؤال که امروز در برجام چه کرده‌اید؟ تصریح کرد: آثار اجرای برجام برای مردم چه بود، وقتی از مردم سؤال می‌کنیم روزی که برجام در دستور کار بود، آیا به این معنا نبود که گشایش در اقتصاد ایجاد شود، پاسخ می‌دهند اعتقادشان این نیست که گشایشی صورت گرفته باشد. اگر بخشی از این مشکلات هم حل شود، باز مشکلات عمده مردم حل نخواهد شد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این دولت با روش کاری و نگاهی که دارد، از قاچاق کالا و ارز جلوگیری نمی‌کند و بانک‌ها سر و پا در زد و بند هستند، اگر امکانی هم بیاید همین چهار درصد را استفاده می‌کنند؛ ما باید حقمان را هم از برجامی‌ها و هم از چهار درصدی‌ها بگیریم.

قالیباف تصریح کرد: برجام مرکز واردات اروپایی‌ها به ایران شده که منفعت آن را چهار درصدی‌ها بردند و زحمت آن را مردم می‌برند.

جهانگیری در نقد سخنان رئیسی

جهانگیری در ادامه و در نقد دیدگاه‌های حجت‌الاسلام رئیسی درباره نحوه اجرای برجام در دولت آینده، اظهار داشت: مردم ایران به طور کامل در جریان هستند که وقتی دولت یازدهم سرکار آمد، کشور چه وضعی داشت؟ وضع سیلوها چگونه بود و مردم برای تأمین دارو چه می‌کردند؟

وی تصریح کرد: ممکن است نواقصی هم داشته باشیم که قبول داریم، اما یکی از مهمترین موفقیت‌های کشور، برجام بوده که همه اهداف برجام محقق شد.

معاون اول حسن روحانی مدعی شد: اگر برجام نبود، صادرات نفت متوقف می‌شد و وضع همه مردم نابسامان می‌شد؛ توفیق برجام در این بود که الان کشور ما آماده توسعه است، ۳۰ درصد به ظرفیت‌های پتروشیمی افزوده شده و بنادر ما از تحریم خارج شده است.

جهانگیری افزود: دهها میلیارد دلار از منابع فروش نفت آزاد شده است؛ البته به بدعهدی‌های آمریکا باور داریم و با اقتدار مقابل بدعهدی آنها می‌ایستیم.

میرسلیم در نقد سخنان رئیسی

میرسلیم درباره سخنان رئیسی گفت: آقای رئیسی شما این مساله را مطرح نکردید که برجام ندای مظولمیت ما را به گوش جهانیان رساند و مردم فهمیدند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و به دنبال دانش هسته‌ای هستیم و آن را رها نخواهیم کرد.

وی افزود: برجام در کنار مسائل مثبتی که داشت اما چطور می‌شود قبل از برجام تحریم‌ها برقرار است و بعد از برجام محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، این چه حسنی داشت برای کشور؟ این حقوقی که داریم به لحاظ هسته‌ای حقوق ملت ایران است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: از شما می پرسم که چگونه می توان حقوق ملت ایران را در چارچوب برجام احقاق کرد، با توجه به اینکه طرف های مقابل هیچکدام به تعهدات خود عمل نکرده اند.بسیاری از تاسیسات را تعطیل کرده ایم و دانشمندان را بیکار کرده ایم اما تحریم ها سر جای خود باقی مانده است.

**سوال از هاشمی طبا درباره سیاست خارجی

هاشمی طبا در ادامه در پاسخ به این سوال که اولویت احتمالی دولت شما در سیاست خارجی و حمایت از جبهه مقاومت و مقابله با تروریسم چه خواهد بود، اظهار کرد: طبیعی است که نگهداری شأن جمهوری اسلامی در همه دنیا از یکسو و ارتباطات حسنه و تعامل فی مابین دولت جمهوری اسلامی با دولت های دیگری که به رسمیت شناخته شده اند از سوی دیگر، در همه زمینه ها مورد نظر است.

هاشمی طبا گفت: البته آنچه که گفتم بستگی به عملکرد و نگاه دولت های مقابل ما هم دارد؛ بنابراین تدبیر در زمان های مختلف و با دولت های مختلف باید متفاوت باشد.

وزیر اسبق صنایع کشورمان با بیان اینکه می توان با برخی از همسایگان در عین حفظ عزت  تعامل داشته باشیم افزود: ما همواره در مقابل عناصری که از صهیونیسم و استکبار جهانی دستور می گیرند باید استقلال خود را داشته باشیم و در عین رعایت اخلاق، استقامت هم داشته باشیم.

هاشمی طبا ادامه داد: ما همچنانی که در گذشته به کشورهای درگیر و مظلوم منطقه کمک های مستشاری می کردیم امروز هم باید روابط خود را با آنها در راستای ارتقای توان آن کشورها بیشتر کنیم. بنابراین باید تعامل خوب و سازنده ای با جهان داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید با یک استراتژی صحیح که مورد تایید نظام است تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم و عناصر فرهنگی در کشورهای دیگر را تقویت کنیم.

