رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما گفت: یکی از کارهایی که شبکه جم به صورت حرفه‌ای آن را انجام می‌دهد این است که تمام برنامه‌ها مکمل یکدیگر هستند به طوری که حتی یک فریم از یک برنامه‌ای را نمی‌بینیم که برنامه دیگر را نفی کند

gem2

 

 

شرق پرس: جعفر عبدالملکی در نشست تخصصی «نقشه نفوذ شبکه ماهواره‏ای جِم (GEM) با موضوع سبک زندگی ایرانی-اسلامی» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: نظرسنجی‌های مستمر از سوی آمریکا نسبت به ایرانیان انجام می‌شود آمریکایی‌ها برای پیشبرد دیپلماسی‌شان‌ دائماً روی رفتار مردم ایران تمرکز دارند و می‌دانند در ذهن ایرانیان چه می‌گذرد، چه خط قرمزهایی دارند، عطش و خواسته مردم چیست و حتی از نقاط خلأ ما نیز آگاهی دارند. 

 

 

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما عنوان کرد: ما می‌دانیم که کارهای ما ضعف بسیاری دارد و باید نقاط ضعف را مشخص کرده و به بازیابی مسائلی همچون روحانیت، بازیابی حجاب،‌ بازیابی زن و … در جامعه بپردازیم مبنی بر اینکه تصویری که از روحانیت ساخته‌ایم آیا توانسته تأثیر مثبت داشته باشد یا خیر.

 

 

وی ابراز داشت: حتما در بخش‌های خبری ما ایراداتی وجود دارد اما تمرکز ما بر روی شبکه جِم است، چراکه دست‌اندر کاران این شبکه، هدفمند و مکمل کار می‌کنند و به صورت متمرکز به فعالیت می‌پردازند.

 

 

عبدالملکی گفت: یک نقیصه حقوقی که ما در ایران داریم این است که هیچ قراردادی میان بازیگر، گوینده، مجری و کارشناسان رسانه امضاء نمی‌شود و ما قوانین پشتیبانی کننده نداریم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: فردی که گوینده می‌شود ما هیچ تعهدی از او نمی‌گیریم که مثلاً‌ تا ۵ سال با سایر شبکه‌های خارجی همکاری نکند به طور مثال کدام مجری BBC می‌تواند به شبکه دیگری برود و به گویندگی بپردازد. صادق صبا از کارکنان بخش فارسی BBC باید بعد از بازنشستگی برای نوشتن کتاب از این شبکه اجازه بگیرد.

 

 

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما اظهار داشت: از دی ماه سال ۱۳۸۷ شبکه BBC اولین کار خود را با یک نظرسنجی آغاز کرد. از این رو در مسیر رسانه‌ای، حضور شبکه‌های مختلف می‌تواند ما را وادار کند که کار رسانه‌ای قوی‌تر انجام دهیم اما باید بدانیم شگردها و تاکتیک‌های رسانه مد نظر چیست.

 

 

وی گفت: ما به دنبال نفوذ هستیم البته نفوذ نه لزوماً‌ در معنای منفی آن بلکه نفوذ به معنای اینکه بتوانیم مخاطب را آنطور که ما می‌خواهیم هدایتش کنیم و شبکه جم می‌خواهد روی مخاطب خویش تأثیر گذارد چرا که هر رسانه‌ای فی‌نفسه و بالذات به دنبال دستیابی به اعتماد و اعتباربخشی رسانه خویش است.

 

 

عبدالملکی یادآور شد: ابتدا باید رقیب را بشناسیم سپس راهکار مقابله‌ای، مواجه‌ای و تشریک مساعی داشت همچنین تهدیدات دشمن را به درستی بشناسیم و بگوییم در این منظومه چه راهکارهایی باید مد نظر قرار گیرد.

 

 

وی تصریح کرد: البته ما با نگاه عمیق و ژرفی به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌نگریم و می‌خواهیم از سطح توصیف به سطح پیچیده آن برسیم. همچنین علاوه بر رصد کردن برنامه‌های ماهواره‌ای باید نسبت به مضامین آنها عمیق شد. ما نظرسنجی‌هایی را به صورت فصلی انجام می‌دهیم و نسبت به تمام برنامه‌های ماهواره‌ای تمرکز داریم به طور مثال روی عنصر خیانت در برنامه فاطماگل تمرکز کردیم و کار عملی انجام دادیم.

 

 

به گزارش فارس, رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما گفت: یکی از کارهایی که شبکه جم به صورت حرفه‌ای آن را انجام می‌دهد این است که تمام برنامه‌ها مکمل یکدیگر هستند به طوری که حتی یک فریم از یک برنامه‌ای را نمی‌بینیم که برنامه دیگر را نفی کند و این یک درس است برای ما که اگر برنامه‌ای در تلویزیون می‌سازیم باید یک برنامه هم در رادیو در تکمیل آن بسازیم.