چه فرقی می کند, سازمان ملی جوانان یا وزارت ورزش و جوانان ! مهم اینست که مسئولان نسبت به مشکلات این قشر جامعه آنطور که باید جدی نیستند و همچنان مسئله جوانان در کشور ما مثل کلافی سردرگم است و قوانینی که تا کنون وضع شد رفع تکلیفی بیش نبود. روزی وبال گردن استانداری ها و روزی خاری در چشم ورزشی ها...

javan98

 

 

شرق پرس: نمی دانیم چرا دولتها چه در گذشته و چه حال خود را ملزم به حل و فصل مشکلات و حمایت از جوانان می دانستند, اما در عمل می بینیم که شاید بی خانمان ترین قشر جامعه همین جوانان هستند چرا که یک متولی جدی را برای پیگیری امورات خود نمی بینند و طرح وزارت ورزش و جوانان نیز ظاهرا به شکست انجامید.

 

نگاهی به سازمان های عریض و طویل کشور که شاید بازدهی آنچنانی هم نداشته باشند هر فرد را به این فکر فرو می برد که آیا سامان دادن به یک دستگاه برای پیگیری امورات جوانان کار سخت و هزینه بری است؟ چند سال پیش با تصویب قانونی جوانان صاحب وزارت خانه شدن و سعی کردن با ورزشی ها زیر یک سقف امورات را پیگیری کنند اما دیری نپائید که اعتراض ها آغاز شد و اکنون صحبت از تخصصی شدن وزارتخانه برای ورزشی هاست.

 

باید دید تصمیم بعدی برای جوانان چیست. آیا هنوز به خود نیامده ایم که این قشر مهم و پر تلاش نیازمند یک وزارتخانه تخصصی مانند کشورهای دیگر هستند؟ هشداری که مسئولان باید جدی بگیرند اینست که این همه بی مهری نسبت به جوانان و مشکلاتشان آنان را از جامعه جدا نکند. فراموش نکنیم که جوانان امروز معمولا تحصیلکرده و دانشگاه دیده هستند و نبود یک ساز و کار و سیستم برای پیگیری خواسته هایشان را بخوبی درک می کنند.

 

 

بی‌مهری و بی‌توجهی مدیران به مشکلات جوانان، بر زمین ماندن قانون تسهیل ازدواج، ناتوانی وزارت ورزش در اداره امور جوانان و لزوم ورود رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات این روزهای جوانان جامعه ایرانی از مهم‌ترین موضوعاتی است که فرج‌الله عارفی، عضو کمیسیون اجتماعی در بررسی عملکرد دولت و وزارت ورزش و جوانان به آن پرداخته است.

 

 

فرج‌الله عارفی، عضو کمیسیون اجتماعی درباره عملکرد وزارت ورزش در حوزه جوانان گفت: متاسفانه امروزه حوزه جوانان مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مدیران مربوط قرار گرفته است. با وجود اینکه وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان نهادی برنامه‌ریز و متولی امور حوزه جوانان برای رفع مشکلات آنهاست اما نه وزارت ورزش و جوانان و نه دولت هیچکدام توجهی به مسائل جوانان ندارند.

 

ناتوانی وزارت ورزش در حوزه جوانان
وی با ابراز تاسف از خیل عظیم جوانان بیکار در کشور اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که جوانان ایرانی به دلیل بیکاری در اماکن گوناگون مانند پارک‌ها و منازل‌شان و به‌تازگی هم در شبکه‌های اجتماعی اوقات فراغت خود را به بطالت سپری می‌کنند. عارفی ادامه داد: سرگرم شدن در شبکه‌های اجتماعی در صورتی که به مرز اشباع برسد جوانان را دچار یأس و ناامیدی می‌کند بنابراین واضح و مبرهن است که وزارت ورزش و جوانان توانا نیست.