جهانگیری در نقد هاشمی طبا

جهانگیری در ادامه و در نقد دیدگاه‌های سید مصطفی هاشمی‌طبا درباره اولویت‌های سیاست خارجی در دولت آینده اظهار داشت: در سیاست خارجی نیازمندیم که از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

وی افزود: در این رابطه هم وزارت خارجه که مسئولیت اصلی تنظیم روابط خارجی را بر اساس امنیت ملی بر عهده دارد و هم دیپلماسی عمومی کشور باید به کار گرفته شود؛ یعنی اقشار مختلف جامعه بتوانند چهره دقیقی از ایران ترسیم کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید از هنرمندان و ورزشکارانی که در عرصه جهانی پرچم ایران را افراشته می‌کنند، حمایت کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: باید قدرت نرم جمهوری اسلامی را در کنار قدرت سخت تقویت کنیم که مهمترین رکن قدرت نرم نیز وحدت ملی و اقتدار سیاسی است.

قالیباف در نقد سخنان هاشمی طبا

قالیباف نیز گفت: سیاست خارجی یکی از ارکان جدی اداره هر حکومتی است، دولت‌ها همانطور که به مسائل داخلی خود توجه دارند، باید به مسائل بین‌الملل نیز توجه کنند، مذاکره و گفتگو با دولت‌ها و ملت‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: در حوزه دیپلماسی باید به دیپلماسی قدرت، دیپلماسی مذاکره، دیپلماسی اقتصادی و عمومی توجه کنیم که دولت مردم در سیاست خارجی خود در شرایط فعلی اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است.

این کاندیدای انتخابات با بیان اینکه اگر دولت یازدهم به حق می‌گوید من در دیپلماسی مذاکره موفق بودم، باید گفت ما در دیپلماسی قدرت موفق بودیم که امروز آنها در دیپلماسی مذاکره پای کار آمدند.

قالیباف ادامه داد: یکی از اشکالات ما در این دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین‌المللی نداریم. ایجاد وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل با اولویت تجارت بین‌المللی در دستور کار ماست، ما ۴۰۰ میلیون بازار کار در بین کشورهای همسایه داریم که باید از آن استفاده کنیم.

وی گفت: از ابتدای انقلاب رویکرد کشور ما واردات بوده، باید به صادرات برگردیم و وزارت خارجه در خدمت تجار، صنعتگران قرار گرفته و نماینده ما برای فروش کالاهایمان در کشورهای دیگر باشد.

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی طبا

میرسلیم در خصوص سخنان هاشمی طبا گفت: مهندس هاشمی نفرمودید چطور می خواهید از حق این شهدایی که دادیم و دنیا مدیون آن است، چون ما امنیت را در جهان بهبود بخشیدیم، دفاع کنید. چطور می خواهید ضعفی که دولت یازدهم در مذاکره با کشور افغانستان از خود نشان داد را جبران کنید و حقمان از رود هیرمند را بگیرید، منطقه سیستان ما بیابان شده و موجب کوچ و بیکاری  شده، چطور می‌خواهید دفاع کنید، چطور می خواهید با ترکیه مذاکره  کنید و در خصوص مسئله ریزگردها برخورد کنید؟

وی ادامه داد: این چه سیاست خارجی است چه می خواهید بکنید چطور می خواهید از حیثیت ایرانی ها دفاع کنیم. ایرانی ها را ماموران ترکیه کتک می زدید، چطور می خواهید با تفلیسی ها که زن ایران را لخت می کنند برخورد کنید؟ چقدر این ضعف ها را تحمل کرد. سیاست خارجی فقط این نیست که بگوییم ما در مذاکرات شرکت کرده ایم. ۴ سال مذاکره کردیم اما حقمان احقاق نشده است. چه کار باید کرد؟

روحانی در نقد سخنان هاشمی طبا

روحانی گفت: قدرت کشور از مؤلفه‌های مختلف تشکیل می‌شود، امروز ما در شرایطی هستیم که ایران به عنوان قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است. مهمترین معضل منطقه یعنی مسئله سوریه در دنیا مطرح است و ایران، روسیه و ترکیه بار مذاکرات را بر دوش دارند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چه زمانی ایران در یک مذاکره مهم و بین‌المللی نقش چنین تأثیرگذاری را بر عهده داشته است؟ در طول مدت سه سال و نیم اخیر که با ۱۲۰ نفر از سران کشورهای جهان ملاقات داشتم، در تمام این ملاقات‌ها کاملاً روشن بود که جایگاه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است؛ این ادعا که جوانان ما در دولت‌های قبل وضعشان بهتر بود، ادعای غلطی است.

وی افزود: اگر وضع جوانان ما بهتر بود، پس چرا در طول ۱۰ سال اشتغال تقریبا صفر بود؟ چرا جوانان ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ اقدامی انجام نداده بودند؟ سه هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ما فعال شدند؛ این قدرت تکنولوژیکی ماست. امروز ۱۰۰ هزار شغل در عرض دو سال گذشته در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده و صادرات ما در بخش‌های مختلف افزایش یافته است.

** سوال از جهانگیری درباره راههای توسعه

اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از مناظره و در پاسخ به پاسخ مجری درباره راه‌های توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی در دولت آینده، به بیان مطالب دیگری غیر از موضوع سؤال پرداخت و اظهار داشت: یکی از مهمترین مهارت‌های رئیس‌جمهور این است که باید چَم و خم سیاست‌ورزی را بداند و لازمه آن هم صداقت با مردم و داشتن تجربه کامل در حل مسائل بین‌المللی است.

