روحانی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه صحبت کردن از قانون و قانونمداری برای برخی تلخ به نظر می‌رسد ، اظهار کرد: نمی دانم چرا وقتی از قانون صحبت می‌کنیم برخی ناراحت می‌شوند و به مذاقشان خوش نمی آید که از قانونگرایی صحبت شود.

rohani-khabari-100

 

 

به گزارش شرق پرس حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر، گفت: دولت یازدهم در نیمه راه خود رسیده است و اگر بخواهم نیمه راه را برای دولت با یک جمله تبیین کنم خواهم گفت نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف جامعه بوده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه ما دولت را در آغاز کار با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، سیاست خارجی،‌ مسائل اقتصادی به دست گرفتیم،‌ اظهار کرد: دولت همه تلاش خود را به کار گرفت تا به سمت دولتی مستقر و با ثبات حرکت کند.

 

 

روحانی افزود: دولت یازدهم در قدم اول سعی کرد در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم گذارد و تلاش کرد روابط جنا‌ح‌ها، احزاب، گروه‌ها، اقوام، مذاهب، ادیان در کشور روابطی آشتی جویانه، مسالمت‌آمیز و برادرانه باشد و اگر شکاف اجتماعی وجود دارد تا احد امکان ترمیم شود.

 

 

دولت سعی کرد فضا را برای خلاقیت‌ها، احیای اخلاق‌، هنر و فرهنگ بهبود بخشد

وی با اشاره به اینکه دولت در زمینه فرهنگی سعی کرد فضا را برای خلاقیت‌ها و احیای اخلاق‌، هنر و فرهنگ بهبود بخشد،‌ تصریح کرد: در این دو سال فضای آرام‌تری برای اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین رابطه آنها با مراکز علمی جهانی فراهم شد تا در مسیر تعالی علم، دانش و هنر حرکت کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه دولت در حوزه اقتصادی تلاش بر آرامش بازار داشته تا نوسان‌های شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم، خاطرنشان کرد: تورم را مهار کردیم تا به تورمی آرام و کاهنده و مستمر دست یابیم. چون اساس کار ما از ابتدا این بوده است که تورم کاهش مستمر داشته باشد و امید است تا پایان دولت به تورم یک رقمی دست یابیم.

روحانی با اشاره به این‌که در آغاز کار با رکود شدید مواجه بودیم یعنی در سال ۹۱ رشد منفی ۶.۸ و در سال ۹۲ رشد منفی ۱.۹ را داشتیم، گفت: همه تلاشمان را کردیم تا به رشد مثبت دست یابیم و در سال ۹۳ از رکود خارج شدیم.

روحانی با اشاره به اینکه سال سختی به لحاظ اقتصادی برای بسیاری از کشورهای دنیا است به خصوص کشورهایی که صادرکننده نفت هستند، تصریح کرد: به خاطر کاهش قیمت نفت برخی کشورهای صادرکننده حتی به تورم سه رقمی رسیدند و ما از نفت ۱۱۰ دلاری به نفت ۴۰ دلاری رسیده ایم که قطعاً در اقتصاد ما و حتی صادرات غیرنفتی تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری کشورهای دنیا در ماه‌های اخیر با نوسان شدید اقتصادی مواجه شدند، گفت: اخیراً حتی کشور چین با رشد منفی در بازار سرمایه مواجه شد و با توجه به اینکه همه دنیا به هم متصل است و ما در منطقه‌ای هستیم که مشکلات امنیتی فراوانی در سال‌های اخیر داشته است ناامنی‌های منطقه نیز می‌تواند در مسائل اقتصادی تأثیرگذار باشد اما مسیر اقتصادی ما قابل قبول بوده است.

 

 

پروژه ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است

روحانی اظهار کرد: در سیاست خارجی به آرامش،‌ ثبات،‌ تعامل مثبت با جهان و بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دنیا دست یافتیم. امروز نگاه به ایران جور دیگری است و ایران بیش از همیشه در رسانه ها مطرح است در حالیکه کمتر شاهد بودیم که نام ایران به صورت مثبت مطرح شده باشد، اما امروز جزء مقاطع استثنایی است که نام ایران به عنوان یک کشور صلح خواه و تعامل گرا در دنیا مطرح می‌شود تقریبا ایران هراسی شرایط بسیار وخیمی را می گذراند.

