لاوروف گفت: معتقدیم که پیشرفت بیشتر در این مسیر، برداشته شدن هرچه سریعتر تحریم‌های ضدایرانی، چه آن‌ها که از سوی شورای امنیت سازمان ملل وضع شده و چه تحریم‌های یکجانبه، در راستای منافع ملی ماست

وزیر خارجه روسیه: طرفدار لغو فوری تحریم های ایران هستیم

 

 

شرق پرس: وزیر خارجه روسیه با اعلام حمایت از لغو فوری تمامی تحریم‌های ایران، گفت به نفع منطقه است که تهران در معادلات سیاسی ایفای نقش کند.
 
 
 
 
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی، از لغو هرچه سریعتر تمامی تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران استقبال کرده و گفت اطمینان دارد که با رفع محدودیت‌ها، روابط تجاری و سیاسی دو کشور نیز افزایش می‌یابد.
 
 
 
آقای لاوروف که با هفته‌نامه «آرگیومنتلی آی فکتی» (AIF) گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به ناآرامی‌ها در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه و آفریقا، گفت مسکو تلاش زیادی کرده است تا به یافتن راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به بحران‌های این منطقه، کمک کند. وی همچنین هشدار داد در صورتی که ناآرامی‌ها در خاورمیانه ادامه داشته باشد، می‌تواند «تبعات جانبی جدی برای ثبات بین‌المللی» داشته باشد.
 
 
 
وزیر خارجه روسیه در خصوص نقش مسکو در مذاکرات هسته‌ای گفت: «دیپلماسی روسیه کمک زیادی به رسیدن به چارچوب توافق برای حل موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، که نهایتا در لوزان به دست آمد، انجام داد.»
 
 
 
وی افزود: «معتقدیم که پیشرفت بیشتر در این مسیر، برداشته شدن هرچه سریعتر تحریم‌های ضدایرانی، چه آن‌ها که از سوی شورای امنیت سازمان ملل وضع شده و چه تحریم‌های یکجانبه، در راستای منافع ملی ماست.»
 
 
 
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه ایران شریکی دیرینه برای مسکو است، گفت: «اطمینان داریم که تنش‌زدایی از مسئله ایران، به نفع روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه ماست و به همین واسطه برای روسیه نیز سودآور است.»
 
 
 
وی با اشاره به اینکه تهران باید در امور منطقه‌ای نقش داشته باشد، گفت: «اطمینان داریم که مشارکت کامل ایران در امور منطقه‌ای به نفع امنیت خلیج (فارس) و مناطق مجاور آن است. ثبات منطقه بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا، وضعیت عادی را به کشورهای آن منطقه بازگردانده مشکلات موجود بر سر راه از سر گیری مبادلات اقتصادی خارجی را، که در راستای منافع دوجابنه اقتصادی و تجاری ما و حضور بیشتر شرکت‌های روسیه در آن بازارها نیز هست، مرتفع می‌کند.»
 
 
 
آقای لاوروف ادامه داد: «به طور کلی، ما اصولا مخالف توسل به فشار در روابط بین‌الملل و محروم کردن کشورها از حقوقشان به دلیل اهداف خودخواهانه و منفعت‌طلبانه هستیم.»
 
 
 
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه به محدودیت‌های ایجادشده برای صادرات نفت و گاز ایران اشاره کرد و آن‌ها را غیرقانونی خواند. وی در این خصوص گفت: «هیچ محدودیتی از جانب شورای امنیت سازمان ملل برای صادرات نفت و گاز ایران وجود ندارد. (در این مدت) تهران به کشورهایی که از محدودیت‌های غیرقانونی غربی نترسیده و یا با واشنگتن به توافق‌های دوستانه رسیده‌اند، به هیدروکربن (نفت و گاز) فروخته است.»
 
 
 
روسیه یکی از ۶ کشوری است که در قالب گروه موسوم به ۱+۵ در حال مذاکره با ایران برای حل مسئله هسته‌ای هستند. مسکو که از سال گذشته به دلیل مناقشات شرق اوکراین خود درگیر تحریم‌های غرب شده و به دنبال گسترش مناسبات اقتصادی با کشورهاست، در جریان این گفت‌وگوها بارها از برداشته شدن تحریم‌های ایران حمایت کرده است./فارس