حکم های قضایی عجیب در دادگاهها بعضا به دلیل این است که قاضی تشخیصی می دهد فرد به زندان نرود و بجای آن تنبیه های دیگری در نظر گرفته شود.

 حکم های قضایی عجیب

 

 

شرق پرس: در میان حکم های قضایی بعضا موارد جالبی پیدا می شود اما هر کدام برای خود فلسفه ای دارد.

 

 

◀️ هدیه دادن گل و عدم استعمال دخانیات
در سال ۸۸ یکی از شعب دادگاه های استان فارس مردی محکوم شد که به همسرش سالانه ۱۰ روز گل هدیه کند، در غیر اینصورت با سه ماه و یک روز حبس مواجه خواهد شد.

 

◀️ خرید لوازم کمک آموزشی
در سال ۹۲ هم یکی از قضات دادگاه انقلاب شهرستان نایین در بخشی از احکام قضایی، محکومان را به تهیه و خرید کتاب و لوازم کمک آموزشی برای مدارس محروم سیستان و بلوچستان ملزم کرد که این اقدام او علاوه بر اثرات اصلاحی و تربیتی در رفتار و کردار مجرمین، تقدیر و تشکر فرهنگیان و مسئولان آموزش و پرورش استان را از اقدام اصلاحی این قاضی به دنبال داشت.

 

◀️ نگهداری از یک رأس الاغ
در سال ۸۸ مردی که در استان فارس با آتش زدن عمدی یک رأس الاغ زنده را کشته بود با حکم جالب دادگاه مواجه شد.
در رأی دادگاه آمده بود: «محکوم علیه مکلف است به جای تحمل شلاق و به عنوان مجازات جایگزین اولا نسبت به فراگیری ۲۰ حدیث از معصومین (ع) با مضامین مهربانی با حیوانات و رفتار شایسته با حیوانات اقدام کند، ثانیا به مدت یک سال از کاشتن کاهو در مزرعه خود خودداری کند و ثالثا یک رأس الاغ بلاصاحب را به مدت سه ماه نگهداری و تغذیه وی را به عهده گیرد.»

 

◀️ نوشتن مقاله زیست محیطی
به دلیل ورود و شکار غیرمجاز شش نفر از جوانان به منطقه حفاظت شده پارک ملی بمو در استان فارس در سال ۹۱، دادرس دادگاه عمومی بخش زرقان ضمن تعلیق حبس متهمان، چهار نفر از آنان را به نوشتن مقاله با موضوع اهمیت محیط زیست محکوم کرد.

 

◀️ «همیار پلیس شدن» جریمه توهین به مامور راهور!
به علت شکایت راهنمایی و رانندگی زرقان از دو فرد به اتهام توهین و تمرد به مامور راهنمایی و رانندگی در حین انجام وظیفه، رییس دادگاه عمومی بخش زرقان این دو نفر را به مجازات آموزش به جای حبس محکوم کرد. از سوی دیگر هر یک از متهمان موظف شدند با پوشیدن لباس مخصوص همیار پلیس با راهنمایی و رانندگی زرقان همکاری نمایند و گواهی آن را تقدیم دادگاه نمایند که در صورت اجرای این دستورات، مجازات آنها از سوابق کیفری آنان پاک می‌شود.

 

◀️ پاکسازی ساحل

این دو جوان هم که متهم به برداشت ۲۰ کیلوگرم مرجان از سواحل بوشهر بودند، بنا بر حکم قاضی پرونده به جای زندان و جریمه نقدی، باید به مدت سه ماه روزهای جمعه ساحل بوشهر را از میدان رئیسعلی دلواری تا گمرک پاکسازی کنند.

 

 

 

 

خبرانلاین