هم بستگی، انسجام ملی و عمومی و نیز آرامش گسترده، حاصل وجود نظام عقیدتی مسلّط در جامعه است. هر قدر نیروی انتظامی بتواند با این نظام، صادقانه مرتبط شود، با آن احساس همدلی کند و خود را متعلق به آن بداند، اعتماد عمومی را بیشتر به خود جلب خواهد کرد.

poliss-entezammi

 

شرق پرس-سرویس اجتماعی: یکی از پایه های امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تأمین امنیت انتظامی است که بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نهاده شده است. ایران کشوری در حال توسعه است و احتمال آسیب پذیری امنیت ملی آن از طرف مسائل داخلی وجود دارد. از این رو، نیروی انتظامی، یکی از نهادهایی است که در نظم بخشیدن به امور داخلی می تواند نقش مهمی ایفا کند. نتیجه اینکه تحکیم و استواری امنیت ملی، به تقویت نیروی انتظامی وابسته است و هرگونه تضعیفی که متوجه نیروی انتظامی شود، بر امنیت ملی تأثیر سوء می گذارد.

 

 

 

نیروی انتظامی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره تلاش وافر و جهادگونه ای را در راه ایفای مؤثر وظایف و ماموریت های محوله داشته و نظم و امنیت و نشاط اجتماعی امروز کشور، ثمره تلاش پلیس خدمتگزار و متعهد برخاسته از ارزش هاست.
 
 
 
نیروهای خدوم نیروی انتظامی در هر لحظه بعنوان حافظان جان و مال مردم در هر نقطه از ایران اسلامی آماده دفاع از ارزشهای جامعه بوده و در برقراری امنیت شهدای زیادی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است وبایستی قدردان زحمات این نیروی خدوم باشیم.
 
 
 
با حفظ و افزایش بیش از پیش اقتدار نیروی انتظامی جامعه برای افراد فرصت طلب و مجرمین نا امن می شود و مردم احساس امنیت بیشتری خواهند کرد.
 
 

امنیت در اسلام

برخورداری از امنیت در زندگی اجتماعی، از آرمان های دیرین بشری است. کابوس وحشتناکِ ترس ناشی از تجاوز، ظلم و تهدید، همواره عامل تلخ کامی، رکود، ناتوانی و نومیدی انسان در زندگی جمعی بوده است. رهایی از این کابوس و احساس مصونیت در برابر عواملی که آرامش زندگی و حقوق خود و جامعه را به مخاطره می افکنده و زندگی، آزادی و مزایای مشروع زندگی انسان را تهدید می کرده، بیش از خود زندگی، محبوبیت داشته و برای بشر لذت بخش بوده است. براین اساس، دین اسلام امنیت را یکی از اصول زندگی و حالتی پرهیزناپذیر در زندگی جمعی و عنصری ضروری در بهره وری از مزایا و مواهب حیات و نیز زمینه ساز تکامل و ارتقای بشر پنداشته و از آن با عنوان یکی از مقدس ترین آرمان های بشری و الهی یاد کرده است و در این میان، نیروی انتظامی، در ایجاد امنیت در کشور اسلامی ایران سهم به سزایی بر عهده دارد.

 

 

امنیت در قرآن

امنیت، از بزرگ ترین نعمت هایی است که بخش عمده ای از آن به دست نیروی انتظامی تأمین می گردد.

 

 

ایمان به معنای باور همراه با عمل، برای انسان امنیت به ارمغان می آورد؛ به طوری که در قرآن کریم، به مقدس ترین سرمایه انسانی اطلاق شده است؛ موهبتی که نجات و سرفرازی انسان به آن بستگی دارد و تمامی وعده های الهی، به وجود آن موکول گشته است. این مسئله، نشان دهنده ارزش والای امنیت و قداست آن در آموزه های وحیانی است. ارزش ایمان با تمام اصالت و سترگی آن، به دلیل آن است که راه و وسیله ای برای رسیدن به آن ارزش، یعنی امنیت است. در قرآن کریم از والاترین انسان ها به «الّذین آمنوا» تعبیر شده است که آن را به دو معنا تفسیر کرده اند: نخست به معنای کسانی که خود را به مقام امن رسانده اند؛ و دوم، افرادی که دارای امنیت و برخوردار از آن شده اند.

