نتانیاهو در نشست خبری مشترک خود با «برت کوندرس» وزیر امور خارجه هلند گفت: این توافق مسیری مطمئن برای دستیابی به تسلیحات هسته ای در اختیار ایران قرار می گیرد. بسیاری از محدودیت هایی که قرار بود ایران را از این هدف بازدارد برداشته خواهد شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی: این توافق یک کاپیتولاسیون است

 

 

شرق پرس:  سایت روزنامه گاردین در گزارشی به واکنش های مقامات اسراییلی پس از اعلام توافق هسته ای ایران و ۵+۱ پرداخت.

 

 

در این گزارش آمده است:

 

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل در اقدامی پیشدستانه، معاهده بر سر برنامه ی هسته ای ایران را حتی پیش از انتشار جزئیات آن محکوم کرد. او این توافق را یک «کاپیتولاسیون» و یک اشتباه تاریخی خواند.

 

 

«نتانیاهو» در واکنش به توافق هسته ای با ایران در نشست خبری مشترک خود با «برت کوندرس» وزیر امور خارجه هلند اظهار داشت: «این توافق مسیری مطمئن برای دستیابی به تسلیحات هسته ای در اختیار ایران قرار می گیرد. بسیاری از محدودیت هایی که قرار بود ایران را از این هدف بازدارد برداشته خواهد شد. ایران جایزه ای هنگفت و ثروت بادآورده‌ی صدها میلیارد دلاری بدست خواهد آورد، که راه ایران را برای پیگیری تعرض و تروریسم در منطقه و در جهان هموار خواهد ساخت. این اشتباهی بد در مقیاس تاریخی است».

 

 

«آویگادور لیبرمن» وزیر خارجه سابق و تندروی اسراییل نیز در محکومیت این معاهده آن را «تسلیم مطلق در مقابل تروریسم» خواند. «موشه یعلون» وزیر دفاع اسراییل نیز مدعی شد این معاهده مبتنی بر «دروغ ها و فریبکاری» ایران است. او این معاهده را «یک تراژدی برای همه ی کسانی» خواند «که خواهان ثبات منطقه ای و هراسان از یک ایران هسته ای هستند».

 

 

آخرالزمانی ترین اظهارات از آن «نفتالی بنت» وزیر آموزش اسراییل بود که هشدار داد: «کتاب های تاریخ را امروز از نو نوشته اند، و این برهه در نظر آیندگان شوم و خطرناک خواهد بود». او افزود: «شهروندان غربی که صبح روز بعد از خواب برمی خیزند تا سر کار یا مدرسه بروند، از این واقعیت خبر ندارد که حدود نیم تریلیون دلار در اختیار یک ابرقدرت تروریستی قرار گرفته است، که خطرناک ترین کشور در جهان است و وعده نابودی کشورها و ملت ها را داده است. امروز شاید نوبت ما باشد، فردا ممکن است با بمب هایی درون چمدان ها، در لندن یا نیویورک، به سراغ هر کشوری بیاید. اسراییل هرکاری از دستش برآمده است برای هشدار نسبت به این خطر انجام داده است و سرانجام هم منافع خودش را پی خواهد گرفت و هرکار لازم باشد برای دفاع از خود انجام خواهد داد».

 

 

انتقاد از نحوه عملکرد «نتانیاهو» در موضوع ایران طی دو روز گذشته بالا گرفته است.

 

 

«یایر لپید» رییس حزب «یش اتید» مبارزه ی دیپلماتیک «نتانیاهو» را یک «شکست فاحش» خواند و محکوم کرد. او گفت: «سیاست های اوباما هم مایه ی ترس من نشده است. اما نتانیاهو از خط قرمزی عبور کرد که باعث شد کاخ سفید دیگر به حرفهای اسراییل گوش ندهد. در سال گذشته ما حتی به محدوده ی این موضوع هم راه نیافتیم، هیچ نماینده ای در وین نداشتیم، همکاری اطلاعاتی مان آسیب دید، و درهای کاخ سفید به روی ما بسته شد». لپید اعلام کرد: «نتانیاهو باید استعفا بدهد چون اگر کسی سالها وعده اش این باشد که می تواند مانع از این معاهده بشود و بعد معاهده امضا بشود، باید جوابگو باشد».

 

 

این انتقادات از سوی دیگر چهره های مطرح اپوزوسیون نیز تکرار شد، از جمله «اسحاق هرتزوگ» از «اتحاد صهیونیست» که اگرچه مخالف توافق بود، انتقاد اصلی اش به خاطر فاصله گیری «نتانیاهو» از دولت «اوباما» بود. «شلی یایچیموویچ» که نماینده ی «اتحاد صهیونیست» در کنست است، گفت «نتانیاهو» باید «سریعا دست از مقابله با آمریکایی ها بردارد». او افزود: «حالا که این توافق خطرناک و مضر با ایران منعقد شده و کار از کار گذشته است، نتانیاهو باید دست از پیش گویی های آخرالزمانی بردارد، سر عقل بیاید و دوباره متحد شود، برای اینکه بتواند جایگاه اسراییل را ارتقا دهد و پس از اجرایی شدن این توافق از منافع اسراییل دفاع کند».

 

 

رسانه های عبری زبان نیز انتقادات شدیدی را نسبت به ناکامی اسراییل در ایفای نقش در این مذاکرات منتشر کرده اند.

 

 

یکی از روزنامه نگاران اسراییلی به نام «بن کاسپیت» گفت: «مهم نیست نگاهمان به این توافق چگونه باشد، اما این یک شکست شخصی برای نتانیاهو است، که الان بیست سال است خودش را متمرکز روی یک ماموریت جا زده است: ممانعت از دستیابی ایران به قابلیت هسته ای. این چیزی بود که او وعده ی انجامش را داد و حالا شکست خورده است».

 

 

این انتقادات در مطلبی از «یوسی ملمن» در «اورشلیم پست» نیز به چشم می خورد، که پیش از اعلام رسمی معاهده منتشر شد و این تردید را مطرح کرد که آیا این توافق آنقدر هم که نتانیاهو می گوید بد خواهد بود یا نه. «ملمن» نوشت: «اسراییل درباره ی خطر ایران اغراق کرده است و ایران را در ابعادی هیولاوار نشان داده است. این توافق هسته ای فاصله ای بسیار زیاد تا یک توافق خوب دارد، اما قرار نیست فردا آسمان به زمین بیاید».

 

 

 

 

 

منبع: The Guardian / Peter Beaumont

ترجمه: شفقنا