ایزدی گفت : هم اکنون صنایع دستی استان مازندران در جاهایی عرضه می شود که همزمان مواد خوراکی و غذایی و اقلام دیگری را که هیچ ارتباطی با هنر ندارد ، می فروشند که این وضعیت در شان استان نیست .

وقتی استان هدف نخست گردشگری از بازارچه صنایع دستی محروم است

 

 

به گزارش شرق پرس معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از نبود بازارچه دائمی صنایع دستی و بومی به عنوان یکی از ضعف های زیر ساختی در معرفی آثار و آداب و رسوم این استان نام برد و گفت که مازندران استان هدف نخست گردشگری کشور به این زیر ساخت نیاز دارد.

 

 

مهدی ایزدی در این باره به ایرنا گفت : بازارچه دائمی جایی است که در آنجا علاوه بر عرضه و فروش صنایع دستی ، غذاهای محلی معرفی و آئین های محلی و بومی به گردشگران معرفی می شود.

 

وی افزود : هم اکنون محل هایی برای عرضه صنایع دستی در نقاط مختلف استان بخصوص ورودی شهرها وجود دارد که مسافران را به سمت خود می کشانند ولی در این محل ها نه از حقوق مصرف کنندگان بخوبی دفاع می شود و نه تولید کنندگان صنایع به حقشان می رسند.

 

ایزدی یکی از مزیت های وجود بازارچه دائمی را حمایت از حقوق هنرمندان دانست و تاکید کرد : هم اکنون صنایع دستی استان در جاهایی عرضه می شود که همزمان مواد خوراکی و غذایی و اقلام دیگری را که هیچ ارتباطی با هنر ندارد ، می فروشند که این وضعیت در شان استان نیست .

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران همچنین از بازارچه های دائمی به عنوان مکانی برای برگزاری جشنواره ها و نمایشگاههای مختلف یاد کرد گفت : وجود صنایع دستی متنوع و سفر دهها میلیون گردشگر به استان در سال وجود چنین بازارچه هایی را در هر یک از شهرهای استان ضروری می کند.

 

وی بازارجه دائمی سنتی را ظرفیتی مهمی برای جذب و توسعه گردشگری به همراه معرفی آداب و رسوم مازندران دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری فرمانداری ، شهرداری و بخشداری های استان این ظرفیت ایجاد شود .

 

ایزدی ایجاد بازار دائمی سنتی را به نوعی احیای فرهنگ های بومی و محلی مازندران دانست و خاطر نشان کرد : هم اکنون مازندران بی بهره از این زیر ساخت تنها عرضه کننده بخشی از صنایع دستی هنرمندان خود در فضاهای محدود و نمایشگاههاست .

 

لاک تراشی ، سفال ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، نمدمالی و حصیر بافی از جمله صنایع دستی مازندران است که بیشتر آنها در حال فراموشی است.

 

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون ۱۲ محصول صنایع دستی مازندران دارای مهر یونسکو شدند .