مهدی تاج به دلیل اختلافاتی که با علی کفاشیان داشت جایش را به هادی آیت‌الهی در هیأت رئیسه داد و به سازمان لیگ رفت تا محمدرضا ساکت، دیگر مدیر اصفهانی فوتبال را‌ مشاور عالی خود برگزیند و در کمتر از یک سال و در کمال تعجب بار دیگر به فدراسیون برگشت و بر صندلی نائب رئیس دوم فدراسیون نشست.

fotbal-band5

 

شرق پرس: اتفاقات هفته پایانی لیگ بر‌تر فوتبال ایران و قهرمانی سپاهان اصفهان، موجب شد تا هواداران تیم تراکتور‌سازی از «مافیای اصفهانی» فوتبال ایران در کسب این قهرمانی سخن بگویند؛ ادعایی که حتی واکنش محمود اسلامیان، یکی از دو نائب رئیس اصفهانی فدراسیون فوتبال را هم در پی داشت و او در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری گفت: «اگر اولین قهرمانی سپاهان بود، شاید مافیای اصفهانی صحت داشت». با این حال، حضور مدیران اصفهانی در پست‌های حساس و کلیدی فدراسیون فوتبال ایران در سال‌های اخیر، موجب شده که هر از چندی بحث «باند اصفهانی»‌های فوتبال بر سر زبان‌ها بیفتد؛ اما باند اصفهانی‌های فوتبال ایران تا چه میزان صحت دارد؟
 
 

تابناک دراینباره می نویسد: نگاهی به مدیران فوتبالی کشورمان، لیستی شامل «علی کفاشیان، محمود اسلامیان، مهدی تاج، محمدرضا ساکت، بهرام افشارزاده، علیرضا رحیمی، سعید آذری و مهرزاد خلیلیان» را به عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذار‌ترین مدیران اصفهانی این روزهای فوتبال کشورمان به ما معرفی می‌کند. اسامی که این روز‌ها به «باند اصفهانی‌های فوتبال» ایران متهم هستند؛ مدیرانی که بررسی عملکردشان هم اختلافات بزرگی را میانشان نشان می‌دهد و هم همگرایی‌های عجیبی را نمایان می‌کند. شاید مرور همین سوابق و موضع‌گیری‌ها بتواند درستی و نادرستی وجود «باند اصفهانی‌های فوتبال ایران» را اندکی برای ما اشکار سازد.

 

از جمع حاضر مهدی تاج در یک دهه اخیر بیشترین حضور را در فدراسیون فوتبال داشته است. هرچند تاج ‌در مقطعی با کفاشیان در فدراسیون فوتبال حضور داشت، با شکست در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به مخالف بزرگ علی کفاشیان بدل شد و در این سال‌ها از شدت این اختلاف کم نشده کما اینکه سال گذشته هم زیر نامه‌ای که برخی اعضای هیأت رئیسه مبنی بر بی‌کفایتی کفاشیان امضا کرده بودند تا به دست وزیر برسد را هم امضا کرد؛ بنابراین، عملکرد مهدی تاج نشان می‌دهد که این مدیر اصفهانی با رئیس اصفهانی‌اش رابطه خوبی ندارد؛ اما آیا این همه ماجراست؟

 

اضافه شدن اصفهانی‌های فدراسیون

مهدی تاج به دلیل اختلافاتی که با علی کفاشیان داشت جایش را به هادی آیت‌الهی در هیأت رئیسه داد و به سازمان لیگ رفت تا محمدرضا ساکت، دیگر مدیر اصفهانی فوتبال را‌ مشاور عالی خود برگزیند و در کمتر از یک سال و در کمال تعجب بار دیگر به فدراسیون برگشت و بر صندلی نائب رئیس دوم فدراسیون نشست. در این میان اما برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس هم دو مدیر اصفهانی انتخاب شد. محمدرضا رحیمی برای پرسپولیس و بهرام افشارزاده برای استقلال. اما حلقه اصلی مدیران اصفهانی وقتی اضافه شد که تغییرات گسترده‌ای در فدراسیون فوتبال در حال رخ دادن بود. مدیری که بررسی سوابق‌اش شاید حلقه مدیران اصفهانی را از دایره فوتبال گسترده کرده و به حوزه سیاست ببرد.

 

درست در روزهایی که اختلافات میان علی کفاشیان و محمود گودرزی بالا گرفته بود و مدام شکاف میان این دو زیاد و زیاد‌تر می‌شد و درست در موسم تغییرات فدراسیون فوتبال محمود اسلامیان به جای هادی آیت‌اللهی بر صندلی نائب رئیس اولی فدراسیون فوتبال نشست؛ مدیری که سابقه طولانی در مدیریت دارد و در زمان ریاستش در فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌‌آهن اصفهان، بسیاری از همین مدیران را وارد فوتبال کشورمان کرد. اما اسلامیان علاوه بر این سابقه، سابقه آشنایی با دو مدیر عالی رتبه کابینه دارد. او سال‌ها در اصفهان به عنوان یک مدیر صنعتی با اسحاق جهانگیری استاندار آن زمان اصفهان ارتباطات نزدیکی داشت و از سوی دیگر، به دلیل اینکه ریاست اتاق بازرگانی اصفهان را هم بر عهده داشت، رابطه نزدیکی هم با محمد نهاوندیان، مرد پرکار دفتر رئیس جمهور دارد. همین ارتباط نزدیک هم موجب شد تا در نخستین روزهای انتصاب او در فدراسیون فوتبال خیلی‌ها از نفوذ جریان‌های دولتی در این ماجرا خبر دادند؛ جریانی که متفاوت از تصمیمات مدیران وزارت ورزش برای فوتبال کشورمان بودند.

