پارسایی مدیر گروه بیماری‎های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با توجه به اعزام زائران به سفر معنوی حج تمتع مهم‌ترین موضوع سلامت زائر در طول سفر و پس از بازگشت بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است...

موارد بهداشتی که حجاج باید رعایت کنند

 

 
شرق پرس: محمدرضا پارسایی امروز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به اعزام زائران به سفر معنوی حج تمتع مهم‌ترین موضوع سلامت زائر در طول سفر و پس از بازگشت بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه حجاج باید در مقصد و طول سفر خواب و استراحت کافی داشته باشند، اضافه کرد: مصرف مایعات فراوان و میوه و سبزی‌های تازه  برای حجاج نباید فراموش شود؛ چرا که این امر برای سلامتی، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌ها به‌ویژه گرمازدگی و شوک حرارتی مؤثر است.

 

مدیر گروه بیماری‎های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه حجاج باید از تماس دست با بینی، دهان و چشم پرهیز کنند، افزود: میکروب از طریق دهان، چشم و بینی وارد بدن افراد می‌شود لازم است به این موارد و توصیه‌ها توجه شود.

 

*مصرف مایعات فراوان و میوه و سبزی‌های تازه  برای حجاج نباید فراموش شود

 

پارسایی با تأکید بر ضرورت رعایت موارد بهداشتی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها، خاطرنشان کرد: حجاج باید از لیوان، بطری آب، سجاده و وسایل شخصی خود استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: با توجه به آلوده بودن دستگیره درب ورودی، خودرو و سایر لازم است حجاج مرتب دست خود را شست‌وشو دهند تا از انتقال میکروب به بدن خود جلوگیری کنند.

 

مدیر گروه بیماری‎های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: درست است که حجاج قبل از سفر نسبت به برخی بیماری‌ها واکسینه شده و مبتلا نمی‌شوند اما ممکن است ناقل بیماری باشند به همین دلیل توصیه ما این بوده که از دست دادن و روبوسی خودداری کرده و مراسم ولیمه نیز با حداقل جمعیت برگزار شود.

 

پارسایی اظهار کرد: حجاج در صورت بروز علائمی از جمله تب، سردرد، اسهال، بیماری تنفسی، سرفه‌های طولانی مدت، لکه‌های پوستی، زردی و علائم عصبی حتماً در بدو ورود به کشور به پزشک فرودگاه اطلاع دهند تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

 

وی در پایان با اعلام اینکه حجاج از مصرف غذاهای مانده پرهیز کنند، گفت: همچنین زائران هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفاده کنند.