سعید راسخی گفت: عدم توجه شایسته و بایسته به واژه های رایج علوم انسانی نظیر شایسته سالاری، تخصیص بهینه منابع، مزیت های نسبی و رقابتی، سرمایه انسانی و اجتماعی و بهره وری نتیجه ای جز وضعیت فعلی ندارد و نخواهد داشت.

rasekhi-ostad-eghtesad5

 

 

به گزارش شرق پرس یک اقتصاددان با هشدار نسبت به ادامه رکود در اقتصاد کشور گفت: نباید انتظار داشت که مشکلات ساختاری صرفاً با یک توافق بین المللی رفع شود. شرایط فعلی، نتیجه و میراث ساختارها و سیاست های نامناسب گذشته است.

 

 

سعید راسخی در گفتگو با انتخاب خبر افزود: به جرأت می توان گفت مشکلات فعلی اقتصاد به دلیل عدم توجه به علوم انسانی به ویژه اقتصاد به معنای واقعی کلمه است.

 

 

وی تصریح کرد: عدم توجه شایسته و بایسته به واژه های رایج علوم انسانی نظیر شایسته سالاری، تخصیص بهینه منابع، مزیت های نسبی و رقابتی، سرمایه انسانی و اجتماعی و بهره وری نتیجه ای جز وضعیت فعلی ندارد و نخواهد داشت.    

 

 

استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه مازندران در پاسخ به سؤالی درباره راهکارهای اجرایی خروج از بحران اقتصادی کنونی ایران گفت: وضعیت فعلی حاکم بر اقتصاد ایران، اگرچه شبیه رکود اقتصادی است، ولی همان مشکلات ساختاری قبلی به شکل دیگری است.

 

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این شرایط، سیاست های پولی یا مالی انبساطی تنها به عنوان یک مُسَکِن و راه حل کوتاه مدت عمل می کند.

 

 

راسخی تأکید کرد: هر چند انتظار می رود حصول قطعی توافق هسته ای، اقتصاد ایران را هر چند موقت، از شرایط فعلی خارج کند، اما راه حل واقعی، رجوع به اساتید برجسته علوم انسانی و وجود یک عزم و اراده ملی برای خاتمه بخشیدن به مشکلات فعلی است.

 

 

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اقتصاد نه یک پروژه فنی و مهندسی است که در زمان کوتاه بتوان آن را به نتیجه رساند و نه اینکه یک راه حل فوری و کوتاه مدت در خصوص مشکلات انباشته شده و ساختاری اقتصاد ایران وجود دارد.

 

 

سعید راسخی تصریح کرد: بعد از حصول توافق هسته ای، باید هدایت علمی سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای تجدید ساختار صنعت داخلی، کسب، انتقال و خرید تکنولوژی در صنایع کارخانه ای، جلب اعتماد عمومی در خصوص محصولات داخلی، تغییر ترکیب شرکای خارجی و اعمال سیاست های اقتصادی حساب شده صورت گیرد.