عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در سلسله ادعاهای ناشیانه اینبار در ادعایی عجیب بیان داشته است که اگر ایران می خواهد صادقانه با تروریسم مبارزه کند، باید رهبر القاعده را ـ که مخفیگاه وی در ایران است ـ تحویل دهد!

واکنش ناشیانه وزیر خارجه عربستان به یادداشت ظریف

 

شرق پرس: عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی ها در یادداشتی در روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال ادعاهای خنده داری در پاسخ به یادداشت انتقادی محمد جواد ظریف در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است. وزیر خارجه سعودی ها در این یاداشت عربستان را رهبر مقابله با تروریسم معرفی کرده و مدعی شده که ایران سابقه‌ای مملو از حمایت از تروریسم دارد!

 عادل الجبیر در آغاز این یادداشت، با اشاره به نقل قول رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق امریکا از جان ادمز که می‌گفت، «واقعیت ها، مسائل غیرقابل تغییر است» مدعی شد، اظهارات علنی ظریف درباره مبارزه ایران با تروریسم در بهترین حالت، اظهارات کنایه‌آمیز و حتی کمی بیشتر تبلیغات ریاکارانه بوده است.

جبیر در ادامه ایران را حامی اصلی تروریسم دولتی معرفی کرده و مدعی شده است، بسیاری از مقامات ایرانی از سال ۱۳۵۷ به بعد مسئول مستقیم بسیاری از اقدامات تروریستی بوده اند. وزیر خارجه سعودی با اشاره به برخی حوادث از جمله بمب گذاری در سفارت امریکا در بیروت و حمله به ده ها سفارتخانه از جمله امریکا، انگلیس و عربستان و ترور دیپلمات ها در سراسر دنیا ادعا می کند که ایران نمی‌تواند درباره مقابله با تروریسم صحبت کند، در حالی که سران این کشور، نیروهای سپاه قدس و سپاه پاسداران از اقدامات تروریستی از طریق مالی و تجهیز و تسلیح، حمایت می‌کنند.

وی در ادامه این یادداشت در ادعایی عجیب بیان داشته است که اگر ایران می خواهد صادقانه با تروریسم مبارزه کند، باید رهبر القاعده را ـ که مخفیگاه وی در ایران است ـ تحویل دهد. همچنین به ایران توصیه می کند، باید از حمایت مالی سازمان های تروریستی دست بردارد و حمایت از حزب‌الله را نمونه‌ای از اقدامات ایران در حمایت از تروریسم قلمداد می کند.

وزیر خارجه سعودی در بخشی از این یادداشت، در واکنش به اینکه ظریف ریشه تروریسم را اندیشه وهابی بیان کرده بود، می نویسد: «تا زمانی که (امام) خمینی در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی را به جریان نینداخته بود، جهان با وجود ایران در آرامش بود، ولی بعد از این انقلاب شعار مرگ بر آمریکا به قدرت رسید و همان ‌طور که در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است انقلاب و ایدئولوژی آن باید صادر شود. ایدئولوژی (امام )خمینی با «نفرت از غرب» آغشته است و افراطی‌گری را تقویت کرده است.

وزیر خارجه عربستان در ادامه ادعاهای خود گفت: از زمان امضای توافق هسته‌ای سران ایران انگشت اتهام در مورد مسائل منطقه‌ای را به سوی دیگران نشانه‌ می‌گیرند. وی برای اثبات این ادعای خود ـ که ایران حامی افراطگری و تروریسم است ـ بیان کرده، این ایران بود که فتوای اعدام سلمان رشدی را که یک نویسنده بود، صادر کرد و این تهدید به قتل همچنان برقرار است.

جبیر مدعی شد پادشاهی عربستان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای به وجود آوردن مرکزی جهانی برای مقابله با تروریسم در آمریکا هزینه کرده و ائتلافی با حضور ۴۰ کشور برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری تشکیل داد و عضوی از ائتلاف جهانی آمریکایی در مقابله با داعش است.

به گزارش تابناک, وی در پایان این یادداشت، پس از بیان تعداد زیادی از ادعاهای واهی در پیشنهادی شگفت انگیز نوشته است: عربستان سعودی موضعی ثابت در قبال ایران دارد و از روابط بهتر با ایران استقبال می‌کند؛ روابطی که بر پایه حُسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران باشد؛ اما آنها باید اقدامات خود در حمایت از تروریسم را متوقف کنند!