نخست وزیر سابق قطر گفت: ما روابط معمولی با ایران داریم اما روابط ما در عالی‌ترین سطح خود نیست اگر همکاری ما با ایران در عالی‌ترین سطح بود، ما با آنها در سوریه مبارزه نمی‌کردیم. این کاملاً یک جوک است...

 

نخست‌وزیر سابق قطر در گفت‌وگو با برنامه «چارلی رز» شبکه «پی بی اس» اعتراف کرد که آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سوریه مرتکب اشتباه شدند.
 
به گزارش فارس، شیخ «حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر در گفت‌وگو با برنامه «چارلی رز» در خصوص قطع رابطه عربستان و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با قطر گفت: «ما از قطع رابطه این کشورها متحیر شدیم. امیر ما به این کنفرانس (اجلاس ریاض) رفته بود. فکر می‌کنم که دیدار خوبی با رئیس‌جمهور آمریکا داشت و همچنین موضوعاتی درباره دو کشور و کشورهای دیگر مطرح شد.»
 
وی ادامه داد: «هم‌اکنون آنها می‌گویند که ما با ایران حس همدردی و روابط خاص داریم و همچنین می‌گویند که ما از تروریسم حمایت می‌کنیم و بودجه آن را تأمین می‌کنیم. در وهله اول در خصوص ایران باید بگویم که در زمینه ارتباطات تجاری، قطر در مقایسه با دیگر کشورهای خلیج (فارس) یک هزارم، با ایران روابط تجاری دارد»
 
*قطر به تلاش برای داشتن رابطه خوب و معمولی با ایران ادامه می‌دهد
 
حمد بن جاسم آل ثانی توضیح داد: «حتی در بحث سوریه و جنگ سوریه، ایران و قطر با یکدیگر اختلافاتی دارند. بله ما همچنان تلاش می‌کنیم تا روابط خوب و نرمالی با ایران داشته باشیم زیرا ما دو کشور همسایه هستیم و یک میدان گازی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌ایم و این یک عمر عادی و قانونی است.»
 
نخست‌وزیر سابق قطر در ادامه گفت: «تنها کشورهای شورای همکاری خلیج (GCC) نیستند که رابطه خوبی با یکدیگر دارند اما اینکه ما رابطه خاصی با ایران علیه برادران خود در ائتلاف کشورهای شورای همکاری خلیج‌ (فارس) داریم، کاملاً اشتباه است».
 
وی سپس به بحث اتهام همکاری قطر با تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: «اگر بحث تروریسم را بخواهیم مطرح کنیم. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، قطر یکی از شرکای آمریکا به حساب می‌آید. آمریکا زمانی ارتش خود را به خاک قطر آورد و از تمامی تأسیسات ما قبل از آنکه تأسیسات خود را بنا کنند، استفاده کردند. ما شبانه آنها را زمانیکه از عربستان به قطر آمدند، تجهیز کردیم. اگر به خاطر داشته باشید بن لادن در آن زمان گفته بود که  هیچ کشور اسلامی نباید پذیرای ارتش آمریکا باشد. ما در آن زمان ارتش شما را پذیرفتیم و همه تقصیرها را به گردن گرفتیم».
 
این دیپلمات قطری تصریح کرد:‌ «از آن زمان، قطر در مبارزه افغانستان، یمن، سوریه و… از پایگاه خود به شریک شما تبدیل شد. ما امنیت کامل را برای نیروهای شما که در کشور ما مستقر بودند تأمین کردیم و در تمامی این سالها میزبان آنها بودیم به همین دلیل بسیار تعجب کردیم که شنیدیم به حمایت از تروریسم متهم شدیم. ما از چه تروریسمی حمایت می‌کنیم؟»
 
وی درباره اتهاماتی که به قطر وارد شده از جمله حمایت این کشور از اخوان المسلمین، حماس و ایران اشاره کرد و گفت: «چه کسی از کشورهای خلیج‌ (فارس) بود که ایران را منزوی کرد؟ ما این کار را نکردیم. آنها روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کردند و درخواست آن را در شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح کردند و ما با آن مخالفت کردیم. آنها مسئله بستن سفارتخانه‌هایشان در ایران یا سفارتخانه‌های ایران در کشورهایشان را در شورای همکاری خلیج (فارس) مطرح نکردند. حتی ایده آن هم مطرح نشد اما اینها با قطر چنین کاری کردند».
 