 

 

پاسداری از ارزش ها

جایگاه و نقش نیروی انتظامی در پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، در کنار دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست. در این میان، بزرگ ترین وظیفه این نیرو بر اساس سخنان مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، پاسداری از ارزش های اصیل انقلاب اسلامی است. تحقق این وظیفه بزرگ، در سایه راهکارهایی به دست می آید که مهم ترین آنها عبارتند از: اتکال به خدای متعالی در کلیه امور، اعتقاد راسخ به ولایت فقیه، ملاک عمل قرار دادن قانون، مقررات و شرع در انجام وظایف و رعایت کردن شئونات اسلامی.

 

 

ویژگی های اصیل نیروی انتظامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

۱. اقتدار

یکی از ویژگی های مهمی که فرماندهی معظم کل قوا برای نیروی انتظامی بیان فرموده اند، «اقتدار» است. ایشان در این زمینه می فرماید: «نیروی انتظامی باید دارای اقتدار باشد. اقتدار یک امر معنوی است و با صدای کلفت و اسلحه تیز و مشت محکم تفاوت دارد. اقتدارهای ظاهری، در حقیقت اقتدار نیستند. باید وضعیتی به وجود آید که هم نیروی انتظامی در خود احساس قدرت کند، هم آحاد ملت دریابند که پاسدار و حافظ امنیت فردی و اجتماعی آنها، یک مجموعه مقتدر است و می تواند از مردم دفاع کند، و هم دشمنِ مخلّ امنیت بفهمد که نیروی انتظامی مقتدر و تواناست».

 

 

۲.عزّت

عزّت، دومین ویژگی تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای نیروی انتظامی مطلوب است؛ یعنی اینکه نیروی انتظامی با پاک دامنی، پرهیزکاری و آلوده نشدن به جرایم گوناگون و مادیات، در چشم مردم عزیز باشد. ایشان در این خصوص می فرماید: «نیروی انتظامی باید در چشم مردم عزیز باشد. این عزّت، از رفتار نیروی انتظامی و چگونگی انجام وظیفه او ناشی می شود. عزّت نیروی انتظامی به این است که پارسایی و پاک دامنی در تمام ارکان آن مشاهده شود و همه احساس کنند که این نیرو، پاک دامن است و خود را آلوده نمی کند و برای عوض های قلیل و حقیر مادی و پَست، ارزشی قائل نیست. این یک امر روحی و معنوی است که برای نیروی انتظامی عزّت خواهد آورد».

 

 

۳. احساس مهربانی و خدمت به مردم

رأفت و رحمت، از صفاتی است که باید در نیروی انتظامی نمود عینی بیابد. از این رو، نیروی انتظامی باید در کنار اینکه مأموریت های خود را با اقتدار انجام می دهد، در برخورد با مردم با مهربانی رفتار کند. فرماندهی معظم کل قوا در همین راستا می فرماید: «باید در مورد مردمی که می خواهید از خانه، جاده، امنیت مرز و کسب و کار آنها محافظت کنید، احساس رأفت و رحمت داشته باشید. مردم باید این معنا را لمس کنند که همان نیروی مقتدر و با صلابتی که در مقابل مخلّ امنیت، با کمال قدرت و صلابت می ایستد، وقتی با مردم و افراد مظلوم مواجه می شود، با رحمت و رأفت برخورد می کند».

 

 

۴. دقت و مراقبت در انجام وظیفه قانونی

یکی از وظایف بسیار مهم نیروی انتظامی، برقراری نظم، اجرای قوانین و برخورد با قانون شکنان است. از این رو، کسی که می خواهد با قانون شکن برخورد کند، خود باید وظایف قانونی اش را به خوبی انجام دهد. مقام عظمای ولایت، حضرت آیت اللّه خامنه ای در خصوص این ویژگی می فرماید: «این دقت و مراقبت، از یک سو موجب می شود هیچ یک از وظایف قانونی شما لوث نشود….و از سوی دیگر، موجب می شود هیچ گونه تخلّف و تخطّی ای انجام نگیرد».