وی افزود: دغدغه من همیشه توسعه ایران بوده و با این نگاه می‌گویم که با قدرت فرهنگی ایران باید قدرت اول منطقه می‌بودیم؛ ماشین اقتصاد کشور را از تَه دره بیرون آوردیم و فرهنگ غنی ما می‌تواند امثال اسکندر و مغول را شکست دهد.

نامزد انتخابات گفت: متأسفانه از این قدرت فرهنگی آن‌طور که باید استفاده نکردیم و اگر این کار را نکنیم، در داخل به جان هم می‌افتیم.

جهانگیری تصریح کرد: برخوردهای ضربتی و امنیتی، ایرانیان را پژمرده می‌کند؛ باید جلوی ماجراجویی و خامی دوباره در این کشور را بگیریم، چرا که جایگاه ریاست جمهوری، جایگاه کارآموزی نیست.

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری

قالیباف در نقد اظهارات جهانگیری گفت: دیپلماسی قدرت بسیار مهم است، اگر دیپلماسی قدرت به رشد علمی در حوزه دفاعی، شهدای حرم و شهدای دفاع مقدس نبودند امروز امکان برقراری دیپلماسی مذاکره نبود.

وی افزود: آقای جهانگیری، باید با مردم با صداقت سخن بگویید شما به گونه ای حرف می زنید که انگار یک طایفه هستند که فقط آنها درس خواندن، سیاست بلدندف تخصص دارند و می توانند کار را اداره کنند و بقیه یا تندند یا تندخویند یا بلد نیستند که اگر بیایند شما را به ته دره می برند.

قالیباف با بیان اینکه خود شما هم می دانید من منتقد جدی دولت نهم و دهم هستم ادامه داد: با همه نقدی که به دولت نهم و دهم داشتم باید بگویم دولت نهم و دهم به مستضعفین رسیدگی کرد، به جوانان اعتماد کرد، جوانان متدین و انقلابی را آورد که توانستند کار مهمی در رشد کشور انجام دهند. امروز در دولت شما نه شرایط جسمی و نه فرصت دارند. دنبال تجارت خودشان هستند درحالی که میلیون ها جوان بیکار هستند فرصت را به جوانان دهیم که آنها کار را بهتر اداره می کنند.

رئیسی در نقد سخنان جهانگیری

رئیسی در نقد سخنان اسحاق جهانگیری با اشاره به مولفه های امنیت ملی در نظام های مختلف گفت: در کشور ما مهمترین مولفه امنیت ملی مردم همیشه در صحنه هستند که به پای انقلاب، کشور و منافع انقلاب ایستاده و همواره با دلدادگی به خدا در صحنه بوده اند.

وی ادامه داد: اگر ما از نیروهای مسلح، بسیج و سایر نیروهای نظامی خصوصا مدافعین حرم نام می بریم آنها فراهم کنندگان امنیت سخت کشور هستند.

رئیسی امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دیگر شاخصه های امنیت در جامعه برشمرد و اظهار داشت: اگر به مشکلات اجتماعی توجه نشود در کشور شاهد دانشجویان مدرک به دستی که آماد کار هستند و زمینه کار برای آنها فراهم نیست خواهیم بود که این موارد می تواند زمینه بحران های امنیتی را فراهم کند.

وی در پایان گفت: اینها همگی شاخصه های امنیت هستند و دیدگاه به امنیت باید به صورت بسته امنیتی در جامعه باشد و نباید تنها به یک وجه از امنیت نگاه کرد.

هاشمی طبا در نقد سخنان جهانگیری

سید مصطفی هاشمی طبا در نقد صحبت های اسحاق جهانگیری نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: خوشحالیم که امروز با تدبیر رهبری و به برکت خون شهدای دفاع مقدس و شهدای دفاع  از حرم اقتدار و امنیت ملی ما از لحاظ مرزی حفظ شده و امروز اگر ما خود را وارث خودن شهدا می دانیم باید همه ملت در این مسیر حرکت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز تهدید جدی سرزمینی داریم و پیش بینی می شود تا ۱۰ سال آینده ۱۰ میلیون مهاجر به شهرها داشته باشیم افزود: مسئله آب، خاک و نزاع بین اقوام مختلف اینها همه تهدید شدید امنیت داخلی کشور است که همانگونه که بارها گفتم باید با تهدید سرزمینی خود با اولویت بالا مقابله کنیم.

روحانی در نقد سخنان جهانگیری

روحانی گفت: قدرت کشور از مؤلفه‌های مختلف تشکیل می‌شود، امروز ما در شرایطی هستیم که ایران به عنوان قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است. مهمترین معضل منطقه یعنی مسئله سوریه در دنیا مطرح است و ایران، روسیه و ترکیه بار مذاکرات را بر دوش دارند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چه زمانی ایران در یک مذاکره مهم و بین‌المللی نقش چنین تأثیرگذاری را بر عهده داشته است؟ در طول مدت سه سال و نیم اخیر که با ۱۲۰ نفر از سران کشورهای جهان ملاقات داشتم، در تمام این ملاقات‌ها کاملاً روشن بود که جایگاه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است؛ این ادعا که جوانان ما در دولت‌های قبل وضعشان بهتر بود، ادعای غلطی است.