*مردم مصر اخوان المسلمین را انتخاب کردند، ارتش آنها را برکنار کرد
 
حمد بن جاسم آل ثانی درباره اخوان المسلمین مصر صحبت کرد و گفت: «اخوان المسلمین یک اسم بزرگ است که انواع مختلفی دارد. برخی از آنها بخشی از یک کشور در هرکجای جهان هستند و در برخی کشورها آنها بخشی از پارلمان محسوب می‌شوند و برخی از آنها به دنبال تهاجم هستند که ما با آنها مخالفیم. بعضی از آنها صلح‌آمیز هستند. ما باید تشخیص بدهیم که با کدام اخوان المسلمین روبرو هستیم. در مصر مردم این کشور اخوان المسلمین را انتخاب کردند و ارتش مصر و السیسی آنها را برکنار کردند اما امیر قطر جزء اولین نفراتی بود که وقتی السیسی روی کار آمد از او حمایت کرد».
 
وی در ادامه افزود: «مصر مشکلات داخلی زیادی دارد و آنها به کسی نیاز دارند که تقصیرات را به گردن آنها بیاندازند. آیا فکر می‌کنید که قطر این توانمندی را دارد که اوضاع اقتصادی کنونی مصر را تغییر دهد؟ علیرغم میلیاردها دلاری که از کشورهای همسایه به این کشور کمک می‌شود، مصر باید اقدامات بیشتری در داخل کشور انجام دهد. من تمایل دارم شاهد آن باشم که مصر یکی از قدرتمندترین کشورها در جهان باشد زیرا مصر یکی از کشورهای بزرگ عربی است.»
 
این دیپلمات قطری توضیح داد: «در تونس نیز تغییر صورت گرفته است. یک دولت اسلامی روی کار بود که کنار رفت و یک دولت دیگر روی کار آمد اما نگاه کنید که ما با دولت‌های دیگر که اخوان المسلمین نیستند، چگونه همکاری می‌کنیم. ما هم‌اکنون به تونس کمک مالی می‌کنیم. آنها اخوان المسلمین نیستند اما ما از آنها حمایت می‌کنیم. ما در واقع از ثبات هر منطقه‌ای که از ما درخواست کمک کند، حمایت می‌کنیم».
 
وی در سوالی مطرح کرد: «قطر از بی‌ثبات شدن منطقه توسط اخوان المسلمین و یا هرگروه دیگری چه سودی می‌برد؟».
 
*در سوریه همه ما حتی آمریکا مرتکب اشتباه شد
 
نخست‌وزیر سابق قطر در سؤالی مربوط به حمایت از برخی گروهها در سوریه گفت: «در سوریه همه اشتباه کردند، حتی کشور شما (آمریکا) نیز اشتباه کرد. وقتی در سوریه انقلابی رخ داد، همه ما از دو اتاق عملیات وارد عمل شدیم، یکی در اردن و دیگری در ترکیه. اولین اتاق عملیات در اردن بود که برخی از کشورها که در میان آنها کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات، قطر به چشم می‌خورد به همراه آمریکا و کشورهای دیگر از آنجا فعالیت می‌کردند و همه ما از یک گروه حمایت می‌کردیم. در ترکیه نیز ما همان کار را می‌کردیم. با گذشت زمان متوجه شدیم که گروههایی که از آنها حمایت می‌کنیم یک برنامه دیگر ومتفاوت در سر دارند و هر زمان توسط دوستان خود پی بردیم که این گروهها در سوریه خوب نیستند، یکی یکی آنها را حذف کردیم».
 
