در کنار عدم مراقبت صحیح از منابع طبیعی و درختان جنگلهای مازندران در این سالها, قطع عجیب درخت در این سه نقطه از استان نیز یک نکته مشترک دارد که ظاهرا در حل مشکلات روزگار, گویی زورمان به درختان بی‎زبان رسیده است!

 

 

شرق پرس: در دورانی زندگی می کنیم که محیط زیست شاهد بیشترین دستبرد و نابودی است، از همان زمانی که بشر یاد گرفت تحولات را به ثبت برساند چنین دستبردی به منابع طبیعی از معادن تا نفت و گاز گرفته تا دریا و جنگل و حالا درختان خیابان‎ها را ثبت نکرده است.

 

اگر تصویری هوایی از جنگل‎های مازندران مربوط به یکصد سال گذشته وجود داشت، عقب‎نشینی جنگل‎ها از خط ساحلی به سمت خط فرضی قله‎های البرز به خوبی مشخص بود، گویی جنگل مانند قالب یخ آب رفته است و این تحولات را انسان‎ها به بهانه صنعتی شدن یا توسعه صنعتی بوجود آورده است اما گاهی بهانه های عجیب‎تر نیز موجب نابودی می‎شود.

 

در روزها و ماه‎های گذشته سه مرتبه مجوز قطع درختانی در سه نقطه مازندران بنابر دلایل مختلف صادر شده است.

 

در نخستین مورد چندهزار درخت یکی از شرکت‎های صنعتی که به مدد تحریم‏ها و مدیریت درخشان! اقتصاد کشور، توان پرداخت معوق کارگران را نداشت با حکم قضایی مبنی بر قطع و فروش درختان با نیت تامین خواسته کارگران مواجه شد.

 

این در حالی بود که بر اساس مجوز محیط ‎زیست کاشت و نگهداری درختان فوق جزء شروط اعطای پروانه زیست‎محیطی فعالیت این شرکت صنعتی بود، هرچند همان موقع با پیگیری انجام شده با وجود قطع شدن چند درخت اما جلوی این سوء برداشت گرفته و حکم به تداوم زندگی هزاران درخت این شرکت داده شد.

 

در روزهای گذشته نیز موضوع قطع درختانی ۳۲ ساله در یک مدرسه قائمشهر و درختان دیگری در کنار یک خیابان در نکا موضوع تاسفبار برای علاقمندان به محیط زیست بود چراکه هردو این اقدامات با مجوز ادارات به ظاهر متصدی و تصمیم گیرنده انجام شد.

 

ماجرا ازاین قرار است که در روزهای گذشته مدرسه‎ای در قائمشهر بنا به دستور و هماهنگی اداره آموزش و پرورش این شهر عرصه قطع کردن درختان ۳۲ ساله شد، درختانی که در سال ۱۳۶۲ توسط دانش‎آموزان آن موقع مدرسه کاشته شد امروز توسط اولیای مدرسه و مسئولان اداره با بهانه‎های عجیب قطع و مورد فروش واقع شد!

 

و در اتفاقی دیگر نیز چند درخت کهنسال در یکی از خیابان‎های شهر نکا توسط ماموران اداره برق به دلیل اعلام شده” نزدیکی یا برخورد شاخه‎ها با سیم برق” از بیخ و بن قطع شد.

 

قطع درختان در این سه نقطه از مازندران یک نکته مشترک دارد که ظاهرا در حل مشکلات روزگار؛ گویی زورمان به درختان بی‎زبان رسیده است!

 

 

 

 

 

 

تابناک