وی افزود: اگر وضع جوانان ما بهتر بود، پس چرا در طول ۱۰ سال اشتغال تقریبا صفر بود؟ چرا جوانان ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ اقدامی انجام نداده بودند؟ سه هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ما فعال شدند؛ این قدرت تکنولوژیکی ماست. امروز ۱۰۰ هزار شغل در عرض دو سال گذشته در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده و صادرات ما در بخش‌های مختلف افزایش یافته است.

**سوال از روحانی درباره سبک زندگی ایرانی

روحانی در پاسخ به این سؤال که وجه تمایز سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی از سبک زندگی غربی چیست و جنابعالی چه برنامه‌ای برای ترویج زندگی ایرانی ـ اسلامی، تحکیم خانواده و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه دارید؟ گفت: مسئله فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما، مسئله بنیادین است و در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی شده است. ما امروز شاهدیم مردم احساس آزادی بیشتری می‌کنند.

وی ادامه داد: این جلسه، جلسه فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی است، ما باید بدانیم که چگونه می‌خواهیم با مردم رفتار کنیم؛ آیا می‌خواهیم مردم را در همه زمینه‌ها توانمندتر کنیم یا می‌خواهیم در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم؛ این چیزی است که امروز پیش‌روی مردم است، باید انتخاب کنند دولتی که اتکایش به مردم است و همه چیز را با کمک مردم می‌خواهد حل کند و دولتی که از طریق مداخله و انحصار می‌خواهد در جامعه مسائل را حل و فصل کند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آمار و ارقامی که این روزها داده می شود، برای مردم بسیار جالب است و یادآور آن روزهایی است که افرادی به مردم وعده وعید می‌دادند و دیدیم پایان آن دولت‌ها، مردم به چه روزگاری افتادند، وضع تورم و بهداشت مردم چگونه شد. مردم وقتی به بیمارستان می‌رفتند، حتی ملحفه و دمپایی را باید از بیرون خریداری می‌کردند. عزت مردم زیر سؤال رفت، به فروشگاه می‌رفتند و اطمینان نداشتند قیمت جنس بعدازظهر به کجا می‌رسد، سبک زندگی مردم این بود که هر چه می‌توانند برای فردا ذخیره کنند زیرا نمی‌دانستند شرایط فردا نسبت به امروز چگونه است.

روحانی گفت: امروز آرامشی در جامعه به وجود آمده است و در سایه این آرامش می‌بینیم زندگی مردم را می‌توانیم در مسیر درست قرار دهیم؛ سبک زندگی از ایمان و اخلاق درست می‌شود. اگر به انقلاب و نظام‌مان معتقد باشیم، مردم‌فریبی نمی‌کنیم، با مردم به صداقت رفتار می‌کنیم؛ انشقاق در جامعه ایجاد نکرده و درصد اعلام نمی‌کنیم.

وی اظهار داشت: امام (ره) فرمود «همه با هم» تقسیم‌بندی‌های بیخود نکنیم و کپی‌برداری‌های ناشیانه نکنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکجایی در یک کشوری جنبش ۹۹ درصدی ایجاد شده بود، حالا امروز چون سال ۹۶ است، جنبش ۹۶ درصدی ایجاد کنیم! این کارها امنیت جامعه را از بین می‌برد. ما هر جا موفق شدیم، جایی بوده است که متحد بودیم؛ آنجایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم.

روحانی ادامه داد: جایی که خواستیم برجام را به هم بزنند، دیدیم چه کار کردند؛ آمدند شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند! برای اینکه ما نتوانیم از برجام صددرصد استفاده کنیم. ملت ما از همه این مسائل عبور کرد به خاطر اینکه اخلاق و اسلام را جامعه ما از اول انتخاب کردند.

قالیباف در نقد سخنان روحانی

قالیباف در نقد اظهارات روحانی گفت: فرهنگ، دستوری و قیم‌مآبانه نیست، باید به مردم اعتماد کرد و فرهنگ را به دست آنها سپرد، اولین تکریم اهالی فرهنگ این است که کار را به خودشان واگذار کنیم. اگر از یک شخصیت در حوزه موسیقی به طور ابزاری نام می‌بریم، این کار خوبی نیست؛ باید بگوییم برای موسیقی چه کرده‌ایم. به خانه موسیقی در تهران دهها میلیارد تومان کمک کردیم. اقتصاد سینما در تهران اثرش کشوری شد که ما در تهران کمک کردیم. سالن تئاتر، چندین هزار صندلی، خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی ۱۲ سال است که مورد کمک ما قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مردم را از جنگ نترسانید، گفت: ما قَدر صلح را می‌دانیم، اگر قدرت نداشته باشیم، عزت ما را زیر سؤال می‌برند.

این کاندیدای انتخابات تصریح کرد: سابقه من روشن است، اگر گفتم پنج میلیون شغل، می‌توانم این کار را انجام دهم؛ اما اگر شما وعده‌ای دادید و نتوانستید عمل کنید، به دیگران نسبت ندهید.

