این روزها برخی شهروندان گلوگاهی می پرسند که آیا شورای شهر جدید می تواند تابوشکنی کند و با انتخاب یک شهردار مقتدر و عملگرا مسیر توسعه شهری را هموار کنند ...

نگاه یک شهر به شماست

 

شرق پرس: در سالهای اخیر همواره یکی از انتقادهای بحق مردم گلوگاه  نحوه اداره شهر و مدیریت شهری بود. شهروندان این عقیده را داشتند امکانات, مبلمان شهری, سرعت عملیات های عمرانی و در یک کلام “توسعه شهر” به هیچ وجه در شان مردم گلوگاه نیست.

 

این نارضایتی ها در جلسات انتخاباتی کاندیدای شورای شهر به صورت پررنگ دیده شد و منتخبین می دانستند مسیری که انتخاب کردند میدان تصمیمات مهم و سرنوشت ساز است, چراکه برخی نارسایی های شهری و عدم تحرک مناسب که از بدهی های سرسام آور شهرداری نشات می گیرد جو و ذهنیتی منفی را برای مردم بوجود آورد تا جایی که دیگر امیدی به روزهای شکوفایی و درخشیدن شهرشان ندارند. 

 

بدون تعارف, باید قبول کنیم کم تجربگی برخی اعضای شوراها، دخالت نهادها در انتخاب شهردار، اختلافات داخلی مـبتنی بر قومیت گرایی، نگرش فرد گرایانۀ اعضای شوراها و در برخی موارد ارجح دانستن منافع فردی بر منافع جمعی از موارد قابل ذکری است که موجب شد گاهاً نه تنها پیشرفتی در شهر حاصل نشود بلکه پسرفت زیادی هم داشته باشیم.

 

متاسفانه در این سالها برخی از شهرداران انتخاب شده برای گلوگاه آنقدر ضعیف بودند که جز فرصت سوزی و رزومه سازی برای فرد انتخاب شده کار دیگری صورت نگرفت و این جای تامل  و پرسش دارد که ردای بزرگ و مهم شهرداری بر تن نحیف این افراد چه می کند؟ 

 

البته این انتقاد بر شهروندان وارد است که در زمان تصمیمات مهم شوراهای شهر پرسش گری و حساسیت را کنار گذاشته اند و هر کدام تنها بعنوان یک نظاره گر خنثی بر تصمیمات گاهاً غلط شورای شهر صحه گذاشتند.

 

انتخاب شهردار خوب و کشف مدیر توانمند از داخل جامعه, هنر و استعداد یک شورای شهر هوشمند و با درایت می تواند باشد. طوریکه در مرکز استان و شهر ساری, یک انتخاب و در اصل کشف یک مدیر شهری توانمند نه تنها شهر را به مدار توسعه بازگرداند بلکه خود اعضای شورای شهر مقبولیت فراوانی از این انتخاب در بین مردم کسب کردند.

 

 

اما با روی کار آمدن شورای شهر جدید این امید وجود دارد تا اعضای محترم که اتفاقا اینبار غالباً گرایشات فکری نزدیک به هم دارند( و از این حیث نمی تواند بهانه ای وجود داشته باشد), با انتخاب یک شهردار عملگرا , کارکُشته و با تجربه و همچنین دارای ارتباطات قوی در مرکز, مسیر توسعه ی شهر را هموار کنند.

 

به نظر می آید در فرصتی که شهرداری گلوگاه توسط سرپرست اداره می شود, اعضای شورا زمان مناسبی برای بررسی و تصمیم گیری مناسب تر دارند.