 

رئیس‌جمهور برای جوانان فکری اساسی کند
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور باید یک فکر اساسی برای حل مشکلات جوانان کند، تصریح کرد: جوانان، سرمایه‌های اصلی این کشورند، این جوانان بودند که با نثار خون خود قبل از انقلاب و با حفاظت از نظام اسلامی پس از پیروزی انقلاب و حتی بعد از جنگ با تلاش بی‌وقفه، ابداعات، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خود توانستند فرصت‌های بسیار بزرگی را برای کشور رقم بزنند اما اکنون تا این اندازه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند که این موضوع یک آسیب جدی برای کشورمان محسوب می‌شود. عارفی اشتغالزایی را نخستین و مهم‌ترین راهکار عنوان کرد و افزود:  دولت باید به‌عنوان متولی اشتغال کشور، راهکار ارائه دهد. امروز  مردم و جوانان درباره بیکاری اظهار نگرانی و شکایت می‌کنند که چرا دولت به موضوع اشتغال تا این اندازه بی‌توجهی می‌کند.

 

فراموشی اشتغالزایی در دولت
 وی با بیان اینکه به نظرم موضوع اشتغال برای دولت مهم نیست، خاطرنشان کرد: استنباط ما این است که دولت نسبت به مساله اشتغال که یک موضوع اساسی و بنیادی است، بی‌توجه است. عارفی با بیان اینکه دولت ابتدا باید دلایل بیکاری را بررسی کند و سپس چاره‌ای بیندیشد، عنوان کرد: همه کارخانجات، شرکت‌ها و کارگاه‌ها در حال تعطیلی هستند، بررسی این مسائل کار سختی نیست بلکه همت بلند و مدیریت توانمند می‌خواهد. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از دولت خواست قوانین مربوط به رفع موانع تولید را اجرایی کند، چراکه مبلغ ۴ هزار میلیارد تومانی که مجلس برای تولید و اشتغال در نظر گرفته است مبلغ بالایی نیست بنابراین لازم است دولت این مبلغ را برای تولید و اشتغال لحاظ کند و قوانین مربوط به رفع موانع تولید را اجرایی کند.

 

 بر زمین ماندن قانون تسهیل ازدواج جوانان
عارفی با اشاره به اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان تصریح کرد: این موضوع نیز به دلیل بی‌توجهی به حوزه جوانان اجرایی نشد. وی با بیان اینکه اکنون سرمایه‌داران روز به روز سرمایه‌دارتر می‌شوند، اظهار کرد: گفته می‌شود نزدیک به  ۸۰هزار میلیارد تومان فرار از مالیات در کشور اتفاق می‌افتد، آیا بهتر نیست دولت با دریافت این مبلغ اقداماتی را برای رفع موانع اشتغال جوانان انجام دهد؟ عارفی ادامه داد:  اندوخته‌های قرض‌الحسنه‌ای که مردم در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند مبالغ هنگفتی هستند که دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد می‌توانند با هم‌اندیشی یکدیگر این مبالغ را برای حل بسیاری از مشکلات جامعه صرف کنند.

 

بی‌تحرکی دولت
عارفی با بیان اینکه ما از لحاظ مالی  مشکلی نداریم بلکه مشکل سوءمدیریت مدیران است، تصریح کرد: البته تعیین‌کننده مردم هستند اما باید نظارت کنیم که در قوه مقننه و مجریه افرادی در خدمت مردم قرار گیرند که پاسخگو و دلسوز باشند. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیکاری در جامعه بیداد می‌کند و در صورت اعتراض، محکوم به افراط و مخالفت با دولت می‌شویم، اظهار داشت:  جامعه از وضعیت اشتغال جوانان و آمار بیکاری نگران است اما نمی‌دانم  رئیس‌جمهور و دولت چه پاسخی  برای این موضوع دارند، ما حتی یک حرکت کوچک هم از این دولت ندیدیم.

 

 

 

 

 

 

شبستان