وی ادامه داد: بعضی‌ها تلاش می‌کنند تا با تنفس مصنوعی ایران هراسی را زنده کنند، اما باید بگویم پروژه ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است و ایران جایگاه خود را پیدا کرده و امیدوارم در زمینه مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی راهمان را ادامه دهیم.

روحانی با بیان اینکه در زمینه هسته‌ای پرونده پیچیده ای وجود داشت، تاکید کرد: ملت ایران توانست با یک حرکت خوب و منسجم به یک نقطه خوب و مطلوبی در پرونده هسته‌ای دست یابد البته ما در تمام زمینه ‌ها که موفق شدیم از جمله سیاست خارجی به خاطر این بود که تصمیم عجولانه نگرفتیم و از خرد جمعی استفاده کردیم همه جا پیروزی ما به خاطر وحدت ملی بوده است. مردم احساس کردند مسأله هسته‌ای جناحی نیست و ملی است وموفقیت به نفع کشور است.

 

 

اثر مساله هسته‌ای را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود

وی اضافه کرد:‌در مسأله هسته‌ای قدم بزرگی برداشته شده و در حال نهایی شدن این روند هستیم. بعضی ها می گویند اثرش را نمی بینید، البته اثرش دیده خواهد شد اما برای ملموس تر شدن زمانی که قدم های نهایی برداشته و تحریم‌ها نیز برداشته شود در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود. طبیعی است که یک مقدار طول می کشد اما آنچه مهم است این است که آنچه بدست آوردیم اعتماد و امید بیشتر مردم در سایه امیدو اعتماد به دولت بود.

روحانی هفته دولت پیشرفت های کشور در دولت تدبیر و امید را در دو سال اخیر بسیار خوب دانست و گفت : در همه بخش ها پیشرفت های خوبی داشته ایم.

وی با اشاره به تحولات بسیار خوب در اقتصاد اظهار کرد: در بخش انرژی تولید گاز ما حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرد و تولید نفت از ۲/۷ به ۲/۹ رسید در پتروشیمی سال گذشته رشدبالای ۹ درصد (۹/۶) داشتیم و ۴۴/۵ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی بوده است . در معادن نیز رشد قابل ملاحظه ای داشتیم و تحول مثبتی در آینده معدن خواهیم داشت.

وی در ادامه یادآور شد: در معضل آب کشور ما با خشکسالی مستمری مواجه بوده و امسال هم ادامه پیدا کرده و بعضی از استان‌ها بسیار خشک بوده اند ما حتی مشکلات زیادی برای آب آشامیدنی داشتیم که الحمد الله در حال عبور از آن هستیم. دولت سرمایه بسیار خوبی در زمینه تحصیل منابع جدید آب انجام داده و حتما این سرمایه گذاری که در این دو سال برنامه ریزی انجام شده در دولت قبل انجام نشده است.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: امیدواریم با استفاده از سدها آبهایی که از کشور عبور می‌کند و خارج می‌شود و با شیرین کردن آب ها بر مشکل بزرگ آب فائق شویم . یکی از راه ها آبیاری تحت فشار است که در دو سال گذشته قدم های خوبی برای آن برداشته شده است. در زمینه کانال کشی ها و زهکشی ها در زیر سد ها و بهره بری از آب ها در زمین های کشاورزی قدم بسیار خوبی برداشته شده و ۱۷۱ درصد افزایش در این زمینه داشته ایم . فقط در خوزستان و ایلام طرح ما در سال گذشته ۴۴ هزار هکتار را تحت پوشش قرار داده و امسال ۸۲ هزار هکتار را در این منطقه انجام خواهیم داد به علاوه که در سراسر کشور این طرح در حال اجرا است.

روحانی در بخش دیگر از صحبت های خود به پیشرفت ها در زمینه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در مسائل اجتماعی حرکت خوبی را برای تحت پوشش قرار دادن مردم تحت بیمه درمانی شروع کرده ایم و در بهداشت و سلامت قدم خوبی برداشته شده و متخصصین را تقریبا به اقصی نقاط کشور رسانده ایم. تجهیزات بیمارستانی در حال نوسازی است و مخارج مردم در زمینه درمان کاهش پیداکرده و ان شاء الله این روند در طرح تحول سلامت ادامه خواهد داشت.

