این آمار تاسف بار در حالی است که به تاکید کارشناسان اقتصادی، مازندران به رغم توانمندیهای فراوان سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و دسترسی به زیرساختهای فراوان، همچنان به عنوان بهشت ناشناخته برای سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود...

وشعیت ناامید کننده استان مازندران در جذب سرمایه گذار خارجی!

 

شرق پرس: آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که استان مازندران از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۵۵ با یک میلیون دلار جذب سرمایه خارجی رتبه آخر را در بین استان های کشور به دست آورده است.

 

این آمار وقتی تاسف بارتر می شود که بدانیم ربیع فلاح استاندار مازندران در جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان که دوم مرداد ماه گذشته برگزار شد اعلام کرد « مازندران ظرفیت جذب ۶۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی را دارد».

 

این آمار تاسف بار درحالی منتظر شده است که استان مازندران ظرفیت های بالقوه بسیار فراوانی برخوردار است و به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق کارشناسان می بایستی جزو استانهای برتر کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی باشد.

 

بر اساس گزارشی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تمرکز سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری ایران تا پایان سال ۱۳۹۵ منتشر شد، در مدت یاد شده، در مجموع ۷۱ طرح با سرمایه خارجی بیش از ۵میلیارد دلار در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده است. فهرست طرح‌های مصوب نشان می‌دهد که کشورهای «افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، چین و آلمان» متقاضیان اول سرمایه‌گذاری در ایران هستند. آمارها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر خواهان سرمایه‌گذاری در سه استان «خراسان رضوی، آذربایجان غربی و البرز» بودند. از سوی دیگر، تحلیل‌ها نشانگر این است که روند ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور در سال‌های اخیر و پس از برجام معقول بوده است. این امر نشان می‌دهد، خارجی‌ها به دلیل احساس امنیت در بازار ایران، خواهان سرمایه‌گذاری مجدد در ایران هستند.

 

فهرست طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در سال ۱۳۹۵ نیز از تصویب ۷۱ طرح در ۳۲استان کشور از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی حکایت دارد. آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، در دوازده ماه منتهی به اسفند ۱۳۹۵، از ۲۰ طرح مصوب از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی، «افغانستان» با ۱۸ قرارداد مستقل و یک قرارداد مشترک با عراق و یک قرارداد مشترک با پاکستان بیشترین تعداد قرارداد را به خود اختصاص داده است. از دیگر متقاضیان سرمایه‌گذاری در ایران، کشور «ترکیه» با ۹ قرارداد مستقل است که در جایگاه دوم قرار گرفته‌ است.

 

همچنین مطابق با آمارها، «چین» با ۷ قرارداد مستقل و «آلمان» با ۶ قرارداد مستقل و یک قراداد مشترک با ایتالیا در جایگاه سوم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران قرار دارند. آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر سرمایه‌گذاری «امارات متحده عربی» در ۵ قرارداد مستقل صنعتی، معدنی و تجاری و یک قرارداد مشترک با هندوستان در ایران است. از دیگر کشورهای اروپایی که متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران در سال ۱۳۹۵ بودند، می‌توان «فرانسه» را نام برد که در این مدت موفق به عقد ۵ قرارداد در داخل کشور شده است. در عین حال «جمهوری آذربایجان» با سه قرارداد در جایگاه بعدی قرار دارد. «عراق» که از یکی از کشورهای پرتنش به لحاظ جنگ‌های داخلی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود، توانسته در فهرست سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران قرار گیرد. به‌طوری که تا پایان سال ۱۳۹۵، سه قرارداد صنعتی، معدنی و تجاری را در ایران منعقد کرده که از مجموع طرح‌های مذکور یک طرح به صورت مشترک با افغانستان بوده است. همچنین مطابق آمار ارائه شده، «هندوستان» نیز در همین مدت توانسته در مجموع موفق به عقد ۲ قرارداد با شرکت‌های داخلی شده که یکی از این قراردادها به صورت مشترک با «امارات متحده عربی» بوده است.

 

در نهایت آمار وزارت صنعت، معدن وتجارت بیانگر این است که کشورهای «ایتالیا، مالزی، هلند، اوکراین، کانادا، کویت، اتریش، انگلستان، اسپانیا، گرجستان، پاکستان، روسیه و فنلاند» نیز در زمان مورد بررسی موفق به عقد یک قرارداد با شرکت‌های داخلی شده‌اند.

