در این تلگراف امیر کویت تبریک خالصانه خود را به دلیل «موفقیت بزرگ برگزار موسم حج امسال» به شاه عربستان سعودی گفته و از «تلاش‌های شخصی و دولت حکیم» عربستان سعودی تقدیر کرده است.

وقتی امیر کویت چشم را به روی واقعیت می بندد؛ تبریک بخاطر برگزاری موفق حج امسال !

 

 

شرق پرس: دیپلماسی و روابط دوجانبه ایران و سایر کشورهای عربی همواره یکی از پرچالش ترین و در عین حال پر فراز و نشیب ترین روابط دوجانبه بوده که البته باید گفت، ریشه این فراز و فرودها نیز موضوعات سیاسی و همچنین برخی رقابت های ژئوپولتیک و استراتژیک است.

 

 

با این حال در میان برخی کشورهای عربی، ضرب المثل در روابط با ایران معروف است. برخی کشورهای عربی حتی هنگامی که با ایران روابط خوب و مستحکمی دارند، هنگامی که این روابط در تعارض با یک کشور عربی دیگر قرار می گیرد، می گویند درست است که ما با شما دوست هستیم اما با فلان کشور عربی برادریم!

 

حکایت این ضرب المثل در روابط ایران با برخی کشورهای عربی به اصطلاح دوست ما کاملاً مصداق پیدا می کند.

 

در حالی که روابط ایران و عربستان در سال های اخیر بر سر مسائل بسیاری از جمله تحولات منطقه در یمن، سوریه، عراق و… همچنین توافق هسته ای رو به تیرگی نهاده بود، حادثه منا روابط دوجانبه را سردتر و تیره تر کرده است، به گونه ای که در نیویورک وزیرخارجه عربستان حاضر به پذیرش درخواست شفاهی دیدار دوجانبه با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نشد.

 

در همین زمینه وزیر امور خارجه کشورمان برای پیگیری بیشتر موضوع وضعیت حجاج ایرانی در مکه، امیر کویت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح را واسطه گفت و گو قرار داد و سرانجام برخی مشکلات از این طریق حل شد.

 

اما امروز اتفاقی رخ داد که نشان می دهد برخی حکام عرب همچنان بر اساس آن ضرب المثل عمل می کنند و کشور برادر عرب خود را هرگز شماتت و یا رها نخواهند کرد و به کشور دوست ترجیح خواهند داد!

 

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) ، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کشور کویت در تلگراف تبریکی به مناسبت پایان موسم حج ۱۴۳۶ برای ملک سلمان خادم الحرمین الشریفین… ارسال کرد».

 

در این تلگراف امیر کویت «تبریک خالصانه» خود را به دلیل «موفقیت بزرگ برگزار موسم حج امسال» به شاه عربستان سعودی گفته و از «تلاش‌های شخصی و دولت حکیم» عربستان سعودی تقدیر کرده است.

 

امیر کویت در این پیام همچنین به «خدمات‌رسانی و فراهم‌سازی وسایل راحتی و توجه ویژه پزشکی به حجاج سخن گفته» حال آنکه موسم حج امسال شاهد بیشترین آمار تلفات و کشته شدن حجاج بیت الله الحرام بود.

 

تابناک نوشت: این نامه در حالی به پادشاه عربستان ارسال می شود که امیر کویت هیچ اشاره‌ای به حوادث امسال حج مانند سقوط جرثقیل و کشته شدن بیش از ۱۰۰ زائر ، آتش گرفتن هتل محل اقامت حاجیان مصری، حادثه فاجعه‌آمیز منا و دیگر اتفاقات که سبب شد نزدیک به بیش از ۴۰۰۰ حاجی کشته شوند، نکرده است.