وضعیت ناامیدکننده اشتغال و بیکاری جوانان مستعد استان مازندران وقتی تاسف بار تر به نظر می رسد که می بینیم مازندران سرشار از داده های طبیعی برای رشد کشاورزی و گسترش صنعت توریسم برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی و ایجاد شغل است اما مدیریت ضعیف کار را به اینجا کشاند...

وضعیت ناامید کننده اشتغال در استان مازندران

 

به گزارش شرق پرس (شرق مازندران) متاسفانه معضل بیکاری در استان زرخیز مازندران بیداد می کند و هر روز دامنه آن افزایش می یابد و وقتی این معضل تاسف بارتر می شود که اکثریت جوانان تحصیلکرده که با مشکلات عدیده و مخارج سنگین دانشگاهها، موفق به دریافت مدرک تحصیلی می شوند.
 

معضل اشتغال در مازندران وقتی نمود بیشتری پیدا می کند که این استان به خاطر داشتن شرایط مناسب اقلیمی و منابع فراوان انتظار می رفت که مشکل بیکاری حداقل کمتر از سایر استانها باشد ولی ظاهرا این مشکل در استان مازندران حادتر هم هست.

 

در حال حاضر در استان زرخیز مازندران فارغ التحصیلان بسیاری در رشته‌های مختلف تحصیلی وجود دارد که تنها حدود ۱۵ هزار بیکار در حوزه کشاورزی وجود دارد که در نوع جالب و در عین حال تاسف بار است!

 

هر چند وابستگی بیش از اندازه اقتصاد کشور به واردات کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بخاطر وابستگی اقتصاد کشور به نفت تاثیر فراوانی در کاهش عمق اقتصاد ایران و عدم ایجاد اشتغال با وجود حصول رشد اقتصادی داشته است و شاید همین امر در اقتصاد استانهای کل کشور خصوصا استان مازندران را داشته است.

 

اما فراموش نکنیم حکایت وضعیت استان مازندران که از نعمات خدادای بسیاری بهره مند است حکایت دیگری دارد و مسلما مسئولان استانی می توانستند تلاش بیشتری برای حل مشکل بیکاری جوانان پراستعداد این استان داشته باشند.

 

جالب این که مسؤولان استان همواره بر کسب مهارت، کارآفرینی و تولید توسط متقاضیان شغل تأکید دارند اما از آن طرف نرخ بهره بانک‌ها و عدم پرداخت به موقع تسهیلات از جمله مشکلاتی است که کارآفرینان با آن مواجه هستند و فضای امنی برای تولیدکنندگان مهیا نیست.

 

به هر روی امیدواریم مسئولین این استان در رفع این مشکل تلاش بیشتری انجام بدهند تا جوانان پرشور بتوانند بیش از پیش خلاقیت خود را به نمایش بگذارند.

 

البته انتخاب سیاست‌های مناسب توسعه کشاورزی و گردشگری, ارزی و تجاری می‌تواند در تغییر رابطه رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در اقتصاد استان و ایران بسیار مؤثر باشد .

امید است در سال اقتصاد و عمل به فرموده رهبر انقلاب مسئولان استان و کشور در رفع این معضل بزرگ چاره ای درست بیندیشند و به داد جوانان برسند.

مسعود پاشنا

 

 

 

 

 

تابناک