رئیسی در نقد سخنان روحانی

رئیسی در نقد سخنان حسن روحانی با اشاره به ویژگی های سبک زندگی غربی گفت: مصرف منابع حداکثری، تولید سودآوری و گسست های اجتماعی از ویژگی های زندگی غربی است.

وی ادامه داد: تولید حداکثری، مصرف بهینه منابع، وحدت و ایثار اجتماعی شاخصه های سبک زندگی اسلامی است.

رئیسی با بیان اینکه اقدام در این حوزه نیازمند یک دولت انقلابی است اظهار داشت: قبل از فضای انتخابات در روزنامه های اصلاح طلب چه میزان عملکرد این دولت را نقد کرده اند که آیا وعده های دولت عمل شده یا اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: در سفرهایی که بنده به کرمانشاه و کردستان رفته ام مردم می گویند در ابتدای دولت یازدهم این وعده ها به ما داده شده اما امروز هیچ عملی صورت نگرفته است.

رئیسی در پایان گفت: برنامه دولت کار و کرامت پشتوانه علمی دانشگاه های مهم کشور و صاحب نظران را دارد.

هاشمی طبا درنقد سخنان روحانی

هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبت های حسن روحانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: سبک زندگی ما از پشت همین تربیون ها مشخص می شود که صادقانه و عالمانه است یا پرحرارت، مصنوعی و غیر واقع بینانه و به مانند بنا کردن یک امارت به روی آب است.

وی افزود: ما مسائل مختلفی را در جامعه داریم و متاسفانه بعضی وقت ها سنت را با اسلام خلط می کنیم. علما و مسئولین ما باید مردم را توجیه کنند، خیلی ها می گویند خانه بزرگ، مرکب راحت مستحب است خب برخی از صحبت ها و مواضع ما منجر به انشقاق جامعه می شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر می خواهیم به جایی برسیم باید صداقت داشته و همه راست ها را به مردم بگوییم. چرا ما باید در جامعه قرارداد کرسنتی را داشته باشیم که. ۱۴.۵میلیارد دلار به جامعه خسارت وارد کرده باشد.

میرسلیم در نقد سخنان روحانی

میرسلیم در نقد سخنان حسن روحانی گفت: جناب آقای روحانی سبک زندگی ایرانی – اسلامی بسیار مهم است اما در دوران شما ما شاهد رشد دنیاطلبی، رشد حقوق های نجومی و مفاسد سرسام آور هستیم که موجب یأس مردم شده است آیا اینها با سبک زندگی ایرانی -اسلامی برابر است.

وی افزود: کاخ ها ساخته می شود و در کنار آن شاهد این هستیم که عده ای به دنبال پیدا کردن نان شب هستند. این است سبک زندگی ایرانی – اسلامی؟ وقتی ما شاهد آن هستیم که نهاد خانواده تضعیف می شود که سوال مجری محترم بود و شما به آن پاسخ ندادید، طلاق رشد پیدا کرده و ازدواج کاهش پیدا کرده است، آیا می توان بگوییم سبک زندگی ایرانی اسلامی رشد پیدا کرده است؟ و آیا سبک زندگی اسلامی با اسراف سازگاری دارد که دولت نمونه بارز آن است؟

میرسلیم ادامه داد: آیا سبک زندگی اسلامی – ایرانی اصالت را به اشتغال و کار نمی دهد؟ اما ما شاهد آن هستیم که رکود سراسر کشور را فراگرفته است. آیا نباید با این سبک زندگی اسلامی شاهد رشد صداقت و راستگویی باشیم ولی برعکس آن شاهد دروغگویی و عدم پاسخگویی در دولت هستیم. آیا نباید در سبک زندگی اسلامی شاهد خودباوری و افتخار به ایرانی بودن باشیم اما شاهد بحران هویت در جوانان هستیم.

جهانگیری در نقد سخنان روحانی

اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از اظهارات خود در برنامه مناظره اظهار داشت: اقتدار کشور مولفه های مختلفی دارد از جمله تقویت بنیه دفاعی و مسائل فرهنگی؛ قدرت ایران در فرهنگ آن است و چرخ فرهنگ هم با رفتارهای چکشی نمی چرخد.

وی خطاب به مردم گفت: یادتان می آید شبها مردم در صف بانک ها می خوابیدند تا صبح چند سکه بخرند؟ اما شما به صحنه آمدید و تهدید را برطرف کردید.

جهانگیری با بیان اینکه احساس خطر می کنم، تصریح کرد: دو قطبی کردن جعلی جامعه چه بلایی بر سر این جامعه می آورد؛ وعده های توخالی باعث ناامیدی مردم از کارآمدی نظام و کشور می شود.

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: می توانیم با به صحنه آوردن همه نیروهای سیاسی کشور، سایه شوم جنگ را از منطقه دور کنیم و می توانیم با تفاهم ملی همه مشکلات بغرنج را یک به یک حل کنیم.

