موضوعی که باعث تسلّی بازماندگان حادثه منا در حج می شود اینست که حدود حادثه در منطقه حرم بود و زائرین پس از اینکه منازل تخلیه، تحلیه و تجلیه را سیر نمودند و در حج عرفه معرفت یافتند در کوچ عرفات با آمرزش کامل وارد حرم شده و در حریم الهی یعنی منا به منازله پرداخته و به لقایش پیوستند

منا در منازله حج حاج پرویز امیرخانلوشرق پرس: در حج امسال زائرین به عنوان نخبگان امت اسلامی که تقریباً یک چهارم جمعیت دنیا را دارند برای انجام فرایض دینی گرد هم آمدند اما کمتر کسی فکر می کرد که حوادث فاجعه بار متوالی رویدادی تلخ از شیرین ترین اعمال و اعیاد اسلامی به بار آورد. هرچند که در سال های گذشته نیز حوادث مختلفی رخ می داد اما هیچگاه عمق فاجعه به سان حوادث مکرر و عجیب امسال نبوده است.

اتفاقات تاسف بار حج امسال موجی از اظهارنظرها و موضع گیری ها را در پی داشت که توجه به چند نکته ضروری می نماید:

۱)    مدیریت فراگیر در انجام فرائض حج؛ گسترش حج و ظهور زائرین جدید از نقاط مختلف جهان که به دین اسلام مشرف شدند و حوادث گسترده در این مراسم بزرگ و جهانی, همه نخبگان و صاحب نظران را به این وحدت نظر رساند که مدیریت حج را نمی توان فقط به کشور عربستان واگذار کرد و باید از توانمندی ها و تجربیات دولت های اسلامی از جمله ایران که همواره به عنوان حج گذار نمونه مطرح بوده است در همه ابعاد استفاده گردد و از حصاری که عربستان در مدیریت فرائض حج به وجود آورد و خودش نیز در این حصار گرفتار شد خارج شود.

۲)    متأسفانه حکومت عربستان که عنوان خادمین حرمین شریفین را برای خود به یدک می کشد از محدوده کار خود عبور کرده و با نگاه تحقیرآمیز نسبت به مسلمانان دیگر نوع نژادپرستی ملیتی را ترویج می دهد که مسلماً با روح و فلسفه حج ابراهیمی منافات دارد.

۳)    بعد از حوادث اخیر متأسفانه عده ای محدودنگر به تبلیغ علیه حج روی آورده اند و از بی فایده بودن حج سخن می گویند و مدعی اند چرا باید ایرانیان در عربستان سعودی هزینه های کلانی را صرف کنند و به تقویت مالی این کشور کمک کنند تا از همین منابع  اهداف انحرافی خود را به پیش ببرد؟

در پاسخ به این افراد باید گفت: اگر با دید وسیع تر به مسائل اعتقادی نگاه کنیم, حج یکی از فرایض واجب دینی است که مسلمانان با استطاعت مالی باید آنرا بجا آورند مگر اینکه ولی امر مسلمین مصلحت اسلام، مردم و کشور را در آن نداند. و از دیگر سو باید به این افراد تذکر داد سوء استفاده از وضع موجود ( که مسبب آن ناکارآمدی آل سعود است) و زیر سئوال بردن اصل فلسفه حج می تواند افراد را در راستا و در خدمت اهداف و سیاستهای استکبار جهانی قرار دهد چراکه همیشه قدرتهای ضد اسلامی جهان از وحدت و کنار یکدیگر قرار گرفتن امت اسلامی که در حج نمود پیدا می کند بسیار هراسان بوده اند.

۴)    از طرفی شاید موضوعی که باعث تسلّی درصدی از بازماندگان شود این است که حدود حادثه در منطقه حرم بود و زائرین پس از اینکه منازل تخلیه، تحلیه و تجلیه را سیر نمودند و در حج عرفه معرفت یافتند در کوچ عرفات با آمرزش کامل وارد حرم شده و در حریم الهی یعنی منا به منازله پرداخته و به لقایش پیوستند. الله اعلم.

در آخر از خداوند منان برای زائرینی که سیر الی الله را انجام دادند علو درجات و به بازماندگانشان تسلیت گفته و صبر جمیل آرزومندیم.

مدیر مسئول رسانه شرق پرس: حاج پرویز امیرخانلو