قشقاوی در خصوص تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان گفت: در این زمان 11 نفر از ماموران آنجا را به صف کردند و از فرد قربانی خواسته شد تا متهم را شناسایی کند و شناسایی انجام شد، پرونده مقدماتی در این زمینه تشکیل گردید، ما نیز در حال پیگیری آن هستیم.

ghashghavi-vezarat kharje3

 

شرق پرس: پس از انتشار خبر تجاوز به دو نوجوان ایرانی , قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه در واکنش به این موضوع برای بررسی بیشتر جزئیاتی از این ماجرا را بازگو کرد.
 
 
 
 
معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی و ایرانیان در باره اصل ماجرا به تابناک گفت: هنوز چیزی احراز نشده و کسی هم نگفته که تجاوزی صورت گرفته است، ماجرا از این قرار بود که اوحدی رئیس محترم حج و زیارت صبح آن روز به من زنگ زد و ماجرا را به ما اطلاع داد.
 
 

معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور، و درباره اقدامات وزارت خارجه و پیگیری های انجام شده گفت: خوشبختانه در این جور مواقع وزارت خانه بسیار دقیق و به موفق عمل می کند یعنی بلافاصله که ما از ماجرا مطلع شدیم مسئول کنسول گری سر کنسولگری ما در جده آقای ملا عباسی در صحنه میدانی حاضر شد و بعد هم خود سرکنسول وارد صحنه شد، دولت عربستان هم همکاری لازم را در این زمینه انجام داد.

 
قشقاوی گفت: در این زمان ۱۱ نفر از ماموران آنجا را به صف کردند و از فرد قربانی خواسته شد تا متهم را شناسایی کند و شناسایی انجام شد، پرونده مقدماتی در این زمینه تشکیل گردید، ما نیز در حال پیگیری آن هستیم.
 
همچنین وی درباره دلیل تاخیر در انتشار این خبر از سوی وزارت خارجه نیز اظهار داشت: در این گونه مواقع دو حق وجود دارد یک حق قربانیان و خانواده انها است و دیگری حق ملی است، معمولا در این گونه موارد ورود به جزئیات و اطلاع رسانی سریع بدون اذن خانواده ها یک امر ممدوحی نیست، باید همزمان با کارهای رسانه ای اخلاقیات هم مورد احتمام جدی قرار گیرد.
 
قشقوی در ادامه اضافه کرد: اگر چند روزی تاخیر در اطلاع رسانی وجود داشته است از سر غفلت نبوده است، وزارت خارجه کار خود را به خوبی انجام داده است، ولی آیا ما مجاز هستیم این کار را انجام دهیم این کار از نظر اخلاقی درست نبوده و باید اذن خانواده را داشته باشد.
 
وی با گلایه از برخی رسانه ها در خصوص نوع پوشش خبری نیز عنوان داشت :  نباید در این گونه مواقع به وزارت خانه انتقاد وارد کرد، وزارت خارجه در این مواقع بسیار دقیق عمل کرده است و در این موارد بسیار موفق است، کار دیپلماتیک تعریف شده است و از نظر نرم جهانی یک احضار کاردار ۲- صدور یادداشت اعتراضی ۳- حضور سریع مسئول کنسولی در محل ۴- تمهیدات برای تشکیل پرونده  و ۵- ادامه و پیگیری کار است که وازرت خارجه تمام این کارها را انجام داده است.
 
وی تصریح کرد: تا امروز تمام این کارها در صحنه بود و به همین دلیل تاخیر در پرواز صورت گرفته است و وقتی پرواز انجام شد که همه اقنای نسبی شدند بنابراین چیز پنهانی وجود ندارد و ما  دلیلی نداریم که به آن تجاوز یا شبه تجاوز بگوییم.
 
قشقاوی در مورد اینکه از وی نقل شده که شبه تجاوز بوده نیز اینگونه توضیح داد: این گونه گزارش ها باید مستند باشد، قربانیان هم اگر مطلبی دارند وزارت خارجه درش باز است و می توانند بیایند و مطالب خود را ارائه دهند، ما استقبال می کنیم، به نظر من نباید با وزارت خارجه این گونه صحبت شود مثلا ما چه چیز پنهانی داریم که نخواهیم به افکار عمومی بگوییم و این کار هیچ سودی برای ما ندارد.
 
معاون وزیر خارجه در پایان تاکید کرد: ما از پنهان کاری سودی نمی بریم و با توجه به شواهد موجود اقدام کرده ایم، ما فقط چون در کنار حقوق ملی حقوق شخصی افراد نیز وجود دارد، هرگونه اطلاع رسانی و ورود به جزئیات را منوط به اذن قربانیان قرار دادیم ما مجاز به ورود به جزئیات نیستیم.