علی کفاشیان به همراه محمد مایلی‌کهن سرمربی سابق تیم ملی و مدیرفنی فعلی تیم امید شب گذشته در برنامه‌ای که از شبکه خبر پخش شد در خصوص مسائل مختلف مربوط به تیم ملی و تیم امید به مناظره پرداختند که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید و خودتان می توانید اوضاع فعلی فوتبال کشور را قضاوت کنید.

maili-kafashian8

 

 

 

شرق پرس: اختلافات در فدراسیون فوتبال کم بود، حالا یک پرده جدید هم به آن اضافه شد. در تازه ترین دعوای علنی فوتبال ، رئیس فدراسیون و مدیرفنی تیم امید درمناظره تلویزیونی شرکت کردند و علیه هم موضع گرفتند.

 

 

 علی کفاشیان به همراه محمد مایلی‌کهن سرمربی سابق تیم ملی و مدیرفنی فعلی تیم امید شب گذشته در برنامه‌ای که از شبکه خبر پخش شد در خصوص مسائل مختلف مربوط به تیم ملی و تیم امید به مناظره پرداختند که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید و خودتان می توانید اوضاع فعلی فوتبال کشور را قضاوت کنید.

 

کفاشیان: در هر خانواده‌ای اختلافات وجود دارد ما حتی خودمان در یک خانواده پنج شش نفره با برادرانم مشکل داشتم اما اگر گوشت هم را می‌خوردیم، استخوان یکدیگر را دور نمی‌انداختیم! با این حال نباید این اختلافات زیاد شود اما برخی به آن دامن زده و می‌خواهند آدم‌ها را به دام هم بیندازند. دراین میان آدم‌ها برخی‌شان سعه صدر دارند و تحمل می‌کنند و برخی هم این مشکلات را برنمی‌تابند هرچند که برخوردهای اخیر جالب نبود. از روزی که اسدی آمده سلایق خود را بیان کرده و کی‌روش از این موضوع ناراحت شد. آنها دو سه مناظره شش هفت ساعته داشتند البته در گذشته نبی دبیرکل بود که او نرم‌تر بود و این مشکلات وجود نداشت. درهر صورت من هم به کی‌روش گفتم که اسدی نظراتش را می‌گوید اما در کارهای تیم ملی مانعی ندارد چون مسوولیت با من است.

 

 

مایلی‌کهن: اسدی که تازه آمده است اما کی‌روش درمورد تاج، نمازی و حتی سیموئز که هموطنش بود حرف‌های خوبی نزده بود و با بسیاری از افراد مشکل داشت. یادم هست وقتی کی‌روش آمد دو بار به من زنگ زد و من به او گفتم هر کاری از دستم بیاید در خدمتم اما رفتار او نامناسب است و تعاملی با مربیان ندارد. یک بارهم به خبرنگار گفته بود که از هالیدی آمده‌ام و صحبتی ندارم. آیا در زمان او تیم ملی متحول شده یا لژیونرهای‌مان بیشترشده‌اند یا اینکه اوضاع برعکس شده ؟ تا به حال هیچ مربی به اندازه او سرمربی تیم ملی نبوده اما سؤال من این است که چطور پس از۴ سال و وقتی که امکانات را دیده بود دوباره اصرار داشت قراردادش را تمدید کند.

 