 

فارغ از این ماجرا نام اسحاق جهانگیری چندی پیش و در جریان واگذاری استقلال و پرسپولیس بر سر زبان‌ها افتاد. وقتی شایعات از تلاش برادر معاون اول رئیس جمهور برای در اختیار گرفتن پرسپولیس خبر می‌دادند؛ خبری که بار‌ها و بار‌ها مطرح شد، ولی هیچ وقت تأیید نشد تا تنها در حد یک گمانه زنی ‌بماند. اما کمی بعد، امیررضا واعظ آشتیانی در مصاحبه‌ای آشکارا از تلاش اسحاق جهانگیری برای در اختیار گرفتن دو تیم بزرگ پایتخت با عاملیت محمود اسلامیان خبر داد. او در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری فارس گفت:«به ظاهر سایپا و ایران‌خودرو شرکت خصوصی هستند اما در واقع سهام آنها به شرکت‌های اقماری یا شرکت‌هایی که از دولت ارتزاق می‌کنند اختصاص دارد. جای تعجب دارد که چنین اتفاقی قرار است رخ دهد. بر اساس برداشت‌ها و شنیده‌هایی که از این مسئله دارم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به واسطه عواملی مثل نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال که در فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند به دنبال انجام این کار هستند. آقای نایب‌رییس اولین کسی بود که این مسأله را مطرح کرد و او تفکر جهانگیری را بیان کرده است‌».

 
 

اسلامیان چندی پیش از این مصاحبه، این ‌را مطرح کرده بود که استقلال و پرسپولیس را شش سال به ایران خودرو و سایپا واگذار کنند. «نه من و نه دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال با این ملت که چشم انتظار سرنوشت تیم‌های خود هستند، شوخی ندارند. من گفتم ‌این دو باشگاه نه اینکه مجانی به این ۲ شرکت واگذار شوند، بلکه شش سال وکالتی در اختیار آن‌ها قرار بگیرند تا وضعیتشان سروسامان پیدا کنند. مطمئن باشید که هر دو طرف هم برنده هستند. اسلامیان در خصوص اینکه طرح خود را برای واگذاری به ایران خودرو و سایپا به چه کسی ارائه می‌دهد، گفت: در این باره دولت باید تصمیم‌گیری کند، چون سازمان خصوصی سازی یک تشکیلات فنی برای خودش دارد و آن‌ها اصلا کاری ندارند که این دو شرکتی که در اختیارشان قرار گرفته، فوتبالی هستند و میلیون‌ها طرفدار دارند. آن‌ها اصلا کاری ندارند که استقلال و پرسپولیس چیست. سازمان خصوصی سازی که فعلا ادعا می‌کند این دو باشگاه را‌ دارد، با آن‌ها مثل دو کارخانه رفتار می‌کند اما دوستان آگاه نیستند که استقلال و پرسپولیس، نساجی یا فولاد نیستند‌».

 
مهدی تاج هم خیلی زود ساز همراهی زد و بهترین راه برای واگذاری استقلال و پرسپولیس را واگذاری این تیم‌ها به دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی دانست. اتفاقی که سرانجام چند روز پیش و در جریان مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس رخ داد و دو شرکت اقماری ایران خورو و سایپا برای خرید استقلال و پرسپولیس قدم پیش گذاشتند.
 

بررسی مواردی از همگرایی و واگرایی مدیران اصفهانی فوتبال در پاراگراف‌هایی که خواندید نشان می‌دهد، ‌اگر چیزی به اسم «باند اصفهان» واقعیت داشته باشد، باید از تفکری نظیر تفکر پایه‌گذاران سیستم توتال فوتبال استفاده کرده باشند. مدیرانی که با اختلافات فراوان برای اهدافی با هم همدست و همزبان می‌شوند و همدیگر را به خوبی پوشش می‌دهند. همین مسأله البته در چند وقت اخیر اعتراض خیلی‌ها را در پی داشته است. امیر عابدینی که در تیم هدایتی و استیل آذین قصد خرید پرسپولیس را دارد در واکنش به این اتفاقات می‌گوید: «می‌ترسم از روزی که بخواهیم از آسانسور فدراسیون فوتبال استفاده کنیم و فدراسیون با لهجه اصفهانی ما را بالا و پایین ببرد‌» و مهدی دادرس هم معتقد است عده‌ای از اصفهان قصد دارند لهجه فوتبال را عوض کنند. او در واکنش به تمایل ایران خودرو و سایپا برای خرید استقلال و پرسپولیس می‌گوید: «این شرکت‌ها اصلا تمایلی به خرید سهام این دو باشگاه ندارند. اصل مطلب در واقع چیز دیگری است. یک تفکری از اصفهان راه افتاده و می‌خواهد لهجه فوتبال را اصفهانی کند. عده‌ای در پی پست، مقام و عنوان در فدراسیون هستند و برای رساندن برخی افراد به خواسته‌شان در واقع به فکر صاف کردن جاده خود هستند».

 

علاوه بر همه این‌ها، در روزهایی که زمزمه‌هایی تغییر در کابینه بالا گرفته است، برخی اخبار حکایت از تلاش برخی مدیران دولتی و نزدیکانشان برای انتخاب جانشینی برای محمود گودرزی در وزارت ورزش دارد. شاید مشخص شدن نتیجه مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس در روزهای آینده در سرنوشت این شطرنج قدرت، تغییراتی را ایجاد کند.