** سوال از جهانگیری درباره ظرفیت‌های سینمایی و هنری کشور

اسحاق جهانگیری در بخش دوم برنامه منظره امروز و در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت احتمالی وی برای استفاده از ظرفیت‌های سینمایی و هنری کشور، اظهار داشت: فرهنگ ایرانی ـ اسلامی سهم مهمی در اقتدار ملی کشور دارد؛ ما با قدرت فرهنگی می‌توانیم خیلی از مسائل را حل و فصل کنیم.

وی افزود: هنرمندان کشور در تولیدات فرهنگی در جهت انقلاب گام‌های بلندی برداشته‌اند و باید آزادی عمل بیشتری به آنها بدهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: از هیچ‌کسی پذیرفته نیست که وقتی هنرمندی همه مراحل قانونی را برای یک کنسرت طی کرده باشد، یک مقام مانع او شود؛ در کشور باید قانون حاکم باشد و دولت خودش را مقید می‌داند که همه ظرفیتش را به کار گیرد تا صاحبان اندیشه و هنر کار کنند.

جهانگیری همچنین به آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در رابطه با آموزش و پرورش، طرح تحول نظام آموزشی مورد توجه جدی دولت آینده خواهد بود.

وی گفت: دانشگاه‌ها نیز باید از آزادی عمل و امنیت کامل برخوردار باشند و دولت نیز در همین جهت حرکت خواهد کرد.

**سوال از قالیباف درباره نظام آموزشی

قالیباف در بخش دوم مناظره در پاسخ به اینکه برنامه عملی شما برای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی چیست تا جوانان بتوانند در  ارتباط بین دانشگاه و صنعت از این امکان بهره مند شوند؟ گفت: برای اجرای هر برنامه ای از جمله همین برنامه که چالش بین حوزه دانشگاهی و حوزه صنعت و کارگاه هاست قبل از هر چیز باید دید باور، رویکرد و تفکر ما چیست؟

وی افزود: صحبت های امروز نشان می دهد که دو تفکر وجود دارد که یکی معتقد است که ما نداریم، به نیروی انسانی اعتقاد ندارد و بیشتر به سرمایه خارجی اعتقاد دارد یا می گوید که نمی شود که این به رویکردهای مدیریتی برمی گردد و یا می گوید نمی توانیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: تفکری که باور دارد از منابع استفاده نکنیم، نمی شود و نداریم نشان می دهد که به شعار بسنده کرده است. این چهار سال برای شعار بس بود.

قالیباف ادامه داد: دولت مردم معتقد است به اندازه کافی منابع انسانی و مالی داریم، روش های جدید را با جوانان و تکنولوژی های موجود در اختیار داریم و می توانیم ۵ میلیون شغل ایجاد کنیم، سامانه ملی کار را ارتقاء داده و یارانه قشر محروم و کم درآمد را افزایش دهیم تا رونق اقتصادی در جامعه به وجود آید.

قالیباف در بخش جمع‌بندی مناظره دوم گفت: در دولت مردم بر این اعتقاد هستیم که اگر شفافیت هوشمندی وجود داشته باشد، فساد از بین می‌رود، هوشمندی از باب اینکه سیستم‌های هوشمند را برای اصلاح ساختارها به کار بگیریم، مردم بر اساس اصل ۸ قانون اساسی، بر مدیران نظارت کنند، بدانند رئیس دولت و وزرا کجا زندگی می‌کنند و اموالشان چیست.

وی افزود: من این را آماده کردم و پیشنهاد می‌کنم همه کاندیداها لیست دارایی خود را به مردم ارائه دهند تا مردم بدانند با چه کسانی مواجه هستند. این شفافیت وجود داشته باشد که کجا هستیم، کجا زندگی می‌کنیم و فرزندان ما کجا هستند؛ اگر این‌گونه شد، فساد از بین می‌رود.

این کاندیدای انتخابات تصریح کرد: این را می‌گویم تا دست چهار درصدی‌ها از اموال بیت‌المال کوتاه شود. اگر این کار را انجام دهیم، دغدغه ۹۶ درصدی‌ها حل خواهد شد.

قالیباف اظهار داشت: اگر مردم به اقتصاد برگردند، می‌توانیم مشکلات را حل کرده و شغل ایجاد کنیم؛ انسجام و اعتماد به وجود خواهد آمد و اختلاف طبقاتی و معضلات اجتماعی از بین می‌رود، آنجاست که شاهد افزایش طلاق، فروپاشی خانواده‌ها و اعتیاد جوانان نخواهیم بود.

**سوال از هاشمی طبا درباره مدیریت فضای مجازی

سید مصطفی هاشمی‌طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم برنامه مناظره تلویزیونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه شما در خصوص مدیریت فضای مجازی و کاهش آثار تخریبی اخلاقی و اجتماعی آن چیست؟ اظهار داشت: فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید؛ البته به نظر من امروز فضای مجازی بیشتر تهدید است، چرا که یک حرصی در دارندگان گوشی‌های هوشمند به منظور کسب اطلاعات بیشتر از فضای مجازی وجود دارد که البته بعد از مدتی فرو می‌نشیند.

وی ادامه داد: دولت باید فضای مجازی را به نحوی در کنترل داشته باشد؛ به طور مثال می‌تواند گوشی‌های کودکان را همچون برخی کشورهای دیگر که چنین کاری را انجام می‌دهند، در کنترل خود داشته باشند.