وی خطاب به آمریکا گفت: «شما نیز در یک برهه از زمان از گروههای اشتباه و نادرست حمایت کردید اما بعد از مدتی  حمایت از آنها را متوقف کردید. این به مفهوم آن نیست که ما در آنجا کار اشتباهی مرتکب نمی‌شویم بلکه به این معنا است که آیا ما از عمد چنین کاری می‌کنیم؟ نه چنین چیزی صحت ندارد».
 
این دیپلمات قطری تأکید کرد: «اگر کار تروریست‌ها در سوریه تمام شود، چه می‌کنند، آنها به طور قطع به سراغ ما می‌آیند. این کاملاً طبیعی است. آیا ما در معرض تهدید قرار نداریم؟ ما در معرض تهدید هستیم».
 
*برای مبارزه فکری با ایران باید باهوش‌تر باشیم
 
وی در ارتباط با مشکلات منطقه‌ای میان ریاض و ایران گفت: «مشکلات اندکی در منطقه وجود دارد. یکی از مشکلات این است که رفتار ایران در منطقه رفتار درستی نیست. من همیشه می‌گویم که ایران با اقداماتی که در سوریه، یمن، لبنان و عراق انجام می‌دهد، در واقع ثبات منطقه را دچار تزلزل می‌کند و اگر بخواهیم با ایران مبارزه کنیم باید باهوش‌تر باشیم. البته منظورم مبارزه با سلاح نیست منظورم مبارزه ذهنی با آنها است».
 
حمد بن جاسم آل ثانی توضیح داد: «مشکل ما این است که در شورای همکاری خلیج (فارس) ما استراتژی چگونه مبارزه کردن را نداریم. ما برخی اوقات ابتکار عمل‌هایی را اتخاذ می‌کنیم تا با حملات مقابله کنیم. مشکل بی‌ثباتی ذهن ما است بنابراین ما باید راه مقابله با حملات ایران و همچنین عدم مداخله در منطقه را پیدا کنیم اما آیا می‌خواهید با منزوی کردن قطر به این هدف نائل آیید؟»
 
*اتهامات علیه قطر هیچ اساس محکمی ندارد
 
وی ادامه داد: «حاکمیت و تمامیت ارضی قطر مهم ترین مسئله برای این کشور است و ما تا آخرین لحظه از آن دفاع می‌کنیم. هیچ کدام از اتهامات اخیر درباره قطر هیچ اساس مستحکمی ندارد. آیا تحریم قطر کار درستی است؟ پس قوانین بین‌المللی کجاست؟ آنها قطر را تحریم‌ غذایی کردند. مسیرهای دریایی و هوایی را مسدود کردند….آنها قبلاً چنین اقدامی را درباره غزه کردند و همه و شما (آمریکا) گفتید که اقدام اشتباهی است».
 
*اقدامات علیه قطر نشان داد که هیچ ثباتی در قوانین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس وجود ندارد
 
وی درباره پیامدهای اقدامات ریاض و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس علیه قطر گفت: «این اقدامات موقعیت‌های زیادی را در شورای همکاری خلیج (فارس) تغییر داد به این شکل که هرکدام از اعضای این شورا می‌توانند به هر دلیل یا بدون دلیل از خواب برخیزند و بگویند که می‌خواهند رابطه خود را با یک کشور قطع کنند و این به مفهوم ان است که هیچ ثباتی در قوانین موجود بین این شش کشور شورای همکاری خلیج (فارس) وجود ندارد و این به مفهوم آن است که آنها با یکدیگر نیستند».
 