رییس جمهور همچنین تاکید کرد:‌ در این دو سال تلاش ما برای ایجاد ثبات و آرامش بوده است و در دو سال پیش رو تلاش ما برای ایجاد رونق، رشد، و پیشرفت خواهد بود.

 

 

ان‌شاءالله انتخاباتی شکوهمند، رقابتی‌تر و با احساس سلامت بیشتر داشته باشیم

روحانی با بیان این که در همه زمینه‌ها در دو سال گذشته مقدمات لازم را آماده کرده‌ایم اظهار کرد:‌ در سیاست خارجی ، سیاست داخلی، فرهنگ و اجتماع مقدمات لازم را برای رشد و رونق و پیشرفت آماده کرده‌ایم و ان‌شاء الله امسال شاهد یک انتخابات بسیار خوب نیز خواهیم بود.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ان شاء الله در زمینه رشد و رونق سیاسی در اسفند ماه شاهد انتخابات با مشارکت بسیار گسترده مردم خواهیم بود تصریح کرد:‌ ان شاء الله انتخاباتی شکوهمند و رقابتی‌تر و با احساس سلامت بیشتر داشته باشیم.

 

 

سالم بودن انتخابات یک موضوع است اما احساس سلامت مساله‌ دیگری است

روحانی با بیان اینکه سالم بودن انتخابات یک موضوع است اما احساس سلامت مساله‌ دیگری است گفت: ان شاء الله احساس سلامت را نیز در انتخابات پیش رو خواهیم داشت و در این راستا همه نهادها باید دست به دست هم دهند.

 

 

قصد دعوا با هیچ نهاد و کسی را نداریم

روحانی با تاکید بر این که ما قصد دعوا با هیچ نهاد و هیچ کسی را نداریم خاطر نشان کرد:‌ همان طور که در گذشته گفتم من در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد و ممکن است برخی خوشحال شوند یا خوشحال نشوند اما به هر حال ما باید مجری قانون باشیم و کاری به بقیه‌اش نداریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که اجرای قانون وظیفه‌ی همه ماست گفت : ان شاء الله همه مردم نهادها و دولت مجری قانون خواهند بود و آثار آن را همه خواهیم دید.چون وقتی همه همدل و هم زبان باشیم در سالی که همدلی و همزبانی نامیده شده است آثار آن را مشاهده خواهیم کرد.

 

 

صحبت کردن از قانون و قانونمداری برای برخی تلخ به نظر می‌رسد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر راهکارهای دولت برای عبور از مشکلات اقتصادی و موانعی که بر سر راهش وجود دارد، گفت:‌ اقتصاد ما از گذشته با مشکلات فراوان رانتی بودن،‌ انحصاری بودن و نفتی بودن روبرو بوده است و در بعضی از زمینه ها هم با حضور پررنگ دستگاه هایی که کار اقتصادی کردن چندان در شان‌ آنها نیست و همچنین عدم اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ توسط دولت مواجه بوده است.

وی ادامه داد: در رابطه با سیاست های کلی اصل ۴۴ قرار بود این سیاست ها به شکلی اجرا شود که بخشی از اقتصاد کشور غیر دولتی شود، نه اینکه فقط اسم ها را عوض کنیم و اقتصاد همچنان حکومتی و دولتی باقی بماند. دولت یازدهم کوشیده است تا واگذاری ها به شکل صد در صد به بخش غیردولتی انجام گیرد و این گام نخست ما در حل مشکلات اقتصادی بوده است.

وی گام دیگر دولت را در حل مشکلات اقتصادی ایجاد جریان آزاد اطلاعات درباره فعالیت های اقتصادی و استفاده از امکانات دولت الکترونیک دانست و گفت: لازم است که اطلاعات فعالیت های اقتصادی به طور کامل روی سایت ها قرار گیرد و همه مردم از آن آگاه باشند که خود این کار یکی از راه های مبارزه با فساد خواهد بود.