هاشمی‌طبا افزود: راه دیگر کنترل دولت در فضای مجازی این است که کانال‌هایی که مشکل‌آفرین هستند که کنترل کنند و این موضوع هم هیچ مغایرتی با آزادی ندارد. یقین دارم استفاده مکرر از فضای مجازی، خود کاربران را به مرور خسته خواهد کرد.

**سوال از میرسلیم درباره هماهنگی میان قوا

میرسلیم در بخش دوم مناظره در پاسخ به این سوال که «سیاست و رویکرد شما در ایجاد هماهنگی میان قوا چیست و در صورت بروز اختلاف چقدر خود را ملتزم به قانون می دانید؟» گفت: اهمیت قوه مجریه بسیار زیاد است و قابل مقایسه با سایر قوا در خصوص مسائل اجرایی نیست. قوه مجریه باید در درجه اول اجرا کننده قانون باشد و اگر ایرادی از طرف قوه مقننه گرفته شد باید سریعا آن ایراد برطرف شود.

وی افزود: ما در دولت های قبل شاهد آن بودیم برخی قوانین نادیده گرفته می شد و دولت به ایرادات مجلس بی توجه بود. باید تذکرات مجلس، محترم  شمرده شود و همکاری نزدیک و مستمری میان قوه مجریه و قوه قضاییه باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سرمنشا اصلی جرایم در قوه مجریه است، اگر همه وزرا در رأس آن رئیس جمهور تدبیری برای مقابله با جرایم داشته باشند باید با همکاری قوه قضاییه نسبت به پیشگیری آن اقدام کنند تا شاهد گسترش فساد نباشیم.

میرسلیم گفت: به نظر من با هماهنگی بیشتر بین قوا و تبعیت از رهبری هیچ گونه مشکلی نخواهد بود.

سید مصطفی میرسلیم در جمع بندی سخنانش در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توسعه کشور محقق نمی شود مگر با مشارکت همه مردم به دور از مسائل طایفه گری و مذهبی. با انتخاب مدیران شایسته که معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و با وجدان و اخلاق حرفه ای می توان مسائل را حل کرد.

میرسلیم با بیان اینکه باید به اهالی فرهنگ و هنر بها داد اظهار داشت: بسیار از تحلیل هایی که آنها انجام می دهند بهتر از تحلیل سیاستمداران است. مثلا کارگردان جوان ما در فیلم ابد و یک روز با زبان هنر روایتگر مشکل بیکاری، اعتیاد و ضعف رابطه عاطفی، گوشه ای از مسائل جامعه مان را نشان داد، اما دولت همچنان اصرار می کند بر جامعه ای با نشاط.

وی افزود: رضا افروز در کتاب خود اشاره می کند به فرهنگ و مدیریت نفتی اما دولت ما همچنان افتخار می کند که فروش یک میلیون بشکه در روز را به دو و نیم میلیون بشکه در روز رسانده ایم و این مخالف سیاست عدم وابستگی به خام فروشی و موجب ورود کالاهای بیک کیفیت به کشور است. اینها موجب بیکاری جوانان ما شده است، یعنی با یک تیر دو نشان منفی متوجه کشور می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه سیاست های حزبی و نهادی و نظارت عمومی باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: موضوع صداقت مسئله است که باید به آن توجه کنیم این پرده آویزهایی که در شهر می بینیم و اشاره می کند به توسعه فازهای پارس  جنوبی و آن را به برجام وصل می کند در حالی که فازهای پارس جنوبی ربطی به برجام ندارد و به دست خود ایرانی ها ۵۰ درصد در دولت قبل و ۵۰ درصد در دولت فعلی انجام شده است. اینها عدم صداقت دولت را نشان می دهد و توسعه پارس جنوبی کار برجام نبوده است.

میرسلیم افزود:‌ سخن از رشد هشت درصدی اقتصاد با توجه به اینکه شش درصد آن از فروش نفت خام است، بی صداقتی است صداقت حکم می کند که رئیس دولت بگوید که شش درصد از این رشد حاصل از فروش نفت است.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی همواره دنبال صلح بوده، به کشور ما تجاوز شده و ما از خود دفاع کردیم ولی بنا بر قانون همواره مدافع مظلومان و مستضعفان بوده و خواهیم بود و در این زمینه از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

**سوال از رئیسی درباره ارتقاء شان و منزلت فرهنگیان

سید ابراهیم در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص ارتقا شان و منزلت فرهنگیان و معلمان گفت: معلمان شغل ممتازی دارند چراکه آینده سازان کشور را تربیت می کنند و باید در کشور محترم باشند.

وی ادامه داد: احترام با بخشنامه و سخنرانی در هفته معلم ایجاد نمی شود و در شان معلم نیست که در مشاغل دیگری برای رفع مشکلاتش اشتغال داشته باشد.

رئیسی در خصوص برنامه های دولت کار و کرامت برای ارتقاء منزلت فرهنگیان اظهار داشت: زمینه رشد و ارتقاء علمی فرهنگیان باید فراهم شود و مسئله معیشت معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فرهنگیان در دولت کار و کرامت در اولویت هستند، افزود: فرهنگیان باید در اقصی نقاط کشور مورد توجه جدی به صورت عملی و نه شعاری قرار گیرند.