 

 پیشتازان جذب سرمایه

 

از سوی دیگر آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است استان مازندران علیرغم ظرفیت های بسیار فراوانش در رتبه آخر کشور قرار گرفته و «خراسان رضوی» در مجموع با ۱۳ قرارداد عنوان موفق‌ترین استان در جذب سرمایه خارجی نام گرفته است. برخی طرح‌های مورد نظر در این استان شامل «تولید انواع رنگ و محصولات وابسته»، «تولید کاغذ و مقوای لاینر یک‌رو سفید و کاغذ و مقوای گرافت لاینر قهوه‌یی»، «تولید اسپری تولیدکننده ضدعفونی‌کننده، شیشه‌شوی و بسته‌بندی شامپو، متیل استات»، «بررسی درخواست افزایش مجوز سرمایه‌گذاری شرکت Hexing Electrical Co Ltd » است.

 

از سوی دیگر «آذربایجان غربی» نیز با پنج سرمایه‌گذاری مستقل و سه سرمایه‌گذاری مشترک در زمان مورد بررسی جایگاه دوم را در جذب سرمایه خارجی به خود اختصاص داده است. طرح‌های مصوب شده در این استان «ایجاد پارک صنعتی» به صورت مشترک در منطقه ویژه اقتصادی سلماس، «تولید سیلیس دانه‌بندی شده و پودر میکرو سیلیکا»، «تولید انواع بست و اتصال فلزی غیر خودرویی جز فلنج فلزی و نردبان ثابت»، «تولید و مونتاژ خودروهای MG در کلاس سواری»، «طرح تولید کربنات کلسیم و پودر و کربنات کلسیم» به صورت مشترک با منطقه آزاد تجاری ماکو، «تولید انواع بخاری برقی و انواع فرهای خوراک‌پزی» به صورت مشترک با منطقه آزاد ماکو، «مشارکت از طریق ۳۰ درصد سهام شرکت روان خودرو» و «تولید یو پی وی سی» است.

 

از دیگر استان‌هایی که توانسته است در سال گذشته در لیست استان‌های برتر در جذب پول‌های خارجی قرار گیرد، می‌توان به استان «البرز» اشاره کرد. به‌طوری که این استان تا پایان ۱۳۹۵، تعداد ۶ قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی منعقد کرده که برخی از آنها شامل «تولید قطعات پلاستیک (تک رشته‌ها از پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن ترفتالات، پلی‌استایرن، پی‌وی‌سی، «تولید انواع رنگ‌های ساختمانی»، «تولید شیرین بیان و عصاره شیرین بیان»، «طرح تولید ساندویچ‌ساز برقی خانگی، مخلوط‌کن، آبمیوه‌گیری برقی خانگی، چای‌ساز برقی، جاروبرقی خشک و‌تر و تلویزیون‌های رنگی LED  و  LCD» می‌شود.

 

همچنین مطابق آمار ارائه شده، طرح‌های مصوب برای «استان مرکزی» نیز ۵ طرح عنوان شده که سبب شده این استان مقام چهارم را در جذب سرمایه‌گذاران خارجی کسب کند. طرح‌های مصوب شده در این استان تا پایان سال ۱۳۹۵، شامل «طرح خرید حدود ۶۱ درصد سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو»، «تولید انواع جوراب»، «تولید انواع کاغذ از ضایعات کاغذ و مقوا»، «تولید مواد افزودنی مورد استفاده در صنایع فولاد، ساختمان و ریخته‌گری»، «افزایش درصد سهام و مبلغ سرمایه‌گذاری در شرکت مشترک» و «تولید انواع مواد شوینده» عنوان شده است.

 

از سوی دیگر ۴ استان «تهران، اصفهان، زنجان و قزوین» نیز در زمان مورد بررسی هر یک قادر به جذب سرمایه در ۴ طرح شدند. برخی طرح‌های صورت گرفته در استان تهران شامل «چاپ و تولید انواع جعبه و مقوا (افزایش سرمایه‌گذاری، «تولید گچ (افزایش سرمایه‌گذاری)» و «تاسیس واحد خدمات فنی و مهندسی» است. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در استان اصفهان تا پایان سال ۱۳۹۵، چهار طرح «تاسیس واحد خدمات فنی و مهندسی»، «طرح تولید خودرو سیتروئن»، «تولی پارچه پلی‌استر و ویسکوز» و «تولید رنگ‌های صنعتی و ساختمانی و تینر» ذکر شده است.

 

استان زنجان نیز در زمان مذکور موفق به سرمایه‌گذاری در طرح‌های «تولید کنسانتره مس سولفیدی»، «تولید میله و میلگرد از کامپوزیت زمینه پلیمری» و «تولید انواع شمش فولاد ساده کربنی و کم آلیاژ» و «تولید انواع بطری شیشه‌یی» شده است. سرمایه خارجی جذب شده در استان قزوین نیز در چهار طرح «خرید کارخانه‌ها، خطوط تولید و علائم و نام‌های شرکت بهداد شیمی»، «روغن موتور تصفیه مجدد»، «تولید انواع شیر استریلیزه و انواع پنیر (افزایش درصد سهام و مبلغ سرمایه‌گذاری در شرکت مشترک)» و «تولید محصولات پلی‌اورتان (افزایش سرمایه‌گذاری)» ثبت شده است.