 

 

۵. درستکاری و امانت داری

با توجه به اهمیت برقراری نظم و امنیت داخلی و نقش نیروی انتظامی دراین خصوص، لازم است همه ایرانیان به این نهاد، اعتماد و اطمینان خاطر داشته باشند. چنین امری، رفتار درست، منحرف نشدن در انجام وظیفه و امانت داریِ نیروی انتظامی را می طلبد. در سایه وجود چنین صفاتی در کارکنان آن، اعتماد عمومی و همکاری مردم با این نیرو گسترش خواهد یافت.

فرماندهی معظم کل قوا در مورد این ویژگی می فرماید: «امروز مردم شما را امین می شمارند. در دوران انقلاب، نیروهای انتظامی امین مردمند. باید به وظیفه این امانت به طور کامل عمل کنید. آن کسانی که خدای ناکرده در این کسوت مقدس، بر خلاف مقتضای امانت عمل می کنند، باید وجدانشان به شدت سرافکنده باشد».

 

 

۶. دفاع از ارزش های اسلامی

یکی از والاترین وظایف و ویژگی های نیروی انتظامی، پاسداری از ارزش های اسلامی است. نیروی انتظامی باید با کسانی که ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب را خدشه دار می سازند، برخورد و مقابله کند. مقام معظم رهبری در مورد این وظیفه مهم می فرماید: «بزرگ ترین وظیفه نیروی انتظامی، حفظ ارزش هاست. هرگاه مردم، یک نفر از شما را ـ چه در پاسگاه های دورافتاده و در خیابان های مرکز کشور و چه در شهرها و روستا و جاده ـ مشاهده کنند، باید مظهری از تقوا و پرهیزکاری و معنویت و دوری از فساد و دشمنی با هرگونه کج روی را در وجود شما ببینند. آن کسی که اهل فساد و بی تقوایی و رشوه دادن و رشوه گرفتن است، باید از شما بترسد و آن کسی که متقی است، باید با دیدن شما شاد و دل گرم و امیدوار بشود و احساس کند محیط جامعه، محیط خوبی است و می شود در آن تنفّس و زندگی کرد». ایشان همچنین در جای دیگری می فرماید: «اگر مجموعه ای با قدرت و عزّت در میان مردم ظاهر شد، همه باید بدانند که این مجموعه، بنا دارد از ارزش های اسلامی دفاع کند. در درون نیروی انتظامی باید ارزش های اسلامی، معیار و میزان باشد».

 

 

نیروی انتظامی و تعامل با مردم

هم بستگی، انسجام ملی و عمومی و نیز آرامش گسترده، حاصل وجود نظام عقیدتی مسلّط در جامعه است. هر قدر نیروی انتظامی بتواند با این نظام، صادقانه مرتبط شود، با آن احساس همدلی کند و خود را متعلق به آن بداند، اعتماد عمومی را بیشتر به خود جلب خواهد کرد.

 

نیروی انتظامی باید در این راستا، به وضعیتی خاص برسد؛ یعنی در عین حفظ استقلال، فاصله بسیار کمی با مردم داشته باشد. لازمه تحقق این امر مهم آن است که دولت در تصحیح نگرش مردم راجع به نیروی انتظامی تلاش کند تا زمینه همکاری مردم و پلیس فراهم آید. در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته در ایجاد زمینه هایی مناسب در ابعاد فرهنگی و تبلیغی، میزان تعامل مردم و نیروی انتظامی، افزایش چشم گیری داشته و مهم ترین اثر آن، کاهش ارتکاب جرایم و متلاشی شدن باندهای کوچک و بزرگ بزهکاری در سطح جامعه بوده است.

 

 

 

 

 

 

منبع: حوزه