این مقام قطری سپس با مثالی توضیح داد: تصور کنید که بین دو کشور اروپایی مشکلی به وجود بیاید، آیا آنها مرزها را به روی یکدیگر می‌بندند یا اینکه این مسئله را در اتحادیه اروپا مطرح می‌کنند؟»
 
*موضع آمریکا در رویارویی با مشکل قطر و عربستان شفاف نبود
 
این دیپلمات قطری سپس به مواضع آمریکا در رویارویی با مشکلی که میان قطر و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وجود آمده، اشاره کرد وگفت: «آمریکا که همپیمان هر دو کشور عربستان و قطر است در زمینه چگونگی مدیریت مشکل به وجود آمده میان قطر و ریاض شفاف عمل نکرد. آمریکا باید در رویارویی با این مشکل منصفانه‌تر عمل می‌کرد و بررسی می‌کرد که چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد».
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا سعودی‌‌های پشت این قضیه هستند، گفت: «این چیزی نیست که من بخواهم به آن اعتقاد داشته باشم. آنها خودشان چنین چیزی را اعلام کردند. آنها خودشان اعلام کردند و اماراتی ها نیز خودشان چنین چیزی را اعلام کردند. مقیاس کاری که آنها (علیه قطر) انجام دادند، قابل توجیه نیست».
 
*آمریکا باید با ملاحظه بیشتر موضع‌گیری کند
 
این دیپلمات قطری در واکنش به مواضع آمریکا به این مسئله گفت: هر میانجیگری تا زمانیکه به شواهد درست دست پیدا کند، می‌بایست نگاه یکسانی را به موضوعی که بین دو طرف به وجود آمده داشته باشد. مسئله دوم این است که ترامپ که من برای وی احترام قائل هستم، فکر می‌کنم بدون درنظر گرفتن اسناد و مدارک واقعی، علیه قطر موضع‌گیری کرد. فکر می‌کنم آمریکا بعنوان یک کشور بزرگ و یک ابرقدرت باید با ملاحظه بیشتری موضع‌گیری کند.
 
وی ادامه داد: «من از آمریکا انتقاد دارم زیرا همپیمان ما هستند و ما از آنها انتظار داریم که موضع منصفانه‌ای اتخاذ کند. ما انتظار نداریم که به ما کمک کنند بلکه موضع منصفانه‌ای اتخاذ کنند».
 
این دیپلمات قطری توضیح داد: «من اطمینان دارم که آمریکا در نهایت اقدام درست را در پیش می‌گیرد زیرا آنها نهادهایی دارند که این مسئله را بررسی می‌کنند و پی می‌برند که فرضیه‌‌ها و تئوری‌ها درست نیست».
 
*حمایت قطر از ایران یک جوک بزرگ است
 
وی توضیح داد: «حمایت قطر از ایران یک لطیفه بزرگ است. فقط یک مورد را نام ببرند که ما در آن از ایران حمایت کردیم. هیچ موردی وجود ندارد. ما روابط معمولی داریم اما روابط ما در عالی‌ترین سطح خود نیست اگر همکاری ما با ایران در عالی‌ترین سطح بود، ما با آنها در سوریه مبارزه نمی‌کردیم. این کاملاً یک جوک است».
 
*ما نمی‌پذیریم برخی کشورها سیاست‌های خود را به ما دیکته کنند
 
این دیپلمات قطری با اشاره به اینکه مسئله ریاض و دیگر کشورهای عربی با قطر، ا یران نیست، گفت: «اگر موضوع ایران بود، ما آمادگی داشتیم با آنها در اینباره وارد گفت‌وگو شویم اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که برخی کشورها می‌خواهند سیاست‌های خود را به ما دیکته کنند که ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم. ما یک کشور مستقل هستیم و حق داریم بعنوان یک کشور عادی، سیاست‌های خود را وقتی مطابق با قوانین بین‌الملل است، در پیش بگیریم».
 
*شکافی در شورای همکاری خلیج‌(فارس) به وجود آمده است
 
وی در انتقاد از شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: «این بحران جدی است زیرا شکافی در شورای همکاری خلیج (فارس) به وجود آمده است. نمی‌دانم این شکاف چگونه قرار است برطرف شود. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد میانجیگری کند. باید ببینیم اگر می‌خواهند میانجیگیری کنند، چه پیش می‌آید. امیدوارم همکاری او و آمریکا به این نتیجه برسد و مشخص شود که انتقادات از قطر اساس و پایه ندارد».