 در ادامه مناظره مجری برنامه از عدم مجوز کفاشیان برای مصاحبه کی‌روش خبر داد و دراین خصوص رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: درست است. در شرایطی که قبل از اردوی تیم ملی هستیم سرمربی باید تمرکزش با تیم باشد اما بعداً این حق برای او محفوظ است تا نظرات خود را بدهد. کی‌روش از زمانی که آمد ما تیم چهارم و پنجم آسیا بودیم اما الان چند سال است که در رنکینگ فیفا اول هستیم و تمام خواسته‌های او نیز برای تیم ملی بوده است.  بچه‌های تیم ملی نیز به او علاقه دارند و مردم هم از او راضی هستند. زمانی که در هیأت رئیسه به این نتیجه رسیدیم که او باشد قراردادش تمدید شد البته دراین بین مشکل امکاناتی و مالی نیز وجود داشته که او با این حداقل‌ها توانسته کارهایی انجام دهد. اگر بخواهیم به او امکانات ندهیم، غر هم بزنیم و در فدراسیون برای او تنش هم درست کنیم خوب مشخص است عصبانی می‌شود. به طورمثال اصلاً پرونده‌ای در کمیته اخلاق در خصوص آل‌شپورت و کی‌روش وجود نداشت اما بعد که مسئولان مستعفی این کمیته مسئولیتی هم نداشتند این صحبت‌ها را انجام دادند، کی‌روش فکر کرد از داخل فدراسیون چنین پرونده‌ای برای او ایجاد شده است.

 

 

 مایلی‌کهن:‌ فدراسیون یک قراردادهایی جلوی مربیان ایرانی می‌گذارد که دست قرارداد ترکمنچای را از پشت بسته است. الان که آقای کفاشیان می‌گوید افکار عمومی کی‌روش را می‌خواهد یک نظرسنجی هم در مورد مهدی رحمتی بگذارند ببینیم افکار عمومی او را می‌خواهد یا خیر؟! افکارعمومی را می‌سازند مثلاً اگر الان شب است طوری به ما می‌گویند روز است که ما هم باور می‌کنیم الان هم کی‌روش باید زیرنظر اسدی باشد و شکی دراین موضوع نیست چون سرمربی باید زیرنظر دبیرکل باشد. او حتی به وزیر هم اهانت می‌کند. هرجا که به نفعش است استفاده می‌کند و هرجا به نفعش نباشد اهانت می‌کند و می‌گوید امکانات کم است. اما آیا زمان من هم این امکانات بود. آن زمان هر۱۰ نفر در یک اتاق می‌خوابیدند اما الان تیم ملی در بهترین هتل است. تیم ملی چند بار به آفریقای جنوبی رفته، اصلاً سرپرست این تیم چه کسی است که حتی نبی هم سرپرست نبود و فقط سرمسابقات می‌رفت و جالب این است که کی‌روش هم سرپرست است و هم سرمربی و به همه اهانت می‌کند و صداوسیما هم فقط از او حمایت می‌کند. با این هزینه‌ها در جام جهانی چندم شدیم. دستیار گلرهای او اصلاً تخصصی در تمرینات دروازه‌بانی ندارد اما به راحتی به او اجازه کار می‌دهید.

 

 

 کفاشیان: اصلاً همه بی‌تخصص و همه ناوارد، اما ما را به جام جهانی برد. کی‌روش بهترین امکانات را می‌خواهد اگر حرص خورده به خاطر تیم ملی بوده تا الان اینقدر تیم را یکدست ندیده بودم. اگر کسی را کنار گذاشته ، خواسته تیم یکدست شود چون یکدستی برایش از یک یا دو ستاره بهتر بوده است. دبیرکل و مربی هر کدام وظایف خاص خودشان را دارند و از نظر من سرمربی هم سمت بالایی است. کی‌روش ۵ سال است در تیم ملی بوده و اسدی تازه ۶ ماه آمده و او باید به رویه بیاید. شروع کننده این جنجال‌ها هم رسانه‌هایی بودند که آنها را تحریک کردند که علیه هم صحبت کنند. اما مثل خانواده هستیم و این دو نفر نیز مثل بچه‌های ما و باید با هم آشتی کنند و بالاخره آنها را آشتی می‌دهیم.

 

 

 مایلی‌کهن: اما او حق ندارد به ایرانی‌ها توهین کند.

 

 

کفاشیان: درهر صورت این مسائل به خاطر یک سری بیماری‌های عصبی بوده اما او برخی مواقع از ایرانی‌‌ها هم ایرانی‌تر بوده است.

