هواشناسی گلستان اعلام کرد در این مدت علاوه بر کاهش دما شاهد بارش پراکنده در سطح استان گلستان خواهیم بود که آبگرفتگی در برخی از مناطق و جاری شدن سیلاب از روز جمعه دور از انتظار نیست.

هشدار شرق پرس

 

شرق پرس: در اخطاریه هواشناسی گلستان که ظهر پنجشنبه به ایرنا مرکز گلستان نمابر شد، آمده است: گلستان تا ظهر سه شنبه هفته آینده تحت تاثیر امواج ناپایدار تراز میانی جو قرار خواهد گرفت که پیامد آن وزش باد، مواج بودن دریا، بارش باران و احتمال آذرخش (رعد و برق)، کاهش تدریجی دما به میزان ۵ تا ۷ درجه سلسیوس است.
 
 
هواشناسی استان گلستان با توجه به تغییر شرایط جوی به دلیل احتمال وقوع آبگرفتگی در برخی از مناطق و جاری شدن سیلاب از روز جمعه در این استان هشدار داد.
 
 
همچنین از دستگاه های مرتبط با مدیریت بحران و حوادث پیش بینی نشده استان درخواست شده که تمهیدات لازم را برای ممانعت از شنا دراین روزها به عمل آورند.
 
 
این اداره کل عصر روز چهارشنبه نیز در اطلاعیه ای از بارش های رگباری و احتمال آبگرفتگی معابر و بروز سیلاب در برخی مناطق مستعد استان گلستان خبر داده بود.
 
 
مدیرکل بحران گلستان نیز گفته بود که تغییرات جوی در روزهای آینده همراه با کاهش دما خواهد بود.
 
 
به گفته صادق علی مقدم، در این مدت علاوه بر کاهش دما شاهد بارش پراکنده در سطح استان خواهیم بود که این شرایط در روز شنبه با افزایش باران در استان تداوم خواهد یافت.
 
 
وی افزوده که انتظار می‎رود گلستان تا اوایل هفته آینده کاهش دما را تجربه کند و گلستانی‎ها از شرایط طاقت‎فرسای گرمای کنونی رها شوند.
 
 
در اوایل هفته جاری ساکنان استان گرمای بی سابقه بین ۴۲ تا ۵۰ درجه سانتی‎گراد را تجربه کردند، این درحالی است که گلستان به استانی با آب و هوای معتدل مشهور است.
 
 
اما هم اینک با تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی، گلستان از یک استان معتدل خارج شده و در حال تجربه شرایط خشک و بیایانی است.
 
 
پیش از این گلستان بدلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعی و همجواری جنگل های انبوه، کوه، دریا و مزارع کشاورزی و سالهای پرباران ، همواره به عنوان استانی معتدل از نظر آب و هوایی شناخته می شد واین درحالی است که در سال های اخیر کمبود نزولات جوی، کم آبی و بروز خشکسالی، وقوع آتش سوزی های متعدد در جنگل ها و مراتع باعث شده که از شرایط آب و هوایی مطلوب دور گشته و این مشکلات زمینه گسترش بیابان های شمال استان را نیز فراهم کرده است.
 
 
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران افزون بر یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲۹ شهر و بیش از یکهزار روستا زندگی می کنند.
 
 
اکنون وضعیت جوی گرگان، مرکز گلستان نیمه ابری و دمای هوا ۳۲ درجه سانتیگراد بالای صفر است و سرعت وزش باد ۶ متر بر ثانیه و از سمت جنوب غرب اعلام شده است.
 
 
گلستان که باتوجه به مناطق مختلف طبیعی و تاریخی از استان های گردشگرپذیر کشور است این روزها همچنین میزبان مهمانان بسیاری از نقاط مختلف کشور است.