 

 

اگر صحبت از قانون‌گرایی حاشیه سازی است، متن، «انحصار» و «رانت‌خواری» است

روحانی با اشاره به اینکه صحبت کردن از قانون و قانونمداری برای برخی تلخ به نظر می‌رسد ، اظهار کرد: نمی دانم چرا وقتی از قانون صحبت می‌کنیم برخی ناراحت می‌شوند و به مذاقشان خوش نمی آید که از قانونگرایی صحبت شود. قانون را باید برای همه یکسان اجرا کرد اما این گروه وقتی از قانون صحبت می‌شود می گویند حاشیه سازی نکنید با این حساب وقتی صحبت از قانونگرایی حاشیه سازی باشد حتما باید متن را انحصار و رانت خواری در نظر گرفت.

 

 

دولت در رفع تمام انحصارها و فسادها موفق نبوده است اما…

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه تنها راه پیشرفت کشور و حل مشکل اجرای قانون است افزود:‌ دولت در رفع تمامی انحصارها و فسادها موفق نبوده اما گام های بسیاری در این راه برداشته و برخواهد داشت و لازم است رسانه ها هم نقش مهم خود را در مبارزه با فساد ایفا کنند؛ رسانه هایی که آزاد باشند و از امنیت واحدی در مقایسه با یکدیگر برخوردار باشد نه اینکه برخی از نشریات هر چه بخواهند بگویند و تهمت و افترا بزنند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید اما رسانه ای دیگر با کوچکترین خطایی توسط تمام دستگاه ها و نهادها مورد پیگرد قرار گیرند.

وی هدف اصلی دولت را ایجاد عدالت اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: در زمینه اقتصادی هدف اصلی دولت ایجاد عدالت اجتماعی است و طی این دو سال کوشیده ایم در بخش سلامت شرایطی را به وجود آوریم که وقتی مردم به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند با مشکلات کمتری روبرو شوند و در بخش تغذیه نیز به حل و رفع مشکلات توجه زیادی داشتیم.

وی همچنین هدف دیگر دولت را در کنار ایجاد عدالت اجتماعی جلوگیری از فسادها و انحصارها عنوان کرد و گفت: ما در بخش اقتصاد به اجرای برنامه ها توجه می کنیم و چندان به حضور اشخاص در راس دستگاه ها متکی نیستیم هر چند که تیم و ستادهای اقتصادی ما مشخص است ولی دولت بیشتر به برنامه محور بودن توجه دارد تا شخص محوری.

 

 

حاصل درآمد ارزی خوب گذشته تعطیلی دو هزار بنگاه صنعتی و بیکاری ۵۰۰ هزار نفر شد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص راهکارهای دولت برای پیشگیری از بدل شدن ایران به بازار مصرف کالاهای خارجی گفت:‌ ما در گذشته در آمد ارزی خوبی در اختیار داشتیم و بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار از این راه به دست آورده ایم، اما حاصل آن تعطیلی دو هزار بنگاه صنعتی و بیکاری ۵۰۰ هزار نفر در بخش صنعت شد. ما طی سالهای گذشته تقریبا اشتغال خالص نداشتیم و ایران به بازاری برای مهندسین و کارگران خارجی بدل شده بود به شکلی که آن‌ها تولید می کردند و ما با پول نفت کالاهایشان را خریداری کرده و در بازار عرضه می کردیم.

وی با بیان اینکه ممکن است در شرایط فعلی نیز این مشکل گریبانگیر دولت شود ، اظهار کرد: من از همه رسانه ها ، دانشگاهیان و نخبگان و صاحب نظران کشور می خواهم که به شکل صریح و جدی به نقد ونظارت دولت مشغول شوند که ما نیز دچار چنین مشکلاتی نشویم و خود من نیز در جلسات ستاد اقتصادی دولت بارها گفته ام که در شرایط پساتحریم برای حضور سرمایه های خارجی در کشور شرایطی داریم که آن‌ها گمان نکنند ایران یک بازار هشتاد میلیون نفری است.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد:‌ من در دیدارهایم با مسئولان کشورهای خارجی بارها به صراحت گفته ام که سیاست ایران این است که سرمایه و تکنولوژی وارد ایران شود و در مشارکت با سرمایه داران ایرانی قرار گیرد و بخشی از بازار ایران ، منطقه و جهان در اختیار هر دوی ما قرار گیرد تا هم جوانان مان صاحب شغل شوند و هم تنها ما یک کشور مصرف کننده نباشیم.