 

همچنین در زمان مورد بررسی، استان‌های آذربایجان‌شرقی و مازندران نیز هر یک موفق به جذب سرمایه در سه طرح شده‌اند که طرح‌های مصوب در استان آذربایجان شرقی شامل «طرح ارائه خدمات مهندسی زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی»، «تولید نوار از پی‌وی‌سی و پلی‌آمید» و «تولید پارچه رومبلی و روپشتی» می‌شود.

 

گفتنی است طرح‌های مصوب در استان مازندران نیز به «تولید گلاب، عرقیات و گیاهان دارویی»، «آب معدنی،افزایش سرمایه‌گذاری» و «احداث فروشگاه چندمنظوره» اختصاص داشته است.

 

کارشناسان معتقدند توسعه اقتصادی در استان مازندران نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف به‌منظور تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد مقدمات لازم برای این امر مهم محسوب می‌شود.

 

یکی از برجسته‌ترین اهداف اقتصاد کلان، رشد و توسعه اقتصادی است؛ برهمین اساس دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی هدفی است که همه دولت‌ها و برنامه ریزان اقتصادی در جهان بر آن تأکید دارند.

از سویی، در همه نظریه‌ها و الگوهای رشد، سرمایه به‌عنوان موتور محرک و عامل نیرومند رشد و توسعه اقتصادی درنظر گرفته شده است.

به بیانی دیگر، تحقق یافتن هدف‌های کلان اقتصادی، در گرو فراهم آمدن سرمایه کافی به‌منظور تأمین مالی طرح‌های زیربنایی است و از این رو، بهره گیری از منابع مالی خارجی به عنوان مکمل منابع داخلی و همچنین ابزاری برای هموار کردن راه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و گسترش و تقویت ظرفیت‌ها و نیروهای مولد گریزناپذیر و ضروری به‌نظر می‌رسد.

در سرمایه‌گذاری خارجی عوامل تولید همچون سرمایه، تکنولوژی و سیستم‌های مدیریت مورد تاکید است. تشویق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بیانگر نقش تولید بین‌المللی در اقتصاد جهانی است. امروزه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را اهرم اصلی تکمیل اقتصاد بین‌الملل می‌شناسند و بیشتر کشورها سیاست جذب حداکثری آن را در برنامه‌های خود دنبال می‌کنند.

کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که باز بودن اقتصاد نه تنها به کشورها برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کمک می‌کند بلکه موجب رشد بازرگانی آنها می‌شود.

آنان معتقدند، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته زیرا برای سرمایه‌گذاران ریسک کمتری دارد، دارای محدوده مرزی نیست و قابل انتقال به مکان‌های دیگر نیز هست و از همین رو یک منبع باارزش و با ثبات مالی به‌شمار می‌رود.

بر این اساس، مازندران نیز می‌تواند و باید با استفاده از مدیران باتجربه و قابل، با تأکید بر توانمندی‌ها و زمینه‌ها و ارائه بستر مناسب تر، شفاف‌سازی و تسهیل فرآیند صدور مجوز، علاوه بر جذب سرمایه‌های داخلی، سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری را در استان جذب کند.

مازندران به‌دلیل نزدیکی به پایتخت کشور و برخورداری از شبکه حمل و نقل جامع شامل حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی و دارا بودن بنادر فعال و نیروی آماده به‌کار فراوان، یکی از استان‌های مستعد در زمینه توسعه صنعت به‌شمار می‌رود.

استقرار صنایع تبدیلی به‌دلیل تولید گسترده محصولات خام کشاورزی، دامی، شیلات و آبزیان و وجود معادن غنی در سطح استان و امکان فرآوری مواد معدنی در بخش صنعت از جمله این ظرفیت‌ها به‌شمار می‌رود.

 

به تاکید کارشناسان اقتصادی، مازندران به رغم توانمندیهای فراوان سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و دسترسی به زیرساختهای فراوان، همچنان به عنوان بهشت ناشناخته برای سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود.  مازندران یکی از مستعد ترین استانهای کشور در داشتن جاذبه های سرمایه گذاری محسوب می شود و می توان با تاکید بر این توانمندیها و ارائه بستر مناسب و تسهیل فرآیند صدور مجوز، طرح های اقتصادی، سرمایه های فراوانی را به استان سرازیر کرد.

 

 

 

 

 

وارش