رئیسی در پایان اظهار داشت: نقش دادن به معلمان در آموزش و پرورش و امور فرهنگی یکی از مصادیق منزلت بخشیدن به فرهنگیان است و از نظرات آنها در برنامه های درسی، عدالت آموزشی و استاندارد سازی آموزش کشور باید استفاده شود.

سید ابراهیم رئیسی در جمع بندی پایانی سخنان خود در مناظره دوم نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شعار ما نه بازگشت به گذشته و نه تحمل وضع موجود است، بلکه معتقد به تغییر به نفع مردم هستیم و برای این تغییر برنامه هایی لازم است تا بتوانیم از مشکلات کشور گره گشایی کنیم.

وی ادامه داد: دولت مستقر دو راه دارد یکی اینکه بگوید من چنین اقداماتی در طول ۴ سال گذشته انجام داده ام و نیاز به تکمیل آنها وجود دارد.

رئیسی دومین راه پیش روی دولت را رقیب حراسی عنوان کرد و تصریح کرد: امروز در سخنان آقایان روحانی و جهانگیری رقیب حراسی موج می زد که این کار اخلاقی نیست و خلاف اخلاق رقابت است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به آمار بیکاری در کشور گفت: برنامه دولت کار و کرامت این است که بیکاری را بر اساس برنامه ششم از ۱۲ درصد به ۸ درصد با استفاده از منابع داخلی مانند نیروی آماده به کار برسانیم.

وی ادامه داد: در این دولت می توان از همه نیروهای دغدغه مند جامعه استفاده کرد.

رئیسی در پایان خطاب به جهانگیری گفت: بدهی دولت به نظام بانکی در این دو برابر شده و هزینه های نهاد ریاست جمهوری نیز در مقایسه با دوره های گذشته رشد پیدا کرده است.

**سوال از روحانی درباره فرهنگ ساده زیستی

روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص راهکارهای دولت برای ترویج فرهنگ ساده زیستی و اینکه اگر رئیس جمهور شدید تا چه اندازه سطح زندگی اعضای کابینه شما در تراز اقشار متوسط جامعه خواهد بود، گفت: باید در مقام عمل مسئله ساده زیستی با قوانین و آیین نامه ها تنظیم شود وگرنه با شعار یک فردی یک لباس ساده می پوشد و می گوید ساده زیست ام و بعد می بینیم بزرگترین فسادها از همان جا نشات می گیرد.

وی ادامه داد: در سال های گذشته از مدعیان همین مطلب فسادهای بزرگی صورت گرفت عده ای آمدند خودشان را ساده زیست معرفی کردند و هم گفتند می خواهیم از  اموال مردم حراست کنیم دیدیم که میلیاردها اموال مردم از دست رفت و ۲ میلیار دلار از پول های ما را امریکایی توانستند ضبط کنند؛ در حالی که ۱۰ ماه فرصت بود این اموال منتقل شود و دست مردم خالی نشود.

وی تاکید کرد: بسیار مهم است که ما به اموال مردم حقوق مردم، زندگی مردم توجه داشته باشیم آن دو میلیارد دلار می توانست کمک زیادی به زندگی مردم کند. چهار میلیارد دلاری که آنها با عنوان دور زدن تحریم بردن هنوز معلوم نیست کجاست فقط ما شنیدم احکامی برای این افراد صادر شده است اما اینکه این پولها کجا رفته هنوز دستگاه قضایی باید به مردم پاسخ بگوید.

روحانی گفت: ما باید شبکه ای ایجاد کنیم که در این شبکه همه چیز شفاف باشد دولت آیین نامه هایی را نوشته و در حال اجرای آن است همه چیز اگر شفاف شود آن وقت اطمینان، اعتماد و ساده زیستی حاصل می شود.

روحانی در جمع بندی نهایی اظهار داشت: گفته شد که ما به دنبال صداقت و بیان واقعیت هستیم، من از مردم شریف و عزیز ایران می پرسم که کاندیداهایی که در طول این دوهفته در تبلیغات و مناظرات حرف می زنند و مداوم از دولت انتقاد می کنند آیا دولت هیچ کار خوبی در این مدت نداشته است؟

وی در تشریح دستاوردهای دولت ادامه داد: آیا دولت تحریم را رفع نکرده، حقوق مردم را احقاق نکرده است؟ طرح تحول سلامت، آیا به داد مردم نرسید؟ آیا بیمه همگانی مسیر درستی نبود؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خودکفایی در تولید گندم، گازوئیل و بنزین که به زودی ایجاد می شود، زندگی کشاورزان بهتر از گذشته شده، در سالی که گذشت دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان پول گندم آنها را پرداخت کرد و دو برابر قیمت جهانی گندم کشاورزان را خریداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد راه های روستایی، گاز کشی و برق رسانی به روستاها، تا به حال ۹ هزار روستا گازرسانی شده است. افزایش صادرات غیرنفتی در واردات کشور که در تاریخ چند سال گذشته بی نظیر بوده است، بهره برداری از پارس جنوبی، کمپرسورها اگر برجام نبود نمی رسید. ستاره خلیج فارس هم اگر برجام نبود تا دو سال دیگر افتتاح نمی شد.

مهر