 

 

مایلی‌کهن: قبول ندارم که ایرانی است و نباید به ما توهین کند. آن هم که فرار روبه جلو می‌کند. آن هم با این دستمزدهایی که دریافت می‌کند. قرار بود نتیجه کار او بعد از جام ملت‌ها ارزیابی شده و بعد دوباره تنظیم شود اما الان صفر تا ۱۰۰ فدراسیون دست این آقا است و ببینید چطور با تمسخر با اسدی صحبت می‌کند. چرا امارات پس از۶ ماه او را بیرون کرد یا چطور آمریکا او را کنار گذاشت و یا رئال مادرید چگونه با او نتیجه می‌گرفت. چرا بعد از فرگوسن که ایشان دستیارش بود او را سرمربی منچستر نکردند.

 

 

کفاشیان: اما ما از او راضی هستیم چون به جام جهانی رفتیم و خوب بازی کردیم.

 

 

مایلی‌کهن:  در جام جهانی بین چهار تیم پنجم می‌شدیم شما راضی بودید. چون تخصص‌تان چیز دیگری بود اما ارزیابی واقعی را فیفا کرد که گفت در جام جهانی سی و یکم شدیم.

 

 

کفاشیان: ما راضی بودیم و او را آوردیم و وظیفه داریم تا حمایتش کنیم تا زمانی که سرمربی است شاید هم برخی کار او را نمی‌پسندند.

 

 

در ادامه این مناظره داود عابدی مجری برنامه تیترامشب یکباردیگراشاره کرد که کی‌روش می‌خواهد به این مناظره اضافه شود که چون کفاشیان به او اجازه نداده، نمی‌تواند به روی خط برنامه بیاید و جالب اینکه بازهم کفاشیان قبول نکرد تا کی‌روش صحبت کند. مایلی‌کهن دراین مورد گفت: این هم یک نوع پلتیک است که بگوید زیرنظر مدیرهستم. حتی خود کفاشیان در محفلی خصوصی به من گفته بود که دل خوشی از کی‌روش نداشته، شما ببینید شب عید چگونه تلویزیون از کی‌روش حمایت کرد و انواع و اقسام برنامه‌ها برای او ساختند.

 

 

کفاشیان: چون دراین ۵ سال از خیلی از ایرانی‌ها ایرانی‌تر بوده … شما ببینید چطور برای مسابقات لیگ وقت می‌‌گذارد و این درحالی است که برخی مربیان ایرانی دم مسابقات به خاطر منفعت ول می‌کنند و می‌روند اما کی‌روش سفت و سخت به تیم ملی تعصب دارد.

 

 

مایلی‌کهن: این تعصب است که یک بازی باشگاهی را هم نمی‌رود و ۲ ماه ایران را ول می‌کند و می‌رود.

 

 

کفاشیان: مربیان ایرانی اصلاً لیگ را نمی‌دیدند اما تمام فکر و ذکر کی‌روش و کادرش تماشای بازی‌های لیگ و آنالیز بازیکنان است.

 

 

مایلی‌کهن: ما در این چند سال یکسری سرمایه‌ها مثل عقیلی و رحمتی را دفن کردیم. آقای کفاشیان اگر پسر شما اشتباه کند سرش را می‌برید یا کاری می‌کنید به اشتباهش پی ببرد.

 

 

کفاشیان: سرشان را نمی‌برم اما بازی‌شان هم نمی‌دهم. با این حال اختلاف سلیقه وجود دارد و ما از این سرمایه‌ها هم زیاد داریم. باید به همه میدان دهیم و تنها کسی که محق است نظر بدهد سرمربی تیم ملی است.

 

 

مایلی‌کهن: اگر اینجا حرص می‌خورم و اگر سکته کردم دنبال منافع شخصی خودم نبودم وگرنه الان به ۱۰۰ میلیارد می‌گفتم پول خرد! ما سوپر ثروتمند هستیم اما خودمان نمی‌خواهیم. این همه منابع خدادادی داریم و جوان‌های بی‌نظیری داریم و شما می‌گویید که کی‌روش از جزیره‌اش لیگ را زیرنظر دارد. پس ما چه بودیم که در سرمای زمستان ۱۳۰ نفر را می‌دیدیم. حتماً وینگادا را به یاد دارید، وینگادا یعنی کی‌روش وبه یاد دارید که افتضاح اخلاقی را در بازی‌های آسیایی به وجود آورد.