روحانی با بیان اینکه ما باید به جایی برسیم که از پول نفت تنها در بخش سرمایه گذاری استفاده کنیم ، گفت:‌امیدوارم در آینده از پول نفت تنها برای سرمایه گذاری های اصلی در کشور استفاده کنیم و در آنچه که به واردات آن نیاز داریم به استفاده از پول ناشی از صادرات بپردازیم.

وی در ادامه با بیان اینکه معنای حضور خارجی ها در کشور باید تنها حضور سرمایه تکنولوژی و مشارکت با ایران باشد، اظهار کرد: در طول چهارماه اول سال جاری صادرات کشور بیشتر از واردات بوده است و تراز مثبت شده است.

 

 

بردن برجام به مجلس به نفع طرف مقابل است

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس درباره رقم واقعی پول‌های بلوکه شده، گفت: ارقام مختلفی بیان می‌شود که می‌تواند درست باشد. بعضی اوقات می‌گوییم کل ارزها چه مقدار است و یک رقم به دست می‌آید. بعضی اوقات رقمی‌هایی که برای صندوق توسعه ملی است محاسبه می‌شود و رقم دیگری به دست می‌آید و ممکن است ذخایر مربوط به بانک مرکزی رقم دیگری باشد. بخشی که برای دولت است و به داخل خزانه می‌آید رقم خیلی بالایی نیست.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره مهاجرت جوانان و اینکه عده‌ای تردید دارند به ایران باز گردند، تاکید کرد: تکیه‌گاه اصلی ما نسل جوان و به ویژه نسل تحصیلکرده ماست. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جاذبه داشته باشد توسعه نیروی انسانی است. قدیم می‌گفتند در ایران به اندازه کافی انرژی است و امروز بیشتر بحث نیروی فعال تحصیلکرده ما مطرح است. اولا نسل جوان ما امیدوار است چه آنها که در داخل هستند و چه آنها که به خارج سفر می‌کنند، البته اطمینان را در مقام عمل باید ایجاد کنیم و عملکرد دولت در این دو سال برای مردم و نسل جوان امیدوارکننده بوده است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: وقتی نسل جوان می‌بیند یک معضل مهم در دولت با منطق و مذاکره حل شده، حس می‌کند در ایران اگر حضور داشته باشد زمینه فعالیتش بیش از سابق خواهد بود. ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ایم و باید به شما بگویم هر ماه تعدادی از متخصصین جوان ما از خارج از کشور باز می‌گردند و به نوعی مهاجرت مغزها معکوس شده است. هر چه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال‌تر شوند نیروهای فعال در خارج از کشور را می‌توانند جذب کنند و به نیروهای داخلی امید دهند. این امیدواری قبل از حل مساله هسته‌ای ایجاد شده بود و با آمار و ارقام می‌گویم البته بعد از پرونده هسته‌ای زمینه برای این کار آماده‌تر خواهد شد.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان درباره انتظار قانونی برای بررسی برجام به عنوان یک لایحه و ارائه آن به مجلس، اظهار کرد: طبق قانون اساسی اصل ۷۷ و ۱۲۵ که اصل ۷۷ را تبیین می‌کند می‌گوید که وقتی یک توافقنامه یا معاهده را رییس‌جمهور یا نماینده‌اش امضا می‌کند برای تصویب به مجلس می‌فرستند اما ما که چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز مطرح است مساله‌ای است که ایران قبلا آن را پذیرفته بود. بحث بر سر درست اجرا کردن ان‌پی‌تی و پادمان است که آیا ما درست اجرا کرده‌ایم یا نه؟ تمام مذاکرات نیز سر این بود و ایران تلاش می‌کرد این اتهام ناروا از بین برود و آنها بدانند که فعالیت ایران صلح‌آمیز است.