 

 

کفاشیان: به اعصاب‌تان مسلط باشید البته مایلی‌کهن هم زحمات زیادی می‌کشد و هنوز با او قراردادی نبسته‌ایم و او اعتراضی هم ندارد اما چرا شما که جزو این خانواده هستید علیه خانواده خود مصاحبه می‌کنید.

 

 

مایلی‌کهن: من حدود خود را می‌دانم. (مایلی‌کهن به کفاشیان اشاره می‌کند و می‌گوید الان هم انگار کی‌روش مقابل من نشسته)

 

 

کفاشیان: نخیر، شما حدود خود را نمی‌دانید وگرنه اینطور مصاحبه نمی‌کردید.

 

 

مایلی‌کهن: کی‌روش نباید به ایرانی‌ها توهین کند او حتی به وزیرهم توهین می‌کند. آقای کفاشیان شما را چه کسی روی کار آورده؟

 

 

کفاشیان: مجمع فدراسیون فوتبال دفعه اول این کار را کرد.

 

 

مایلی‌کهن: حتماً من هم در زندان بودم. مگر شما نگفتید که علی‌آبادی کنار رفت و از بد حادثه رئیس شدید. در مورد انتخاب سرمربی هم باید بگویم که به طور مثال کشوری مثل آلمان در نظرسنجی سرمربی خود را انتخاب می‌کند؟ نخیر، بلکه یک کار تخصصی است.

 

 

کفاشیان: اگر در کشور آلمان مردم یک شخصی را دوست نداشته باشند او را سرمربی نمی‌کنند.

 

 

مایلی‌کهن: اما کی‌روش نه معیارفنی دارد و نه اخلاقی.

 

 

کفاشیان: چرا دارد و مردم هم او را دوست دارند. چه اشکال دارد که با او به جام جهانی برویم؟

 

 

مایلی‌کهن: مگر قبلاً نرفته بودید.

 

 

کفاشیان: از زمان بنده نرفته بودیم. اما چه اشکال دارد که از این پس درهمه ادوار به جام جهانی برویم.

 

 

مایلی‌کهن: آیا او تضمین می‌کند که دوباره به جام جهانی برویم. تیم من ۶ گل به کره زد اما ۵۰ دلار به خدادادعزیزی پاداش دادید الان تیم ملی مساوی می‌کند ۴۵۰۰ دلار پاداش می‌دهید. آیا کی‌روش از گذشته چیزی طلبکار است.

 

 

کفاشیان: نه‌خیر، البته با تأخیر به او پول دادیم.

 

 

مایلی‌کهن: با تأخیر دادید اما بالاخره دادید اما وضعیت تیم‌های پایه بسیار بدتر است.

 

 

کفاشیان: خیر، اینطور نیست. ما هم زمانی که قرارداد بستیم این کار را انجام دادیم.

 

 

مایلی‌کهن: حتماً این هم مانند همان بند معروف قرارداد خاکپور است.

 

 

کفاشیان: خیر. درآن بند قرار بود خاکپور اسرار امید را فاش نکند.

 

 

در پایان این مناظره کفاشیان در مورد تیم امید گفت:‌ ما از این تیم حمایت می‌کنیم و آنها واقعاً مثل یک فدراسیون مستقل عمل می‌کنند. اگر کار دست من بود حتی یک چهارم این اقدامات را انجام نمی‌دادم چون در توانم نبود. هرچند که اگر این تیم ساخته شود آینده تیم ملی تضمین می‌شود. قرارداد خاکپور آماده شده و تا یکسال آینده آن را منعقد خواهیم کرد.

 

 

 

 

تابناک