وی ادامه داد: امروز یک معاهده جدید وجود ندارد و در برجام هم گفته شده ایران به صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دهد. ضمن اینکه هیچ یک از کشورهای ۱+۵ برجام را پارلمان خود نبرده‌اند که ما ببریم. اگر برجام را به مجلس ببریم الزامی برای دولت می‌شود، یعنی کار را به نفع طرف مقابل انجام دهیم البته ممکن است برخی‌ها نظرشان این باشد که باید به مجلس برود اما در آن صورت چیزی را که تا به حال رییس‌جمهور و وزیر خارجه امضا نکرده‌اند باید امضا کنند یعنی الزاماتی را بر خودمان وارد کنیم که هیچ کشوری نکرده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه چرا می‌خواهیم از لحاظ حقوقی فشاری وارد کنیم که نیازی به آن نداریم، افزود: ما شبیه این توافق را در ژنو هم داشتیم منتهی زمان آن کوتاه مدت بود ولی آن زمان به مجلس نرفت تا تصویب شود. قبلا هم تفاهم‌هایی مثل «پاریس» و «سعدآباد» به مجلس نرفت و هیچ کس هم نگفت چرا. البته ممکن است بحث‌هایی مطرح باشد که نهادهایی برجام را بررسی کنند. از روز اول پرونده هسته‌ای تحت نظر شورای عالی امنیت ملی بوده و در زمینه برجام نیز بررسی‌های فراوانی در این شورا صورت گرفته و تقریبا مراحل نهایی را طی می‌کند. چیزی که طبق اصل ۱۷۶ قانون تحت نظر شوراست و سیرش را طی می‌کند همان اصل حاکمی است که به عنوان رعایت قانون فرمودید.

در ادامه نشت خبری رئیس جمهور، خبرنگار روزنامه مردم سالاری با اشاره به شعارهای انتخاباتی روحانی و زنده شدن امید بعضی از مردم برای رفع حصر محصورین از روحانی پرسید که آیا واقعا این کار در توان دولت است و دولت در این زمینه برنامه‌ای دارد یا خیر؟ که رییس‌جمهور در پاسخ گفت: تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه همه احساس آرامش بیشتری کنند. اگر موضوعی در گذشته بوده و می‌توانیم طبق قانون به آن پایان دهیم باید به آن پایان دهیم. ادامه مشکل در جامعه صرف‌نظر از اینکه حق با هر کسی بوده درست نیست و اینکه یک موضوع به یک مساله‌ دائم تبدیل شود کسی از آن سودی نمی‌برد.

 

 

مقام معظم رهبری فرمودند خوب شد این مساله هسته‌ای تمام شد

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم قانون اجرا شود اما اینکه یک مساله را تبدیل به یک شعار دائم و مداوم کنیم به کجا می‌رسیم و نتیجه چه خواهد شد. اقتدار یک نظام و دولت این است که مسائل خود را سریعتر نهایی کند مثل مساله هسته‌ای. اگر بتوانیم هر چه سریعتر در چارچوب منافع ملی مسائل را نهایی کنیم به نفع ماست. مقام معظم رهبری نیز در این دیدار اخیر خود با هیات دولت فرمودند خوب شد این مساله هسته‌ای تمام شد.

روحانی با بیان اینکه اگر بتوانیم هر پرونده داخلی یا خارجی را در چارچوب مسائل ملی حل کنیم به نفع همه است، افزود: من در این زمینه در انتخابات هم به صراحت گفتم و صریح‌ترین بحث را در دانشگاه داشتم. آنجا گفتم برخی از مسائل کار دولت نیست و دولت به تنهایی نمی‌تواند آنها را انجام دهد اما می‌تواند مقدمات و شرایط امر را فراهم کند.

 

 

از گذشته درس بگیریم و نگذاریم انحراف تکرار شود

وی اضافه کرد: من تلاش خود را برای حل و فصل معضلات سیاسی و اجتماعی انجام دادم و در زمانش می‌توان راجع به آن توضیح بیشتری داد. واجب هم نیست که آدم همه چیز را اعلام کند و به نوعی پیش از موعد اعلام کردن یک مساله‌، مثل چیدن میوه نارس است. باید تلاش کنیم به وحدت و همدلی برسیم البته از گذشته نیز درس بگیریم و نگذاریم انحراف تکرار شود اما باید حوصله به خرج دهیم تا در زمان مناسب به نتیجه برسیم./ایسنا